Haku

Tehtävienhallinnan kehittäminen tietotekniikkapalvelussa

QR-koodi

Tehtävienhallinnan kehittäminen tietotekniikkapalvelussa

Development of workflow methods in Information Technology service

Tietotekniikan palvelualalla yhä useampi yritys pyrkii yksittäisten tuotekehitysprojektien sijaan tuottamaan pitkäjänteisempää palvelua, johon kuuluvat ohjelmistokehityksen lisäksi jatkuvat sovellusten kehitys- ja ylläpitopalvelut. Tällöin yritys pyrkii organisoimaan tuotettavan palvelun ja valitsemaan siihen oikeat tehtävienhallinnan menetelmät varmistaakseen tehokkaan palvelutuotannon. Tämän työn tarkoituksena oli tutkia ja kehittää tehtävienhallinnan menetelmiä tietotekniikan palveluyrityksen tietyn asiakkuuden palvelussa. Tutkittavan palvelun tiimeissä tehdään pitkäjänteisen aikataulutetun kehitystyön lisäksi yllätyksellistä ja kiireellistä tuotannon häiriökorjausta. Palvelussa yksittäisen tiimin kehitystyö pitää olla aikataulutettavissa, jonka rinnalla kuitenkin havaitut palvelutuotannon häiriöt tulee korjata nopeasti sopimuksen palvelutason puitteessa. Tutkittavan palvelun tapaustutkimuksessa toteutettiin teemahaastattelu yrityksen johdolle ja asiantuntijoille. Haastattelun teemat tunnistettiin tukeutumalla kirjallisuuteen asiantuntijatyöstä ja ohjelmistotuotannosta. Haastatteluilla selvitettiin, miten tulisi valita sovelluskehitystä- ja ylläpitoa tekevälle asiantuntijatiimille menetelmät tehtävienhallintaan. Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin hyvin muodostettu tiimi tehtävienhallinnan menetelmien perustaksi ja edellytykseksi tutkittavan palvelun osalta. Tehtävienhallinnan käyttöönotto ja kehitys edellyttävät toimivaa tiimiä, jonka toimintaa tuetaan johtamalla tavoitteiden ja yksilöiden kehittymisen kautta. Tiimin tulee myös tuntea tehtävienhallinnan menetelmät ja jatkuvan parantamisen ajattelu, jotta tiimi kykenee itsenäisestikin kehittämään omaa prosessiaan. Lisäksi tehtävienhallinnan menetelmien valintaan vaikuttava tekijä oli rinnakkaiset tehtävävirrat, joissa tehtävävirtojen välisten tehtävien kiireellisyydet vaihtelevat. Tehtävienhallinnan menetelmäksi valittiin tämän johdosta Kanban-menetelmä, jonka keskeisiä ominaisuuksia olivat virtauksen visualisointi, tehtäväkorttien käyttöönotto, keskeneräisen työn rajoitus ja tehtävien palvelutasoluokittelu. Scrum-menetelmän ja muiden ketterän kehityksen menetelmien pohjalta otettiin käyttöön päiväkokoukset, suunnittelukokoukset ja retrospektiivit tiimien prosessien jatkuvaan parantamiseen.

Tallennettuna: