Haku

Sosiaalisen median ulkoistamisen hyödyt yrityksille Case: Primaq Group Oy

QR-koodi

Sosiaalisen median ulkoistamisen hyödyt yrityksille Case: Primaq Group Oy

Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona espoolaiselle digitaalisen markkinoinnin toimistolle nimeltä Primaq Group Oy. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä hyötyjä sosiaalisen median ulkoistaminen tuo yrityksille. Pääkanavana toimi Instagram. Opinnäytetyössä on neljä pääosaa, jotka ovat johdanto, teorialuvut, tutkimuksen empiirinen osa ja tutkimuksen analysointi sekä johtopäätökset. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta teorialuvusta. Ensimmäisessä teorialuvussa avataan Instagramia ja sen merkitystä sosiaalisen median kanavana. Toisessa luvussa käydään läpi sisältömarkkinoinnin tärkeyttä sekä sen eri käsitteitä. Kolmannessa kerrotaan ulkoistamisen hyödyistä. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa haastateltiin toimeksiantoyrityksen omia asiakkaita. Tutkimuksen tulokset suoritettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla Teamsin välityksellä. Haastateltavina oli kahdeksan Primaqin asiakasta, joista kaikki olivat ulkoistaneet Instagram-markkinointinsa. Kaikkien asiakkaiden kohdalla ulkoistamisen syyhyn oli vaikuttanut ajan sekä ammattitaidon puute tuottaa laadukasta ja säännöllistä sisältöä. Sosiaalisen median ulkoistamista voidaan pitää vaikuttavana tekijänä yritysten brändin tunnettavuuteen. Tuloksista selvisi selkeitä tekijöitä, joiden takia yritysten on kannattavampaa ulkoistaa Instagram-markkinointi, kuin käyttää sisäisesti omia työntekijöitä. Joustavuus, nopea reagointi asioihin ja ammattitaitoinen sisällöntuottaminen yritysten toimialoi-hin liittyen olivat asioita, joita yritykset arvostivat eniten tehdessään yhteistyötä Primaqin kanssa. Kehitystoiveena ilmeni laajempi perehdytys uusille työntekijöille liittyen asiakkaiden toimialoihin ja oikeanlaisen sisällöntuottamiseen, jotka vastaavat asiakkaiden toiveita.

Tallennettuna: