Haku

VISIONS OF THE INCLUSIVE SCHOOL : Preferred futures by special education teacher students

QR-koodi

VISIONS OF THE INCLUSIVE SCHOOL : Preferred futures by special education teacher students

Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin inklusiivisen koulun toivottua tulevaisuutta. Inklusiivinen koulutus on yleismaailmallinen poliittinen tavoite, johon on sitouduttu kansainvälisin julistuksin. Inklusiivisen koulutuksen merkitys liittyy tasa-arvoiseen koulutukseen osallistumiseen opiskelijoiden yksilöllisistä ominaisuuksista riippumatta, ja se koskee kaikkien opiskelijoiden osallistumista, osallisuutta ja toimintaa yhteisissä ympäristöissä. Suomessa keskustellaan inklusiivisen koulutuksen käsitteen määrittelystä ja keinoista sen saavuttamiseksi. On erimielisyyksiä siitä, miten inklusiivinen opetus toteutetaan käytännössä ja toimiiko se todella yhtäläisesti kaikkien tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa. Tunnistamalla inklusiivisen koulun toivottuun tulevaisuuteen liittyvät näkökohdat, tämän tutkimuksen tarkoituksena on päästä inklusiivisen koulutuksen ongelmakeskeisestä keskustelusta ja lisätä tietoisuutta aiheen moninaisuudesta. Tässä laadullisessa tutkimuksessa tavoitteena oli tutkia arvoja ja tekijöitä, jotka erityisopettajaopiskelijat tunnistivat tärkeiksi inklusiivisen koulun tulevaisuuden kannalta. Aihetta tutkittiin empiirisesti kolmessa yhtäläisesti toteutetussa tulevaisuustyöpajassa vuonna 2019. Data-analyysin perustana käytettiin kvalitatiivista sisällönanalyysiä. Keskeisiä arvoja verrattiin Boothin osallistavien arvojen typologiaan ja toivotun inklusiivisen koulun kannalta tärkeimmät tekijät tunnistettiin induktiivisessa sisällönanalyysissä muodostamalla kolme osittain päällekkäistä ulottuvuutta: rakenteellinen, sosiaalinen ja emotionaalinen ulottuvuus. Nämä ulottuvuudet ovat kietoutuneet toisiinsa ja niitä on pidettävä yhtä tärkeinä inklusiivisen koulun kehittämisessä. Tulosten perusteella osallisuuden ja yhteisöllisyyden edistäminen kouluympäristössä edistää inkluusiota koulussa. Lisäksi rakenteellisia tekijöitä, kuten fyysisen ympäristön vaikutuksia, tasa-arvoisempaa resurssien jakoa ja jaettua johtajuutta, on tulevaisuudessa harkittava voimakkaammin.

Tallennettuna: