Haku

"Ei jaksa, ei kiinnosta” - Välttämisorientoituneet oppilaat käsityönopetuksessa

QR-koodi

"Ei jaksa, ei kiinnosta” - Välttämisorientoituneet oppilaat käsityönopetuksessa

Tässä tutkimuksessa tutkittiin välttämisorientoituneiden oppilaiden motivaatiota nostavia ja laskevia tekijöitä käsityön opetuksen kontekstissa. Lisäksi selvitimme, miten välttämisorientaatio ilmenee käsityön tunneilla. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa passiivisimmin kouluun suhtautuvien oppilaiden motivaationallisista tekijöistä. Tekijöiden avulla opetusta voitaisiin suunnata paremmin sekä nostaa koettua kouluhyvinvointia. Tutkimus toteutettiin keväällä 2022 satakuntalaisessa yhtenäiskoulussa. Havainnoimme neljän välttämisorientoituneen (N=4) 7.luokan oppilaan prosessia neljän opetuskerran verran (4x3h).

Tutkimusta lähestyttiin kvalitatiivisen tapaustutkimuksen määrittelemillä ehdoilla. Tutkimuksen tutkimusote oli etnografinen. Aineiston hankimme osallistavalla havainnoinnilla, haastatteluilla ja kyselyillä. Saadun aineiston pohjalta toteutimme teoriaohjaavan analyysin, jossa etenimme aineiston ehdoilla. Teoreettinen tausta rakentuu tutkimuksen kannalta keskeisten käsitteiden, kuten motivaation, tavoiteorientaatioiden sekä käsityön varaan.

Nostaviksi ja laskeviksi tekijöiksi määrittelimme tekijät, jotka edistivät tai hidastivat oppilaan työskentelyä. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että motivaatiota nostavia tekijöitä käsitöissä olivat kiinnostava työ ja työvaihe, kaverin kanssa työskentely, vapaus työn suunnittelussa, onnistumisen kokemukset, kilpailullisuus ja yksilöllinen ohjaaminen. Motivaatiota laski taas ei-kiinnostava työ ja työvaihe, epäselvyys työvaiheesta, vaikea työvaihe, epäonnistumiset sekä pitkäkestoinen työskentely. Välttämisorientaatio ilmeni käsityön tunneilla jatkuvana epätietoisuutena työvaiheesta, työskentelyn keskeytyksinä, tavoitteettomana toimintana, yksilöllisen tuen tarpeena, kaverin kanssa jutteluna ja paikalla istuskeluna.

Tallennettuna: