Sökning

Tilaus-toimitusprosessi : kehittäminen alihankintayrityksessä

QR-kod

Tilaus-toimitusprosessi : kehittäminen alihankintayrityksessä

Tämä opinnäytetyö käsittelee Omegan tilaus- toimitusprosessia. Työn tarkoituk-sena oli kartoittaa prosessin nykytila ja siinä mahdollisesti ilmenevät ongelmat. Tavoitteena oli löytää prosessin ongelmakohtiin konkreettisia kehitysehdotuksia, joista olisi tulevaisuudessa apua case -yrityksille. Opinnäytetyössä tutkin tilaus- toimitusprosessin päivittäistä toimintaa, tavoitteena havaita epäkohdat. Tutkimus osoittaa muutoksen tarpeellisuuden tilaus- toimitus-prosessissa. Tilaus- toimitusprosessi kuuluu yrityksen tärkeimpiin ydinprosesseihin. Prosessintoimivuus on usein suora mittari, sille kuinka hyvin yritys menestyy, ja on näin ollen verrannollinen koko liiketoiminnan kannattavuuteen. Tutkimuksen tulokset osoittivat hyvien kommunikointitaitojen ja yhtenäisten työskentelymetodien tärkeyden. Uudet yhtenäiset työskentelytavat otettiin käyt-töön ja panostettiin parempaan kommunikointiin. Prosessin parempi toimivuus antaa yritykselle paremmat mahdollisuudet toimittaa asiakkaiden tilaukset pyyde-tyssä aikataulussa. Logistinen tilaus- toimitusprosessi on asiakassuhteen kannalta tärkeä, koska sen toiminta näkyy asiakkaalle jatkuvasti ja sitä voidaankin kutsua yhdeksi liiketoi-minnan ydinprosessiksi.

This thesis concentrates on the demand-supply chain of Omega. The purpose of this work was to survey the current state of this process and its possible problems. The objective was to find concrete development proposals for these problems and by doing so, provide help for future case-companies. The thesis was started by surveying the demand-supply chain on daily use to de-terminate the problems. The survey showed the need for change in the demand-supply chain. After analysing the problems the plan was to find new working methods which would improve the functionality of the demand-supply chain. The demand-supply chain is one of the company’s most important core processes. The functionality of this process is often a good indicator of how successful the com-pany is, and therefore measures the profitability of its business. As a result the survey pointed out the importance of good communication and un-divided working methods. New undivided working methods were implemented to help the functionality of the demand-supply process. The better function of the demand-supply process gives the company the possibility to delivery more orders on time to the customer. Based on the results the conclusion is that the logistics supply chain process is important for the company, because the activity can be seen continually by the customer. Therefore it can be regarded as one core process of a company.

Sparad: