Haku

YMPÄRISTÖVASTUUN SISÄINEN VIESTINTÄ : Case Scandic: Näkemyksiä hotellien henkilöstöltä

QR-koodi

YMPÄRISTÖVASTUUN SISÄINEN VIESTINTÄ : Case Scandic: Näkemyksiä hotellien henkilöstöltä

Ympäristövastuun sisäisellä viestinnällä on olennainen rooli ympäristövastuun saattamisessa osaksi yrityksen arkea. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on pureutua tarkemmin tähän varsin vähän tieteen saralla tutkittuun ilmiöön ja lisätä ymmärrystä siitä, millaisella ympäristövastuun sisäisellä viestinnällä voidaan tukea henkilöstöä yrityksen ympäristövastuun toteuttamisessa. Ilmiötä tarkastellaan pohjoismaiden johtavan hotelliketjun, Scandic Hotelsin kontekstissa, ja sen hotelleissa työskentelevän henkilöstön näkökulmasta. Tutkimuksessa tuodaan esille henkilöstön näkemyksiä Scandic Hotelsin ympäristövastuun sisäisen viestinnän nykytilasta sekä millaisia odotuksia heillä on ympäristövastuun sisäisen viestinnän sisältöön ja kanaviin liittyen. Lisäksi tarkastellaan ympäristövastuun sisäiselle viestinnälle koettuja haasteita.

Ympäristövastuun sisäinen viestintä on sosiaalinen, kontekstisidonnainen ilmiö, jonka ymmärtä-miseksi on hyödynnetty tutkimusstrategiana laadullista tapaustutkimusta. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui Scandic Hotels, sillä yhtiö on vuodesta 1993 lähtien toteuttanut proaktiivisesti ympäristövastuuta ja se on myös integroitu yrityksen liiketoimintaan. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu yhdeksästä teemahaastattelusta, joista seitsemän toteutettiin yksilöhaastatteluina ja kaksi ryhmähaastatteluina. Kerätystä aineistosta on pyritty muodostamaan kuva siitä, millaisena Scandicin ympäristövastuun sisäinen viestintä näyttäytyy henkilöstön silmin ja tunnistamaan yhtäläisyyksiä henkilöstön näkemyksistä ympäristövastuun sisäisen viestinnän sisältöön ja kanaviin liittyen. Analyysissa on mukailtu teoriaohjaavan eli abduktiivisen analyysin menettelytapoja.

Ympäristövastuun sisäisen viestinnän yleisö on joukko yksilöitä, joilla on erilaiset tarpeet ja mieltymykset ympäristövastuun toteuttamisen ja viestinnän suhteen. Vaikka haastateltavilla on yhtenevä ja selkeä käsitys siitä, mitä ympäristövastuu merkitsee Scandicille, ilmenee haastatteluissa epävarmuutta ja eroja sen suhteen miten oleelliseksi ympäristövastuu koetaan omassa työssä. Tehokkaan ympäristövastuun sisäisen viestinnän yhtenä ominaisuutena voidaankin pitää sitä, että viesti on kohdeyleisölleen räätälöityä. On tärkeää, että ympäristövastuu puetaan käytännönläheiseksi asiaksi, jotta jokainen voi tunnistaa ympäristövastuun osaksi tehtäväkenttäänsä. Keskeistä on myös ympäristövastuun toteuttamisen merkityksen osoittaminen niin yritykselle kuin ympäristön kannalta.

Tallennettuna: