Haku

11-12-vuotiaiden lasten käsityksiä rauhasta ja sodasta

QR-koodi

11-12-vuotiaiden lasten käsityksiä rauhasta ja sodasta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 11-12-vuotiaiden oppilaiden käsityksiä rauhasta ja sodasta, sota-aiheisen kirjan lukemisen pohjalta esille tulevia näkemyksiä sekä sukupuolisidonnaisia asenteita sodan ja rauhankysymyksiin.Tutkimuksen pääongelmia ovat:1. Mitkä ovat lasten asenteet ja käsitykset sodasta ja rauhasta?2. Mistä lapset saavat tietoa sodan ja rauhan asioista?3. Miten oppilas kokee lukemansa sota-aiheisen kirjan?Tutkimuksen ensimmäinen osa suoritettiin lomakekyselynä syksyllä 1995 kolmella ala-asteella, Espoossa, Hausjärvellä ja Janakkalassa. Kyselyyn osalistui 79 oppilasta, joista 35 tyttöä ja 42 poikaa. Kahden oppilaan vastauksia ei voitu käsitellä sukupuolten eroja tarkasteltaessa puutteellisten taustamuuttujien vuoksi. Tutkimuksen toiseen osaan osallistui Hausjärven kunnasta 29 oppilasta, joista 10 tyttöä ja 19 poikaa. Aineistoa analysoitiin pääasiassa kvantitatiivisin menetelmin. Avoimia vastauksia tarkasteltiin kvalitatiivisesti.Tutkimuksen 11-12-vuotiaille sota oli taistelua ja ampumista ja rauha sodan vastakohta. Poikien mielestä sodat johtuivat riidoista ja erimielisyyksistä joko ihmisten tai valtioiden välillä. Tyttöjen mukaan sotien syynä oli maiden halu laajentaa alueitaan. Sotien loppumiseksi oppilaat ehdottivat keskustelua ja asioiden selvittämistä ilman väkivaltaa. Molemmat sukupuolet pelkäsivät sodassa eniten kuolemaa. Tytöistä 33 % mainitsi lähiomaisten tai ystävien kuoleman, pojista 37 % ei analysoinut kuoleman kohdetta. Television sotaohjelmia 68 % oppilaista ei kokenut pelottavina. 80 % oppilaista mainitsi television olevan tärkein tietolähde sodan ja rauhan asioissa. Oppilaista 47 % ei ollut kiinnostunut sota-aiheisista kirjoista.Asiasanat: sota - käsitykset - lapset, rauha - käsitykset - lapset, rauhankasvatus

Tallennettuna: