Haku

Asiakasdata-alustan ja markkinointiautomaation hyödyntäminen asiakkaiden sitouttamisessa B2C-yrityksessä

QR-koodi

Asiakasdata-alustan ja markkinointiautomaation hyödyntäminen asiakkaiden sitouttamisessa B2C-yrityksessä

Digitalisaation johdosta yhä useampi B2C-yritys on siirtynyt verkkoon harjoittamaan liiketoimintaansa. Kilpailu on tänä päivänä kovaa, sillä digitalisaation kehitys on tehnyt B2C-alalletulon kynnyksestä entistä matalamman. Yritysten on osattava kuunnella ja tulkita asiakkaidensa tarpeita entistä paremmin ja tämän pohjalta luotava jatkuvasti uutta arvoa asiakkailleen pysyäkseen kilpailussa mukana. Tämän johdosta asiakasdatasta ja sen tehokkaasta analysoinnista ja hyödyntämisestä on tullut kuluttajamarkkinoilla liiketoimintaa harjoittaville yrityksille erittäin tärkeä kilpailutekijä. Monet yritykset kuitenkin keräävät dataa useista eri lähteistä, jolloin datan ympärille saattaa muodostua siiloja, jotka hankaloittavat datan hyödyntämistä paremman palvelun ja markkinoinnin tarjoamiseksi. Tämän lisäksi myös EU:n lainsäädäntö on tuonut omia haasteita yritysten datan hallintaan GDPR-asetusten muodossa. Markkinoijille on kuitenkin tänä päivänä tarjolla eri työkaluja, jotka pyrkivät auttamaan markkinoijia hyödyntämään täyden potentiaalin yrityksen hallussa olevasta datasta.

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan asiakasdata-alustojen sekä markkinointiautomaation hyödyntämistä asiakkaiden sitouttamisessa B2C-yrityksissä. Tämän tutkielman tavoitteena on lisätä ymmärrystä näiden kahden teknologian ympärille, sekä miten näitä kahta teknologiaa voidaan hyödyntää B2C-yrityksessä asiakkaiden sitouttamisessa.

Tutkielman teoriaosuus on jaoteltu kahteen osioon: asiakkaiden sitouttamistä käsittelevään osioon sekä markkinointiteknologiaosioon. Asiakkaiden sitouttamista käsittelevässä osiossa asiakkaiden sitouttamisesta käsitellään yleisesti käsitteenä, asiakkaiden sitouttamista verkossa sekä asiakkaiden sitouttamisen mittaamista. Markkinointiteknologiaa käsittelevässä osiossa käsitellään asiakasdata-alustoja sekä markkinointiautomaatiota. Kyseisessä osiossa nämä teknologiat esitellään lukijalle yksityiskohtaisesti.

Tämän tutkimuksen toteutustapana oli laadullinen tutkimus ja aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastatteluja oli kolme ja haastateltavat ovat markkinoinnin ammattilaisia ja työskentelevät B2C-yrityksissä.

Tutkielman tuloksia tarkastellessa voidaan todeta, että asiakasdata-alustoilla sekä markkinointiautomaatiolla koetaan olevan iso merkitys asiakkaiden sitouttamisessa B2C-yrityksissä. Yleisesti katsottuna hyödyt sitouttamisen kannalta perustuvat asiakasdata-alustan kykyyn luoda 360-asteen näkymä kaikesta asiakasdatasta ja tämä tarkoittaa taas laadukkaampaa dataa markkinointiautomaation operaatioita varten, joka pystyy täten luomaan personoidumpaa sisältöä sekä markkinointiviestintää asiakkaille.

Tallennettuna: