Haku

Lukiolaisten kuvauksia opiskelun kannalta toimivasta fyysisestä oppimisympäristöstä

QR-koodi

Lukiolaisten kuvauksia opiskelun kannalta toimivasta fyysisestä oppimisympäristöstä

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten lukiolaiset kuvailevat toimivaa fyysistä oppimisympäristöä ja millaisia tekijöitä se sisältää. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat ja elementit oppimisympäristössä koetaan nimenomaan opiskelun kannalta merkittäviksi. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna Uudenkaupungin lukion opiskelijoille. Haastateltavia oli yhteensä kymmenen, joista yhdeksän oli lukion kolmannen vuosikurssin opiskelijoita ja yksi lukion toisen vuosikurssin opiskelija.

Lukiolaiset kuvailivat vastauksissaan monipuolisesti fyysiseen oppimisympäristöön ja sen toimivuuteen liittyviä asioita. Toimivaa fyysistä oppimisympäristöä kuvattiin suurimassa osassa vastauksia viihtyisäksi ja ilmapiiriltään kannustavaksi. Fyysisen oppimisympäristön hiljaisuus nähtiin tärkeänä opiskeluun sujuvuuteen vaikuttavana elementtinä. Lukiolaiset kokivat, että toimivan oppimisympäristön tulee mahdollistaa kaverin kanssa työskentely, mutta toisaalta on akustiikaltaan sellainen, ettei toisten keskustelu aiheuta hälinää ja tätä kautta häiritse opiskelua.

Toimivan fyysisen oppimisympäristön tärkeinä elementteinä esiin nousivat ergonomiset ja monipuolisesti muunneltavissa olevat kalusteet. Kalusteiden tulee mahdollistaa erilaisia työskentelymuotoja. Vastauksissa nousi esiin, että oppimisympäristössä tulisi olla erilaisia työpistemahdollisuuksia, jotta työasentoaan voi tarpeen tullen vaihtaa. Osassa vastauksissa puhuttiin puhtaasta ja raikkaasta sisäilmasta. Toimivan fyysisen oppimisympäristön tärkeäksi tekijäksi määriteltiin luonnonvalo ja sen puuttuessa riittävän kirkas korvaava valaistus, joka kuitenkin on säädeltävissä tarpeen mukaan.

Tallennettuna: