Haku

Päivittäistavarakauppojen välinen kilpailu

QR-koodi

Päivittäistavarakauppojen välinen kilpailu

Tutkielman tarkoituksena on tarkastella päivittäistavarakauppojen välistä kilpailua Suomessa. Päivittäistavarakaupan markkinat ovat monessa maassa hyvin keskittyneet ja näin ollen kilpailu on epätäydellistä. Suomen markkinoita hallitsevat kolme isoa ketjua S-ryhmä, K-ryhmä ja Lidl. Näistä kolmesta Lidlillä on hallussaan huomattavasti pienempi markkinaosuus kuin S-ryhmällä ja K-ryhmällä. Tutkielmassa keskitytäänkin tarkastelemaan näitä kolmea ketjua, niiden toimintatapoja ja keskinäistä kilpailua.

Kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa tarkastellaan ensin aihetta teoreettisesta näkökulmasta. Perehdytään liiketoimintamallin ja strategian valinnan tärkeyteen kilpailuedun kannalta sekä asiakkaalle tuotettuun arvoon. Tutkielmassa huomattiin, että asiakkaiden ostospaikan valintaan vaikuttavat esimerkiksi myymälän sijainti, tuotevalikoima ja hinta-laatusuhde. Yritysten tulee ottaa huomioon asiakkaiden tarpeet ja toiveet menestyäkseen markkinoilla. Tällä hetkellä kovaa hintakilpailua halvimmasta ostoskorista ovat käyneet Lidl ja S-ryhmän hypermarket Prisma. On kuitenkin ennustettu, että ruuan hinnan lasku pysähtyy tulevaisuudessa. Lisähaasteena tulevaisuudessa tulee olemaan ruuan myynnin siirtyminen verkkokauppaan. Suomessa tämä on vielä erittäin pienessä mittakaavassa.

Kasvavana trendinä on yritysten ekologisuus ja kestävän kehityksen mukaan toimiminen. Kuluttajat ovat entistä tietoisempia ympärillä tapahtuvista asioista ja kilpailu ainoastaan halvoilla hinnoilla ei kannata. Yhteiskunnallinen vastuu on jo isossa roolissa ja sen merkitys tulee varmasti vielä kasvamaan tulevaisuudessa.

Tallennettuna: