Haku

Mentorit kehittämistyön tukena varhaiskasvatuksessa : opas lupaavista käytänteistä mentorointityöskentelyssä

QR-koodi

Mentorit kehittämistyön tukena varhaiskasvatuksessa : opas lupaavista käytänteistä mentorointityöskentelyssä

Tämä opinnäytetyön raportti kuvaa kehittämishankkeen, joka toteutettiin syyskuu 2013 – huhtikuu 2014. Kehittämishankkeen tehtävänä oli selvittää, miten kolmas sektori voi olla tukemassa varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin liikunnallistamista mentorityön avulla ToLiVa - hankkeessa. Kolmas sektori tuottaa monipuolisesti lasten liikuntapalveluja, mutta kunnan niukat taloudelliset resurssit eivät mahdollista pitkäjänteistä kehittämistyötä ja asiantuntijuuden hyödyntämistä yli sektorirajojen. ToLiVa – hankkeessa yhteistyönä toteutettu selvitys antaa kolmannen sektorin toimijoille niin teoreettisia kuin käytännöllisiä keinoja työnsä kehittämiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry:lle opas mentoroinnin lupaavista käytänteistä kehittämistyön tukena varhaiskasvatuksessa. Tämän lisäksi osa opinnäytetyöraportista toimi ToLiVa – hankkeesta valmistuneen selvitysraportin osana. ToLiVa – hanke toteutettiin Turun kaupungin itäisellä varhaiskasvatusalueella lokakuu 2013 – toukokuu 2014. Hankkeessa oli mukana yhteensä kaksitoista päivähoitoyksikköä, kaksi perhepäivähoitoyksikköä, leikkikoulutoiminta sekä leikkipuistotoiminta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu liikuntakasvatuksen määrittelystä, mentoroinnin määrittelystä sekä aikaisemman tutkimustiedon esittelystä. Aineistoa oppaan sisällön laatimiseen kerättiin havainnoimalla yhdeksän mentorin toimintaa ToLiVa – hankkeen aikana niin koulutuksissa kuin mentorointikäynneilläkin varhaiskasvatusyksiköissä sekä haastattelemalla heitä. Kehittämistyön tuotoksena valmistui opas, joka on suunnattu uusille mentoreille sekä yleisesti varhaiskasvatuksen eri toimijoille lisäämään tietoisuutta mentoroinnin hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa osana toiminnan kehittämistä. Oppaan sisältö suunniteltiin palvelemaan niin tulevia mentoreita kuin mentoroitaviakin keskittyen kuvaamaan mentoroinnin hyötyjä sekä lupaaviksi koettuja käytänteitä mentorointityössä.

Tallennettuna: