Sökning

OTTELUTAPAHTUMAN KEHITTÄMINEN : Kouvot miesten Korisliiga

QR-kod

OTTELUTAPAHTUMAN KEHITTÄMINEN : Kouvot miesten Korisliiga

Työssä tutkittaan Kouvojen miesten Korisliigan ottelutapahtumaa. Opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota toimeksiantajalle tietoa ottelutapahtumasta katsojan näkökulmasta ja löytää mahdollisia kehityskohteita. Tutkimuksessa tutkitaan sivututkimuksena sosiaalisen median käyttöä ja Kouvojen brändin merkitystä hyödyntävänä tekijänä ottelutapahtuman kokonaiskuvassa.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään palvelumuotoilua, palveluiden markkinointia ja sosiaalisen median hyödyntämistä. Palvelumuotoilun yhteydessä käsitellään palvelupolkua, asiakasymmärrystä, kuluttajakäyttäytymistä ja asiakaskokemusta. Palveluiden markkinointi käsitteli tapahtumamarkkinointia ja brändikuvan merkityksen. Viimeinen teoriaosuus käsitteli sosiaalista mediaa ja sen hyödyntämistä.

Päätutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselyllä ja sivututkimus haastatteluilla. Kysely toteutettiin Webropol-järjestelmällä.

Kyselyn tuloksista selviää, että asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä nykyiseen ottelutapahtumaan ja pitävät sitä onnistuneena. Tutkimuksessa saatiin hyödyllistä tietoa koskien kehitettäviä asioita ottelutapahtumassa. Ottelutapahtumasta on tarkoitus tehdä entistä elämyksellisempi ja keskittää Kouvojen brändin rakentaminen ottelutapahtuman ympärille.

Johtopäätöksien osalta eniten kehitettävää on palveluiden toimivuudessa, fanitoiminnassa ja yritysyhteistyön kasvattamisessa.

The thesis is a case study about a basketball league match event of the men’s team of Kouvot. The purpose of the thesis was to provide information for the principal from the spectator’s point of view and to find possible improvements and developing ideas. On the side of the main study, an aim was to explore the use of social media and the importance of Kouvot’s brand as a factor in the overall picture of the match event.

The theoretical part of the thesis consists of service design, marketing of services and utilization of social media. The service design chapter deals with service path, customer understanding, consumer behavior and customer experience. The marketing of services section deals with event marketing and the importance of brand image. The last theoretical part discusses with social media and its utilization.

The main study was carried out as a quantitative survey with a questionnaire, while the side study was conducted via interviews. The survey was conducted by using the Webropol system.

The results of the survey revealed that the customers are mostly satisfied with the current match event and consider it successful. The study provided useful information on issues to be developed at the match event. The goal of the event is to make the experience more exciting and to focus on the Kouvot’s brand around the match event.

The conclusions show that most urgent development targets are in the functionality of the services, the fan activities and the growth of business cooperation.

Sparad: