Haku

Käsityötä opettavien opettajien aineenhallinnallisten taitojen kehittäminen vapaa-ajalla

QR-koodi

Käsityötä opettavien opettajien aineenhallinnallisten taitojen kehittäminen vapaa-ajalla

Tässä tutkimuksessa tutkittiin käsityötä opettavien opettajien kokemaa aineenhallinnallista osaamista ja käsityöharrastuksen yhteyttä siihen. Käsityötä opettavan opettajan aineenhallinnallinen osaaminen on äärimmäisen tärkeää koulukäsityössä ja oppilaan taitojen oppimisen ohjaamisessa. Opettajan tulisi toimia elinikäisenä oppijana ja kehittää itseään jatkuvasti. Tutkimus on määrällinen tutkimus, mikä sisältää myös laadullisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella Facebook -ryhmistä. Kysely julkaistiin viiteen Facebook-ryhmään, joissa on käsityötä opettavia opettajia. Tutkimukseen vastasi 187 käsityötä opettavaa opettajaa. Alakoulussa opettavia opettajia oli 63 % (n=117) vastaajista, yläkoulussa opettavia opettajia oli 10 % (n=18) ja 28 % (n=52) vastaajista opetti sekä yläkoulussa että alakoulussa. Teknistä käsityötä opettavia opettajia oli 22 % (n=41), tekstiilityötä opetti 57 % (n=57) vastaajista ja molempia käsityön osa-alueita opetti 21 % (n=40). Tutkimustulosten perusteella opettajat harrastivat aktiivisesti käsitöiden tekemistä ja seurasivat käsitöihin liittyvää sisältöä. Tutkimukseen osallistuneista käsityötä opettavista opettajista 92 % (n=172) ilmoitti harrastavansa käsitöitä. Käsityötä harrastavista opettajista 71 % (n=132) teki käsitöitä viikoittain tai useammin. Tutkimus osoitti, että käsityötä opettaneet opettajat kokivat aineenhallintansa vahvaksi. Käsitöitä opettavat opettajat arvioivat kuinka hyvin hallitsevat opettamansa käsityön osa-alueen tekniikat ja sisällöt asteikolla 1-7, jossa 1=Todella heikosti 7=Erinomaisesti. Tekstiilikäsitöitä opettavat opettajat arvioivat hallitsevansa tekstiilikäsityön tekniikat ja sisällöt keskimääräisesti 5.86, kun taas vastaava arvo teknisen käsityön opettajilta teknisen käsityön tekniikoiden ja sisältöjen osalta oli 5.01. Käsityötä opettavien opettajien käsityöharrastuneisuus ja käsityöharrastuneisuuden aktiivisuus, työkokemus, ikä ja muodollinen pätevyys ovat yhteydessä koetun aineenhallinnallisen osaamisen tasoon. Tähän tutkimukseen osallistuneet henkilöt harrastivat käsitöitä yhtä paljon sukupuolesta riippumatta. Naisilla harrastaminen oli kuitenkin miehiä aktiivisempaa. Vanhemmat ihmiset harrastivat nuorempia useammin käsitöitä.

Tallennettuna: