Haku

Kodin merkitys ja kuluttajan kokemukset kodin myynnistä tai ostosta

QR-koodi

Kodin merkitys ja kuluttajan kokemukset kodin myynnistä tai ostosta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida kodin merkitystä kuluttajalle, sekä kodin myymiseen ja ostamiseen liittyvää kokonaisvaltaista kokemusta. Ilmiötä tarkasteltiin kuluttajan näkökulmasta. Tutkimusta lähestyttiin seuraavien tutkimuskysymysten avulla: 1.) Millainen merkitys kodilla on kuluttajan elämässä? 2.) Miten kotiin muodostetut tai muodostettavat sidokset heijastuvat kuluttajan kokemukseen kodin osto- tai myyntitilanteessa? 3.) Miten palveluntarjoajan ymmärrys kuluttajan kokemuksesta näyttäytyy kuluttajan kokonaisvaltaisessa kokemuksessa kodin osto- tai myyntitilanteessa? Kodin merkitystä lähestyttiin kodin neljän ulottuvuuden kautta (1.) fyysinen asuinpaikka ja turvallisuus, (2.) läheiset sosiaaliset suhteet ja perheen kehittyminen, (3.) vaikutusmahdollisuudet, valinnanvapaus ja itsemääräämisoikeus sekä (4.) identiteetin symboli, hyödyntäen kotitarpeiden osalta Maslown tarvehierarkiaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin sosiaalisia, emotionaalisia, kognitiivisia, toiminnallisia ja henkisiä sidoksia. Muodostettujen sidosten merkityksellisyys loi myös kodin merkityksen kuluttajalle. Kodin ostamiseen tai myymiseen liittyy aina kuluttajan kokemus. Kokemukseen liittyy kuluttajan muodostamat sidokset sekä tunteet. Jokaisella kuluttajalla on erilainen elämäntilanne, arvomaailma sekä persoona, jotka myös vaikuttavat kodin osto- tai myyntitilanteessa. Tutkimus oli laadullinen ja aineisto kerättiin yksilöhaastattelujen avulla. Tuloksista on havaittavissa, että koti on tärkeä paikka ja siltä odotetaan vähintään turvallisuutta ja pysyvyyttä. Kodin merkitys muodostuu kokemuksista, muistoista, sidoksista ja sitä kautta tunteista, joita kuluttajilla on kotiinsa. Tutkimustuloksista käy ilmi, että Maslown tarvehierarkia ei toimi sellaisenaan, kun puhutaan kotitarpeista, ja merkityksestä kuluttajalle. Kotiin muodostettuja sidoksia ei voi laittaa hierarkiseen tärkeysjärjestykseen eikä myöskään ulottuvuuksia. Kodin merkitys ja muodostetut sidokset heijastuivat kodin osto- tai myyntikokemukseen erilaisina tunnetiloina. Kodin osto- ja myyntitilanteessa yhteistä haastatelluille kuluttajille tuntui olevan tietynlainen “vaihtokaupan” tekeminen. Palveluntarjoajan ymmärrys kuluttajan kokemuksesta nousi hyvin keskeiseksi kokonaisvaltaisen kokemuksen kannalta. Kiinteistönvälittäjän ammattitaito punnittiin erityisesti vuorovaikutustaitojen ja tunneälykkyyden muodossa.

Tallennettuna: