Sökning

Mentorit kehittämistyön tukena varhaiskasvatuksessa : opas lupaavista käytänteistä mentorointityöskentelyssä

QR-kod

Mentorit kehittämistyön tukena varhaiskasvatuksessa : opas lupaavista käytänteistä mentorointityöskentelyssä

Tämä opinnäytetyön raportti kuvaa kehittämishankkeen, joka toteutettiin syyskuu 2013 – huhtikuu 2014. Kehittämishankkeen tehtävänä oli selvittää, miten kolmas sektori voi olla tukemassa varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin liikunnallistamista mentorityön avulla ToLiVa - hankkeessa. Kolmas sektori tuottaa monipuolisesti lasten liikuntapalveluja, mutta kunnan niukat taloudelliset resurssit eivät mahdollista pitkäjänteistä kehittämistyötä ja asiantuntijuuden hyödyntämistä yli sektorirajojen. ToLiVa – hankkeessa yhteistyönä toteutettu selvitys antaa kolmannen sektorin toimijoille niin teoreettisia kuin käytännöllisiä keinoja työnsä kehittämiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Lounais-Suomen Liikunta ja Urheilu ry:lle opas mentoroinnin lupaavista käytänteistä kehittämistyön tukena varhaiskasvatuksessa. Tämän lisäksi osa opinnäytetyöraportista toimi ToLiVa – hankkeesta valmistuneen selvitysraportin osana. ToLiVa – hanke toteutettiin Turun kaupungin itäisellä varhaiskasvatusalueella lokakuu 2013 – toukokuu 2014. Hankkeessa oli mukana yhteensä kaksitoista päivähoitoyksikköä, kaksi perhepäivähoitoyksikköä, leikkikoulutoiminta sekä leikkipuistotoiminta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu liikuntakasvatuksen määrittelystä, mentoroinnin määrittelystä sekä aikaisemman tutkimustiedon esittelystä. Aineistoa oppaan sisällön laatimiseen kerättiin havainnoimalla yhdeksän mentorin toimintaa ToLiVa – hankkeen aikana niin koulutuksissa kuin mentorointikäynneilläkin varhaiskasvatusyksiköissä sekä haastattelemalla heitä. Kehittämistyön tuotoksena valmistui opas, joka on suunnattu uusille mentoreille sekä yleisesti varhaiskasvatuksen eri toimijoille lisäämään tietoisuutta mentoroinnin hyödyntämisestä varhaiskasvatuksessa osana toiminnan kehittämistä. Oppaan sisältö suunniteltiin palvelemaan niin tulevia mentoreita kuin mentoroitaviakin keskittyen kuvaamaan mentoroinnin hyötyjä sekä lupaaviksi koettuja käytänteitä mentorointityössä.

This thesis report displays a development project that was carried out between September 2013 and April 2014. The development project was purposed to determine how the third sector can support the physicalization of the early childhood education culture with mentoring in ToLiVa – project. The third sector produces diverse children’s sports services, but scarce economical resources of municipalities does not enable long-term development and the exploit of expertise across sector boundaries. Co-operative study in ToLiVa – project provides third sector actors theoretical and practical ways to improve their work. The aim of the thesis was to produce a guide about promising practices in mentoring in supporting the development of early childhood education for Lounais-Suomen Liikunta and Urheilu ry. In addition a part of the thesis report is presented in the study report of ToLiVa – project. ToLiVa – project was carried out in the eastern early childhood education area of Turku between October 2013 and May 2014. The project involved a total of twelve daycare centers, two family daycare units, playschools and playgrounds. The theoretical framework consists of physical education’s definition, the definition of mentoring, as well as existing research results presentation. The contents of the guide were gathered by observing nine mentors’ activities in the ToLiVa – project mentors’ education ,mentoring work in daycare units. In addition mentors were interviewed. The guide was created as output of the development project, which is directed for new mentors, early childhood education actors in general to raise awareness of utilization of mentoring in early childhood education as a part of operational development. Contents of the guide, were designed to serve future mentors as well as persons becoming mentored. The Guide focuses on describing the benefits of mentoring as well as the promising practices of mentoring.

Sparad: