Sökning

Ohjaaminen, ihmisten johtamista : sotilasjohtamisen ja teatteri-ilmaisun ohjaamisen rajapintoja

QR-kod

Ohjaaminen, ihmisten johtamista : sotilasjohtamisen ja teatteri-ilmaisun ohjaamisen rajapintoja

Tässä opinnäytetyössä pohditaan ihmisten johtamista ja ryhmän ohjaamista. Johtamista tarkastellaan sotilasjohtamisessa käytettävästä ihmisten johtamisen mallista, syväjohtamisen näkökulmasta. Ohjaaminen rajataan ryhmän ohjaamiseen, mikä on olennainen osa teatteriilmaisun ohjaajan ammatinkuvaa ja koulutusta. Työn keskeinen kysymys on: Kuinka hyödyntää syväjohtamisen mallia teatteri-ilmaisun ohjaajan ammatissa?

Syväjohtamiseen perehdytään tutkija Vesa Nissisen sekä Suomen puolustusvoimien oppien avulla. Syväoppiminen on palautteesta oppimista, missä pyritään kehittämään omaa valmiutta johtajana. Se antaa perustan ja suunnan johtajana kehittymiselle ja kasvamiselle, tarkoituksena johtamiskäyttäytymisen parantaminen. Johtamiskäyttäytyminen rakentuu kuuden ulottuvuuden varaan. Näitä ovat luottamus, innostus, oppiminen, arvostus, kontrolli ja passiivisuus johtamistilanteissa. Nämä yhdessä ammattitaidon kanssa muodostavat johtamiskäyttäytymisen ja sen vaikutuksia mitataan tyytyväisyyden, tehokkuuden ja yrittämisen halun kannalta. Ryhmän ohjaamista tarkastellaan Mikko Aallon sekä Reijo Kauppilan ryhmää, ohjaamista ja vuorovaikusta käsittelevien teoksien pohjalta.

Työn loppuvaiheessa vertaillaan molempia asiakokonaisuuksia keskenään. Johtamisen ja ohjaamisen eroja sekä yhtäläisyyksiä tuodaan esille. Niiden eroina on toimintaympäristö sekä tavoite toiminnassa. Molemmissa tapauksissa pyritään vuorovaikutuksella ihmisten kanssa kohti yhteisiä tavoitteita. Johtaja ja ohjaaja ovat molemmat vastuullisessa asemassa olevia henkilöitä. Molemmissa tehtävissä on myös pyrkimys itsensä kehittämiseen palautteen pohjalta. Syväjohtamisen mallin avulla teatteri-ilmaisun ohjaaja voi kehittää omaa ammattitaitoaan.

In this Thesis we will be looking into leadership and group instruction. The perspective for lead-ership is taken from the model of deep leadership used in military leadership. Instruction is de-lineated in group instructing, which is an essential part of the profession and education of a drama instructor. The main issue of this Thesis is: How to exploit the model of deep leadership in the profession of drama instructor? Deep leadership is examined through the work of Vesa Nissinen and by Finnish military doc-trine. Deep learning means learning through feedback, where the main goal is to improve readi-ness as a leader. It gives the foundation and path to develop and grow for a leader. Aim for this is to develop leadership behavior. Leadership behavior is built upon six elements. These are trust, inspiration, learning, apprecia-tion, control and passiveness in leading situations. They together with professional skill form leadership behavior and its effects are being measured through satisfaction, effectiveness and desire to endeavour. Group instruction is looked with the works of Mikko Aalto and Reijo Kauppila that examine group, instruction and interaction. Both of these issues are being compared with one another at the end of the work. The differences and similarities of leading and instructing are brought out. The main difference is the environment and goals of action. Interaction with people towards a common goal is in both cases. Both leader and instructor are in a position of a responsible character. Similar aim in both assignments is to develop through feedback. Drama instructor can develop professional skills with the model of deep leadership.

Sparad: