Haku

Liikennelentäjiksi pyrkivien henkilökohtaiset projektit

QR-koodi

Liikennelentäjiksi pyrkivien henkilökohtaiset projektit

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikennelentäjäkoulutukseen pyrkivien nuorten aikuisten eroja ja yhtäläisyyksiä soveltuvuusarviointimenestyksen ja henkilökohtaisten projektien suhteen. Tarkastelun kohteena olivat Finnairin lentoperämieskurssin valintakokeessa käytettyjen yleislahjakkuus- ja persoonallisuustestien sekä psykomotoristen ja hahmottamista mittaavien testien erottelevuus vastaajien itse määrittelemiensä henkilökohtaisten projektien suhteen. Henkilökohtaisia projekteja tarkasteltiin niiden sisältöjen sekä arviointien osalta. Vertailu suoritettiin valintakoelausunnon perusteella jaettujen ryhmien välillä. Vertailuryhmät olivat valintakokeen ensimmäisen vaiheen perusteella jatkosta hylätyt, jatkoon hyväksytyt ja sekä valintakokeen toisen vaiheen perusteella kurssille ehdotetut.

Tutkimuksen kohteena olivat Finnairin lentoperämieskurssin valintakokeeseen vuonna 1999 osallistuneet henkilöt. Valintakokeeseen osallistuneita oli 603, joista 94 oli naisia ja 509 miehiä. Iältään he olivat 18-42 -vuotiaita. Tutkimuksessa kutakin valintakoelausuntoryhmää edusti 30 hengen otos.

Tutkimusaineisto koostui valintakokeessa käytettyjen testien vastaussisällöistä, tuloksista ja niiden perusteella annetuista soveltuvuuslausunnoista. Valintakokeessa käytettiin Puolustusvoimien kehittämää yleislahjakkuutta mittaavaa testiä Peruskoe 1, Puolustusvoimien persoonallisuustestiä Peruskoe 2, simultaanikapasiteettia mittaavaa koordinaatio- ja lukusarjatestiä, avaruudellista hahmottamista mittaavaa Kieritykset -lomaketestiä sekä persoonallisuutta tavoitteiden kautta tarkastelevaa Henkilökohtaiset projektit -lomaketta.

Henkilökohtaisten projektien sisällöt jaettiin sisältöluokkiin niiden kohteiden perusteella. Sisällöt osoittautuivat samansuuntaisiksi aiempien tutkimusten tulosten kanssa. Soveltuvuusryhmien eroja henkilökohtaisten projektien sisältöjen suhteen analysoitiin ristiintaulukoinnin avulla. Henkilökohtaisten projektien sisältöjen osalta ryhmien välillä ei löytynyt tilastollisesti merkitseviä eroja.

Henkilökohtaisten projektien arviointeja tarkasteltiin kahdentoista alkuperäisen arviointidimension sekä niistä muodostettujen summamuuttujien suhteen. Analysoinnissa käytettiin yksisuuntaista varianssianalyysia sekä bonferroni-korjattuja kontrastivertailuja. Soveltuvuusryhmät erosivat tilastollisesti merkitsevästi useiden arviointidimensioiden sekä yhtä lukuun ottamatta kaikkien summamuuttujien osalta. Eroja löytyi hylättyjen ja jatkoon valittujen sekä hylättyjen ja kurssille ehdotettujen ryhmien väliltä. Hylättyjen ryhmä antoi henkilökohtaisten projektien arvioinnissa kahta muuta ryhmää alempia arvoja mm. merkityksellisyyden, rakenteen ja saavutettavuuden suhteen.

Tutkimustulokset osoittivat, että henkilökohtaisten projektien menetelmä voi olla apuna liikennelentäjien soveltuvuuden arvioinnissa esimerkiksi ammatissa keskeisen persoonallisuuden piirteen, ulospäinsuuntautuneisuuden suhteen. Henkilökohtaisten projektien merkityksellisyyteen yhteydessä olevan persoonallisuuden piirteen selvittäminen oli tutkimuksen kohteena olleessa valintakokeessa soveltuvuushaastattelun varassa. Henkilökohtaisten projektien arviointien tarkempi

hyödyntäminen tarjoaisi luotettavamman menetelmän, mm. tämän liikennelentäjälle tärkeän piirteen selvittämiseen.

Henkilökohtaisten projektien menetelmä voi auttaa laajentamaan soveltuvuustestauksessa käytettyjä persoonallisuuden mittaamisen tapoja. Vaihtoehtona ja rinnakkaisena menetelmänä perinteisille piirreteorioihin perustuville persoonallisuustesteille, henkilökohtaiset projektit tarjoavat dynaamisemman näkökulman persoonallisuuteen. Menetelmän avulla saadaan myös materiaalia soveltuvuushaastattelun tueksi, mikä saattaa auttaa strukturoivana tekijänä haastattelun luotettavuuden lisäämisessä.

Avainsanat: henkilökohtaiset projektit, soveltuvuuden arviointi

Tallennettuna: