Haku

Jatkuva oppiminen – ammattikorkeakoulujen rubikin kuutio

QR-koodi
Finna-arvio

Jatkuva oppiminen – ammattikorkeakoulujen rubikin kuutio

Kehitämme uusia teknologioita ja palveluita, hyödynnämme digitalisaatiota, etsimme innokkaasti uusia ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, taistelemme viruksia vastaan ja pyrimme huolehtimaan entistä paremmin ihmisten hyvinvoinnista. On sanomattakin selvää, että muun muassa nämä yhteiskuntamme ilmiöt haastavat ihmisten osaamista päivittäin. Yksilötasolla meidän on kyettävä uudistamaan osaamistamme jatkuvasti, jotta pystymme kehittämään yhteiskuntaa ja sen toimijoiden hyvinvointia. – –

Xamkissa jatkuvan oppimisen koulutuksilla tarkoitamme niitä koulutusmuotoja, joita tarjoamme muille kuin tutkinto-opiskelijoille ja tutkintotavoitteisesti opiskeleville henkilöille. Jatkuvan oppimisen koulutusmuotoja Xamkissa ovat avoin ammattikorkeakoulutus (avoin AMK), erikoistumiskoulutus sekä liiketaloudellisin periaattein myyty, räätälöity täydennyskoulutus eri muotoineen. Koulutusten pituus vaihtelee muutamien tuntien mikrokursseista laajoihin, 60 opintopisteen avoimen ammattikorkeakoulun osaamiskokonaisuuksiin. Xamkissa on pitkäjänteisesti kehitetty jatkuvan oppimisen koulutusta sekä saavutettavuuden näkökulmasta (mm. opiskelijan neuvonta ja ohjaus) että koulutustuotteiden näkökulmasta. Vuonna 2020 Xamkissa toimi ammattikorkeakouluista suurin avoin ammattikorkeakoulu sekä opiskelijamäärällä että suoritetuilla opintopisteillä mitattuna.

Tähän julkaisuun on koottu esimerkkejä jatkuvan oppimisen kehittämistyöstä Xamkissa. Julkaisun kaksi ensimmäistä artikkelia keskittyvät opettajien kokemuksiin ja näkemyksiin jatkuvan oppimisen mahdollistajina. Tarkastelun kohteena ovat tutkinto-opiskelijoiden ja avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden yhteisryhmien opetus sekä muutokset opettajan työssä ja muutoksen johtaminen.

Julkaisun seuraavat artikkelit tuovat keskusteluun jatkuvan oppimisen opiskelijoiden ohjauksen näkökulman. Artikkeleissa tarkastellaan, miten palvelumuotoilua voidaan hyödyntää ohjauksen kehittämisessä ja millaisena tukipalveluhenkilöstön rooli ohjauksessa näyttäytyy. Ammattikorkeakoulujen välinen yhteistyö tuo uusia mahdollisuuksia vastata yhteiskunnan osaamisvajeeseen. Julkaisussa esitellään viiden ammattikorkeakoulun yhteistyönä kehitetty AMKoodari-toiminta. Osioiden yhteyteen olemme poimineet lainauksia opintojaksopalautteista sekä artikkeleiden taustakyselyistä. Lopuksi nostamme keskusteluun jatkuvan oppimisen roolin ja tehtävän ammattikorkeakouluissa.

Toivomme, että julkaisumme haastaa kaikki jatkuvan oppimisen tuottajat miettimään uusia, entistä parempia ratkaisuja koulutusten kehittämiseksi. Innostavia hetkiä jatkuvan oppimisen Rubikin kuution parissa.

Tallennettuna: