Haku

Categorisation, Liminality and Transformation in Constructing the Monster in Neil Gaiman’s The Graveyard Book

QR-koodi

Categorisation, Liminality and Transformation in Constructing the Monster in Neil Gaiman’s The Graveyard Book

Tutkielmassani tarkastelen hirviön rakentumista kolmen ulottuvuuden varaan Neil Gaimanin lastenkirjassa The Graveyard Book (2008). Pyrin osoittamaan, että hirviön tunnistaminen teoksessa vaatii sen tarkastelua epävakaana hahmona eikä niinkään esimerkiksi päähenkilön pelkoon samastumista. Nämä epävakauden ulottuvuudet ovat epäonnistunut kategorisointi, liminaalisuus ja liike sekä muodonmuutos. Teoriaosuudessa käyn läpi, kuinka nämä hirviön ulottuvuudet murentavat keskiöksi kutsuttua tilaa, joka ympäröi hahmon tarkastelijaa. Tutkielmani kannalta on myös merkittävää, että hirviö käsitteenä on niin monimuotoinen ja vaikeasti kuvailtava, että sen määrittäminen muuttumattomien tekijöiden kautta on joko harhaanjohtavaa tai liian rajoittavaa. Näin ollen nimenomaan hahmon muuntautuminen ja epävakaus ovat sen määritteleviä tekijöitä.

Pohjateos kuvaa lapsipäähenkilöä, joka perheensä murhan jälkeen päätyy kummitusten ja muiden kauhugenren perinteisten hirviöiden kasvattamaksi. Päähenkilö kohtaa elävien maailmassa uhkia kuten väkivaltaisen salaseuran, ahneen pikkurikollisen ja koulukiusaajia. Koska kirjan tapahtumia tarkastellaan päähenkilön näkökulmasta, joka on lapsuudessaan tottunut kuolleisiin, vampyyreihin ja ihmissusiin, hirviöt eivät muodostu niinkään sen kautta, mitä päähenkilö osaa pelätä. Hypoteesini onkin, että teoksessa hirviöt pitävät sisällään jonkin tai kaikki esittämistäni kolmesta ulottuvuudesta ja että jokaista kolmea ulottuvuutta käytetään verrattain yhtä paljon teoksessa.

Teosta tarkastellessa nousee silti esiin, että kategorisointi sekä sen vaillinaisuus, ristiriitaisuus ja epäonnistuminen määrittävät hirviötä eniten, ja että liminaalisuus ja liike sekä muodonmuutos ovat pienempiä tekijöitä, joiden pohjalle hirviö rakentuu. Hypoteesi toteutuu siltä osin, että kaikissa tarkasteltavissa hahmoissa on havaittavissa kaikkia näitä kolmea ulottuvuutta. Kolme epävakauden ulottuvuutta esiintyvät hyvin eri tavoin tarkasteltavissa hahmoissa. Gaimanin kirjan voidaan todeta keskustelevan hahmon epävakaudesta, mutta etenkin kategorisoinnin ongelmallisuudesta.

Tallennettuna: