Haku

Verkkosivujen vaikutus yritysten liiketoimintaan

QR-koodi

Verkkosivujen vaikutus yritysten liiketoimintaan

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia verkkosivujen roolia ja vaikutusta pienyrityksen liiketoimintaan, ja tämän tiedon pohjalta rakennettiin lomamökkejä vuokraavalle Elijärven Mökkilomat -yritykselle verkkosivut. Työstä selvisi, mistä tehokkaat verkkosivut koostuvat ja minkälaisia mahdollisuuksia näillä on vaikuttaa yritysten liiketoimintaan. Tutkielmaosio keskittyi sivustoihin, joilla on pieni määrä tarkasti määriteltyjä tavoitteita, kuten yhteydenotto, varaus tai yksittäinen osto. Työssä ei otettu kantaa laajempiin verkkokauppoihin tai vakiintuneen käyttäjäkannan omaaviin verkkosivustoihin, vaikka yleisesti tiedot pätevät myös näihin. Toteutusosion tavoitteena oli rakentaa pienyritykselle verkkosivut, joiden tavoitteena on saada vierailija tekemään varaus tai yhteydenotto sivuston kautta. Työn ensimmäisessä osassa tutkittiin verkkosivujen roolia ja mahdollisia vaikutuksia, jonka pohjalta pystytään perustelemaan uuden sivuston hankintaa liiketoiminnallisesta näkökulmasta katsottuna. Työssä tutkittiin, mitkä ominaisuudet tekevät verkkosivuista tehokkaat. Tieto auttaa verkkokehittäjiä tunnistamaan omat mahdollisuudet vaikuttaa sekä luomaan yritykselle taloudellisesti kannattavat verkkosivut. Toisessa osassa rakennetaan uusi verkkosivusto Elijärven Mökkilomat -mökkivuokrausyritykselle. Yrityksen olemassa olevat, vanhentuneet verkkosivut päivitetään responsiivisiksi ja ilmeeltään modernimmiksi. Rakentamisprosessia esiteltiin yleisellä tasolla, keskityttiin niiden elementtien suunnitteluun ja toteutukseen, joilla on tutkimuksen mukaan eniten vaikutusta. Lopuksi arvioidaan työn sisältämää tutkimusta ja käytännön osuutta sekä pohditaan mahdollisuuksia jatkokehitykseen. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että verkkosivut voivat oikein käytettynä olla yksi tärkeimmistä työkaluista. Ollakseen tehokkaat, sivujen on hyödynnettävä kaikkia mahdollisuuksiaan vaikuttaa liiketoimintaan markkinoinnin, yritysilmeen ja automatisoinnin kautta. Huonoilla sivuilla on todistetusti negatiivinen vaikutus yritysten liiketoimintaan. Tämä työ on ajankohtainen, koska internetsivut ovat merkittävä työkalu ja markkinointikanava kaikenkokoisille yrityksille, mutta varsinkin pienille, joilla on rajallinen määrä resursseja. Internetsivut ja niiden käyttötapa on mobiiliselauksen yleistymisen myötä muuttunut pienessä ajassa merkittävästi ja vanhentuneet sivustot erottuvat entistä paremmin. Pienyrityksille kuitenkin uusien sivujen hankinta voi olla kallis ja työläs, joten tätä on pystyttävä perustelemaan hyvin. Tämä työ helpottaa pienyrityksen päätöksentekoa ja antaa samalla perusteita verkkosivujen kauppaamiselle.

Tallennettuna: