Haku

Towards LGBTQ+ inclusive Junior High school nursing: Development of a theoretical model

QR-koodi

Towards LGBTQ+ inclusive Junior High school nursing: Development of a theoretical model

<b>Kohti sateenkaari-inklusiivista yläkoulun kouluterveydenhoitoa –Teoreettisen mallin kehittäminen</b>

Sateenkaarinuorten (LGBTQ+) on osoitettu olevan vähemmistöryhmä, joiden terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät tarpeet eivät aina tule huomioiduksi terveydenhuollossa, mutta sateenkaarinuorista yläkoulun kouluterveydenhoidossa tiedetään vähäisesti. Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää teoreettinen malli, joka kuvaa sateenkaari-inklusiivista yläkoulun kouluterveydenhoitoa.

Tutkimus koostui kolmesta laadullisesta osatutkimuksesta, jossa sateenkaariinklusiivisuutta tarkasteltiin integroivan kirjallisuuskatsauksen (n=18), suomalaisten sateenkaarinuorten yläkoulun kouluterveydenhoidon kokemuksia selvittävän kyselytutkimuksen (n=35), ja suomalaisten yläkoulun kouluterveydenhoitajien näkemyksiä sateenkaarinuorten tukemisesta (n=15) selvittävän fokusryhmähaastattelututkimuksen avulla. Aineistojen analysoinnissa hyödynnettiin deduktiivisen kuvailevan analyysin ja induktiivisen temaattisen analyysin menetelmiä. Osatutkimusten tulokset muodostivat teoreettisen mallin empiirisen tiedon sisällöt. Teoreettisen mallin rakenne muodostui hoitotyön viidestä keskeisestä tiedonalueesta (emansipatorinen, eettinen, empiirinen, henkilökohtainen, ja esteettinen).

Sateenkaari-inklusiivinen yläkoulun kouluterveydenhoito on moniulotteinen. Emansipatorinen tiedonalue edustaa tietoisuutta sateenkaarinuorten eriarvoisuudesta ja keinoista sen vähentämiseksi, empiirinen näyttöön perustuvaa sateenkaariinklusiivista tietoa, koulutusta ja näiden hyödyntämistä, eettinen toimintaa eettisten ja moraalisten näkökulmien pohjalta, esteettinen tietoisuutta sateenkaarinuorten ainutlaatuisuudesta, sateenkaari-inklusiivista ilmapiiriä ja luottamuksellista suhdetta nuoriin, sekä henkilökohtainen tiedonalue edustaa kouluterveydenhoitajan sisäistä tietoisuutta itsestään ammattilaisena ja suhteessa sateenkaarinuoriin.

Sateenkaari-inklusiivisuus on tunnistettu tärkeäksi, mutta se on saanut vähäistä huomiota aiemmassa tutkimuksessa. Yhdenvertaisen kouluterveydenhoidon toteuttamiseksi ja kouluterveydenhoitajien työn tukemiseksi, lisätutkimusta tarvitaan eurooppalaisen hoitotyön, sateenkaari-inklusiivisuutta edistävien käytäntöjen ja hoitotyön koulutuksen näkökulmista

Tallennettuna: