Haku

Toimintaroolipelin käyttöliittymäsuunnittelu pelikehityksessä

QR-koodi

Toimintaroolipelin käyttöliittymäsuunnittelu pelikehityksessä

Tässä työssä käsitellään toimintaroolipelien graafista käyttöliittymää eli heads-up displaytä (lyh. HUD) käytettävyyden kantilta. HUD:illa tässä työssä tarkoitetaan näkymää, jossa on visuaalisesti esitettynä pelaajan pisteet, kestävyys ja muuta tietoa. Työssä tutkitaan muiden saman genren pelien ratkaisuja ilmoittaa pelaajalle kriittistä informaatiota, kuten pelaajan kestävyys tai miten lähellä pelaaja on saavuttaa kehityspisteen. Tavoitteena työssä on saada kuva siitä, miten informaation välitys pelaajalle on selkeää ja käyttäjäystävällistä. Työssä toteutetaan tutkimuksen mukainen HUD peliprojektiin.

Työssä keskitytään kuvaamaan erityisesti toimintaroolipelejä ja roguelike-pelejä. Käyttöliittymäsuunnittelu ja käytettävyys keskitytään kuvaamaan näiden genrejen pohjalta olevaan hybridipeliin. Toteutetussa peliprojektissa olevat HUD-elementit jaotellaan pysyviin ja väliaikasiin indikaattoreihin ja ne käydään läpi erikseen.

Tallennettuna: