Haku

Sosiaalinen yritys johtohenkilöiden näkökulmasta

QR-koodi

Sosiaalinen yritys johtohenkilöiden näkökulmasta

Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on sosiaalisen yrityksen toimintamalli ja sen toimivuus. Tutkielmani tavoitteena oli selvittää sosiaalisten yritysten nykytilaa ja yritysten johtohenkilöiden kokemuksia sosiaalisten yritysten lainsäädännöstä ja toimintamallista. Ajankohtainen keskustelu yhteiskunnallisen yrityksen mallista toi tarpeen selvittää myös johtohenkilöiden näkemyksiä sosiaalisten yritysten tulevaisuudesta.

Etsin vastauksia tutkimusongelmaani puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelin 11 sosiaalisen yrityksen johtohenkilöä eri puolilta Suomea. Nämä sosiaaliset yritykset kuuluivat työllistämisvolyymiltaan Suomen suurimpiin sosiaalisiin yrityksiin. Aineiston analyysimenetelmänä olen käyttänyt sisällönanalyysiä. Tutkielmassani käytän faktanäkökulmaa, jolloin puhetta käsitellään kertomuksena todellisuudesta. Tällöin tutkimuksen kohteena on se, mitä haastateltavat sanovat.

Järjestän haastatteluista esiin nousevat sosiaalisten yritysten toimintaan vaikuttavat tekijät viiteen kategoriaan: sosiaalisen yrityksen julkiseen kuvaan, lainsäädäntöön ja liiketoimintaan vaikuttavat tekijät, sosiaalinen sosiaalisessa yrityksessä ja yhteiskunnallinen yritys sosiaalisen yrityksen tulevaisuutena.

Johtopäätöksenä voidaan ensinnäkin esittää, että sosiaalisen yrityksen lainsäädäntö ja toimintamalli eivät ole kovin onnistuneita, vaan niitä on edelleen kehitettävä. Sosiaaliset yritykset tulee entistä useammin nostaa positiivisesti esiin julkiseen keskusteluun toimintamallin tunnettuuden edistämiseksi. Laki sosiaalisista yrityksistä määrittelee sosiaalisen yrityksen mallista erityisen tavan työllistää pitkäaikaistyöttömiä ja osatyökykyisiä. Sosiaalisten ja liiketaloudellisten tavoitteiden yhdistäminen vaikuttaa tutkimuksen perusteella haasteelliselta, mutta se voi myös onnistua hyvin ja kannattavasti.

Sosiaalisiin yrityksiin liittyy odotus sosiaalisesti ja eettisesti kestävästä toiminnasta. Näyttää siltä, että sosiaalisten yritysten johdolla on vahva halu edistää työntekijöiden sijoittumista avoimille työmarkkinoille. Sosiaaliset yritykset saattaisivat yhtäältä olla osa laajennetun yhteiskunnallisen yrityksen mallia tulevaisuudessa. Toisaalta haastateltavat pelkäsivät sosiaalisen yrityksen mallin katoamista kokonaan, mikäli näin kävisi.

Avainsanat: sosiaalinen yritys, yhteiskunnallinen yritys, laadullinen tutkimus

 

Tallennettuna: