Haku

Laatukriteerit käsityön opetusvideossa

QR-koodi

Laatukriteerit käsityön opetusvideossa

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opetusvideomateriaaliin liittyviä laatukriteereitä ja tuottaa ohjaavia kehitysmalleja. Olemme tuottaneet tutkimuksen aikana opetusvideomateriaalin longboard-rullalaudan valmistusprosessista. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, koska käsityönopettajat tuottavat ohjaavaa videomateriaalia opetukseensa, mutta laatukriteerejä taustoittavaa ja avaavaa tutkimusta ei ole tehty käsityön kontekstissa.

Tutkimuksemme on kolme syklinen kehittämistutkimus. Ensimmäisessä syklissä kokosimme aiempaa tutkimustietoa ja sovelsimme siitä video-oppimateriaalin laatukriteeristöön, jota käytämme toisessa syklissä tuottamaamme opetusmateriaaliin. Teimme koejoukolle (N=6) kyselyn toisesta syklistä tuotetusta video-opetusmateriaalista ja ensimmäisen syklin teorioiden pohjalta. Kyselyn sisältö oli sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Kyselyn vastausten pohjalta pyrimme parantamaan laatukriteeristöämme ja sen pohjalta tuotettua video-oppimateriaalia tutkimuksen kolmannessa syklissä. Kolmannen syklin aikana tuotetun videomateriaalin osan testasimme uudella koejoukolla (N=45), joka koostui sekä käsityökasvatuksen opiskelijoista (n=24), että Facebookin kautta hankituista kentällä työskentelevien käsityönopettajien (n=21) vastauksista. Kertyneen aineiston pohjalta sovelsimme laatukriteeristöä ja ratkaisumalleja käytettäväksi käsityö aiheisten opetusvideoiden tuotannossa.

Olemme tiivistäneet laatukriteeristöä kolmeen osa-alueeseen TPACK-mallin mukaisesti. Mallin osa-alueet ovat: sisällön laatu, teknologinen laatu ja pedagoginen laatu. Kukin osa-alue on jaettu pienempiin osiin tutkimuksemme aikana ja näin saatu aikaan helpommin konkretisoitavia kategorioita. Tutkimuksemme tulokset eivät ole yleistettävissä ja niitä ei ole testattu konkreettisessa tuottamistilanteessa.

Tuloksista löytyy laatukriteerejä hyvän video-oppimateriaalin tuottamiseen. Tulosten mukaan laadukkaan käsityön tuottamista kuvaavan video-oppimateriaalin tuottaminen itse on mahdollista esimerkiksi käsityönopettajalle tai käsityönopettajaksi opiskelevalle kohtuullisella vaivalla. Tutkimuksen tulosten perusteella emme suosittele esimerkiksi taustamusiikin käyttöä opetusvideolla ilman hyvää syytä. Aihe on niin laaja ja monitahoinen, että se vaatii lisätutkimusta.

Tallennettuna: