Haku

Lukijakommenteista lisäarvoa uutiselle? Aamulehden paikallisuutisten lukijakommenttien aiheet ja funktiot

QR-koodi

Lukijakommenteista lisäarvoa uutiselle? Aamulehden paikallisuutisten lukijakommenttien aiheet ja funktiot

Journalismi on kohdannut lukuisia muutoksia teknologian ja markkinoiden kehittyessä viime vuosina. Yleisön huomioiminen ja mukaan ottaminen journalismintekoon ovat yksi sanomalehtien käyttämä keino tavoittaa lukijansa paremmin. Katson verkkolehdessä lukijakommenttien julkaisun olevan tällainen pyrkimys luoda yhteyttä yleisöön. Tutkimukseni tavoitteena on tarkastella lukijakommenttien pääasiallisia sisältöjä sekä selvittää tuovatko lukijakommentit uutta tietoa uutiseen.

Tutkin Aamulehden verkkolehden Pirkanmaa-osion uutisia sekä uutisten saamia lukijakommentteja, niin, että luokittelin uutiset tarkemmin aiheittain. Lisäksi lajittelin pienaineiston lukijakommentit erilaisia kommunikaatiofunktiota ilmaiseviin luokkiin. Uutisten luokittelun avulla pääsin tarkastelemaan lukijoiden kommentoinnin tyylin vaihtelua aiheittain. Havainnoin myös eri aiheiden keräämien kommenttien lukumäärän jakautumista. Aineistoni koostui tammikuussa 2011 viikon aikana kerätystä 75 Aamulehden Pirkanmaa-osion verkkouutisesta sekä näihin uutisiin tulleista 1331 lukijakommentista. Empiirisen tutkimukseni pienaineistoksi valitsin 14 uutista, joista ilmeni toimittajan nimi. Tein myös neljä toimittajahaastattelua, joiden tarkoituksena oli muodostaa kuva siitä millaisena alan ammattilaiset näkevät lukijakommentoinnin.

Empiirisen tutkimuksen pienaineiston erittelyä varten muokkasin ajatuksia Roman Jakobsonin kommunikaatiomallista tutkimukselleni sopiviksi rajauksiksi. Lukijakommenttien funktioiden jaottelulla pyrin selvittämään löytyykö aineistosta lukijakommentteja joissa olisi uutista täydentävää ja selventävää lisätietoa, joka toisi jopa journalistiseen arvoon verrattavissa olevaa lisäarvoa alkuperäiselle uutiselle.

Keskeinen havainto uutisaiheiden määrällisen käsittelyn tuloksena oli lukijoiden runsas kiinnostus ajankohtaisia ja konkreettisia ilmiöitä, kuten säätä ja liikennettä kohtaan. Laadullinen tutkimus osoitti, että uutisiin lisäarvoa tuovia lukijakommentteja löytyy aineistosta, joskin hyvin vähän. Pienaineiston 253 lukijakommentista vain 11 luokittui funktioltaan lisäarvoa sisältäväksi. Mielipidettä ilmaisevia lukijakommentteja oli eniten, 148 kappaletta. Funktioltaan vuorovaikutusta ilmentäviä kommentteja oli 45, palautetta 12, vitsejä 14 sekä asiattomia 13 kappaletta. Lukijan henkilökohtaista kokemusta sisältäviä kommentteja löytyi pienaineistossa vähiten, 10 kappaletta.

Asiasanat: journalismin muutokset, yleisön osallistuminen, lukijakommentit

Tallennettuna: