Haku

Peruskouluopettajiin kohdistuva kiusaaminen : Kiusaaminen, työperäinen stressi, sosiaalinen tuki ja näiden väliset yhteydet.

QR-koodi

Peruskouluopettajiin kohdistuva kiusaaminen : Kiusaaminen, työperäinen stressi, sosiaalinen tuki ja näiden väliset yhteydet.

Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella peruskouluopettajien kokemaa kiusaamista ja tuottaa ajankohtaista tietoa ilmiön yleisyydestä sekä kiusaamisen muodoista, joita opettajat kokevat. Oppilaiden taholta tapahtuvaa kiusaamista lähestyttiin vertaisrajat ylittävän kiusaamisen käsitteen kautta ja aikuisten taholta tapahtuvaa kiusaamista työpaikkakiusaamisen käsitteen kautta. Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella taustatekijöiden yhteyttä peruskouluopettajien kiusatuksi tulemiseen. Tutkielmassa tarkastellaan, onko peruskouluopettajien kokemalla kiusaamisella yhteyttä heidän kokemaan stressiin sekä sitä, eroavatko kiusaamista kokeneet opettajat sosiaalisen tuen suhteen niistä opettajista, jotka eivät ole kokeneet kiusaamista. Tutkielma on luonteeltaan määrällinen. Otantamenetelmänä käytettiin mukavuusotantaa. Tutkielman aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä neljän kunnan alueen kouluista sekä opettajille suunnatuista Facebook-ryhmistä. Kyselyyn vastasi yhteensä 143 henkilöä.

Tutkimustuloksista kävi ilmi, että 20,2% peruskouluopettajista oli kokenut kiusaamista joltain taholta työssään. Eniten kiusaamista koettiin oppilaiden taholta. Aikuisten taholta kiusaamista oli koettu eniten huoltajien taholta. Fyysiset kiusaamisen muodot olivat harvinaisia sekä oppilaiden että aikuisten taholta. Oppilaiden taholta yleisin kiusaamisen muoto oli yhteistyöstä kieltäytyminen. Aikuisten taholta yleisin kiusaamisen muoto oli kohtuuton työtaakka. Taustatekijöiden osalta ammattinimike oli tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä kiusatuksi tulemiseen oppilaiden taholta – erityisopettajat kokivat eniten kiusaamista oppilaiden taholta. Työpaikkakiusaamisen osalta taustatekijöillä ei ollut vaikutusta. Tutkielman tulosten mukaan kiusatut opettajat kokivat enemmän työperäistä stressiä kuin opettajat, jotka eivät olleet kokeneet kiusaamista. Sosiaalinen tuki oli yleisesti korkealla tasolla opettajien keskuudessa. Sosiaalisen tuen suhteen oppilaiden taholta kiusatut peruskouluopettajat eivät eronneet niistä opettajista, jotka eivät olleet kokeneet kiusaamista, mutta aikuisten taholta tapahtuvan kiusaamisen suhteen kiusatut opettajat kokivat vähemmän tukea esimiehiltään lähes tilastollisesti merkitsevällä tasolla.

Tutkielman mukaan peruskouluopettajat kokevat työssään kiusaamista usealta eri taholta ja että kiusatuksi tuleminen on verrattain yleistä. Tutkielma antoi lisäksi viitteitä kiusaamisen ja stressin välisestä yhteydestä sekä siitä, että aikuisten taholta kiusaamista kokeneet kokisivat vähemmän sosiaalista tukea esimiesten taholta. Tutkielman tuloksiin tulee kuitenkin suhtautua varauksella, koska tutkielmassa ei käytetty otantamenetelmänä satunnaisotantaa. Tulosten pohjalta ehdotetaan, että koulujen tulisi panostaa opettajien kokeman kiusaamisen ehkäisyyn. Tämän lisäksi esimiesten tulisi herkemmin tarjoa sosiaalista tukea kiusaamista kokeneille opettajille. Jatkotutkimusehdotuksena on, että kiusaamisen muotoja sekä taustatekijöiden yhteyttä kiusatuksi tulemiseen tulisi jatkossa tutkia lisää. Tutkimusta tulisi tehdä myös sosiaalisen tuen vaikutuksesta opettajien kokeman kiusaamisen ja stressin väliseen yhteyteen.

Tallennettuna: