Haku

Erityisopettajan rooli moniammatillisessa oppilashuoltoryhmässä

QR-koodi

Erityisopettajan rooli moniammatillisessa oppilashuoltoryhmässä

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin erityisopettajien kokemuksia omasta roolistaan ja työnkuvastaan moniammatillisessa oppilashuoltoryhmässä. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten erityisopettajat kokevat yhteistyön toimivan moniammatillisen oppilashuoltoryhmän sisällä. Lisäksi tutkimuksessa tarkastelun kohteena olivat erityisopettajien vaikutusmahdollisuudet sekä vaikutuskeinot moniammatillisen ryhmän jäsenenä. Erityisopettajien kokemuksia vertailtiin työkokemuksen sekä työpaikan sijainnin perusteella. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella helmikuussa 2021 ja tutkimukseen valikoitui erityisopettajia mukavuusotannalla ympäri Suomen. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusotetta, ja aineiston analysoinnissa hyödynnettiin teorialähtöisen sisällönanalyysin lisäksi aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.

Tutkimuksen tulosten mukaan erityisopettajat suhtautuivat pääosin positiivisesti omaan rooliinsa moniammatillisessa oppilashuoltoryhmässä, vaikka joitain kehityskohteita vastauksista ilmenikin. Työkokemuksella ja työpaikan sijainnilla ei tutkimuksen tulosten mukaan ollut merkittävää vaikutusta kokemuksiin oppilashuollosta, omasta roolista ja työnkuvasta, yhteistyöstä tai vaikutusmahdollisuuksista oppilashuoltoryhmässä.

Tämän tutkimuksen tuloksista saatuja erityisopettajien kokemuksia on mahdollista hyödyntää moniammatillisen oppilashuoltoryhmän työskentelyn kehittämisessä sekä erityisopettajan roolin selkiyttämisessä. Ilmiötä tutkimalla on mahdollista ehkäistä erityisopettajien kuormittuneisuutta ja uupumusta. Tutkimuksessa huomioitiin lisäksi aiheen ajankohtaisuus niin erityisopettajan työnkuvan laajentumisen näkökulmasta kuin myös huomioiden pandemia-ajan vaikutukset.

Tallennettuna: