Haku

5.-6.-luokkalaisten motivaatio musiikintunneilla

QR-koodi

5.-6.-luokkalaisten motivaatio musiikintunneilla

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 5.-6.-luokkalaisten oppilaiden motivaatiota musiikintunteja kohtaan. Tutkimuksessa kartoitettiin 5.-6.-luokkalaisten peruskoululaisten mielipiteitä musiikin oppitunneista. Vastausten avulla pyrittiin selvittämään oppilaiden musiikin oppimismotivaatiota ja siihen vaikuttavia tekijöitä.

Tutkimukseen osallistui 91 viidesluokkalaista ja 102 kuudesluokkalaista oppilasta neljästä hämeenlinnalaisesta peruskoulusta. Yhteensä kyselyyn osallistui 193 oppilasta. Aineisto kerättiin tammi-maaliskuun aikana vuonna 2008. Tutkimus on pääosin kvantitatiivinen ja aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla. Tutkimusaineiston keruussa käytettiin informoitua kyselyä, joka tarkoittaa sitä, että lomakkeet jaetaan henkilökohtaisesti luokkiin. Tutkimukseen sisältyi myös kvalitatiivinen osuus, jossa kolme avointa kysymystä analysoitiin sisällönanalyysin avulla.

Tulokset osoittivat, että tutkimuksen kohteena olleet oppilaat olivat hyvin motivoituneita musiikintunteja kohtaan ja suhtautuivat niihin myönteisesti. Suurimmiksi musiikkimotiiveiksi muodostuivat musiikin oppiaineesta pitäminen, uusien asioiden oppiminen, mielenkiintoiset musiikin oppitunnit, musiikintunneista saatu hyöty, kehittyminen musiikissa sekä mahdollisuus toteuttaa itseään.

5.-luokkalaiset olivat sisäisesti motivoituneempia musiikin opiskelua kohtaan kuin 6.-luokkalaiset. 5.-luokkalaiset motivoituivat 6.-luokkalaisia enemmän myös opettajan toimintaan ja kurssin arvostukseen liittyvistä tekijöistä. Tyttöjen ja poikien välillä erot olivat hyvin vähäisiä. Lieviä eroja kuitenkin ilmeni, sillä pojat motivoituivat hiukan tyttöjä enemmän ulkoisista motiiveista, kuten arvosanasta. Lisäksi tutkimuksessa ilmeni musiikkia harrastavien oppilaiden olevan musiikkia harrastamattomia oppilaita motivoituneempia musiikinopiskeluun.

Opettajan toiminnassa oppilaita motivoi eniten opettajan oma innostuneisuus, kannustavan palautteen antaminen, oppilaiden tasa-arvoinen kohtelu sekä opetuksen jäsentely ja selkeys. Oppilaiden mielestä musiikintunnista tekee mieluisan laulaminen ja soittaminen sekä hyvä ilmapiiri. Tutkimukseen osallistuneiden oppilaiden mukaan hyvä musiikinopettaja osaa soittaa ja opettaa sekä on kannustava ja innostava.

Avainsanat: motivaatio, musiikkimotivaatio, musiikki

Tallennettuna: