Haku

Kilpailuttamisen kielteisiä vaikutuksia. Kokemuksia bussiliikenteestä, vanhuspalveluista sekä ruoka- ja siivouspalveluista

QR-koodi

Kilpailuttamisen kielteisiä vaikutuksia. Kokemuksia bussiliikenteestä, vanhuspalveluista sekä ruoka- ja siivouspalveluista

Tutkielmassa pyritään selvittämään, millaisia kielteisiä vaikutuksia kilpailuttamisella on koettu olevan eräillä toimialoilla, joilla kuntien rooli palveluiden järjestämisessä on merkittävä. Tarkastellut toimialat ovat bussiliikenne, vanhuspalvelut sekä ruoka- ja siivouspalvelut. Viimeksi mainitulla viitataan koulujen ja päiväkotien kaltaisten kunnallisten toimitilojen siivoamiseen ja niissä tarjottaviin ruokapalveluihin.

Aineistona käytetään hallinto-, talous- ja oikeustieteellistä kirjallisuutta, joka käsittelee kilpailuttamista tai julkisen sektorin toimintaa. Kilpailuttamisen teoreettinen perusta rakennetaan kilpailun käsitteestä. Toimialakohtaisia kilpailuttamiskokemuksia etsitään olemassaolevasta tutkimuskirjallisuudesta. Mahdollisuuksien mukaan pyritään suorittamaan vertailuja suomalaisten ja ulkomaisten kokemusten välillä.

Kilpailuttamiskokemuksia tarkastellaan kolmella osa-alueella, jotka ovat kustannus-, henkilöstö- ja laatuvaikutukset. Kustannusnäkökulmassa korostuvat kuntatalouden säästötavoitteet. Henkilöstövaikutukset edustavat kunnan henkilöstön kokemuksia siitä, mitä kilpailuttaminen merkitsee, ja laatuvaikutuksilla tarkoitetaan käyttäjien eli asiakkaiden kokemuksia kilpailutetuista palveluista.

Tutkimus tukeutuu laadullisen tutkimuksen menetelmäsuuntaukseen ja sovellettavana tutkimusstrategiana on tapaustutkimus.

Tutkimuksen mukaan kilpailuttamisen kustannusvaikutukset ovat lyhyellä aikavälillä olleet yleensä myönteisiä kaikilla tarkastelluilla toimialoilla, mutta yritystoiminnan keskittymiskehitys herättää kysymyksiä kustannussäästöjen pysyvyydestä ja vertailukelpoisen aineiston puute rajoittaa tulkintoja. Henkilöstövaikutuksia voidaan pitää lähes yksiselitteisen kielteisinä muun muassa siksi, että laajasti koetaan kiireen ja epävarmuuden työssä lisääntyneen.

Kilpailuttamisen laatuvaikutusten osalta kuva on moniselitteisempi. Bussiliikenteen kilpailuttamisesta vaikuttaa seuranneen selkeä laadun parantuminen, mutta toisaalta siivouspalveluissa on koettu mittavia ja vakavia laatuongelmia. Ruoka- ja vanhuspalveluissa on laadun kehityksestä saatu sekä myönteisiä että kielteisiä kokemuksia.

Jatkotutkimussuunniksi tutkielmassa asetetaan tapausten tarkastelu pidemmällä aikajänteellä, asiakkaiden laatukokemusten syvällisempi erittely sekä koettujen kielteisten henkilöstövaikutusten pysyvyys kilpailutetuilla toimialoilla.

Asiasanat: hyvinvointiyhteiskunta, julkinen sektori, kilpailu, kilpailuttaminen, ostopalvelut, tilaaja-tuottajamallit, ulkoistaminen, yksityistäminen

Tallennettuna: