Haku

Ehdotus laiksi ehdokkaan vaalirahoituksesta. Vaali- ja puoluerahoitustoimikunnan välimietintö

QR-koodi
Finna-arvio

Ehdotus laiksi ehdokkaan vaalirahoituksesta. Vaali- ja puoluerahoitustoimikunnan välimietintö

Förslag till lag om valfinansiering. Mellanbetänkande av val- och partifinansieringskommissionen

Toimikunnan mietinnössä ehdotetaan säädettäväksi laki ehdokkaan vaalirahoituksesta. Lain tarkoituksena olisi lisätä vaalirahoituksen avoimuutta ja tietoa ehdokkaiden mahdollisista sidonnaisuuksista sekä rajoittaa ehdokkaiden vaalikampanjoiden kulujen kasvua. Lakiehdotuksessa on otettu huomioon Euroopan neuvoston Suomelle antamat vaalirahoitusta koskevat suositukset. Ilmoitusvelvollisuus vaalirahoituksesta koskisi vaaleilla valittuja ja heidän varahenkilöitään sekä presidentinvaalissa ehdokkaan asettaneita puolueita ja valitsijayhdistyksiä. Ehdokkaan vaalikampanjan kuluina pidettäisiin kampanjan toteuttamisesta aikaisintaan kuusi kuukautta ennen vaalipäivää ja viimeistään kaksi viikkoa vaalipäivän jälkeen aiheutuneita kuluja. Ehdokkaan olisi osoitettava vaalirahoituksellaan, miten tänä aikana syntyneet kulut peitetään.
Mietinnössä ehdotetaan asetettavaksi vaalikohtaiset tuki- ja kampanjakatot. Erikseen ilmoitettavan tuen rajaa alennettaisiin nykyisestä. Ilmoitusvelvollisen tulisi tehdä jälki-ilmoitus ilmoituksen jättämisen jälkeen saamastaan ilmoitusrajan ylittävästä tuesta. Hänen olisi tarvittaessa voitava osoittaa vaalirahoituksensa ja kampanjakulunsa kampanjatilillä tai muulla vastaavalla tavalla. Ehdokkaalle mahdollistettaisiin vapaaehtoisen ennakkoilmoituksen tekeminen. Vaalirahoitusilmoitusten valvonta siirrettäisiin valtiontalouden tarkastusvirastolle. Se ylläpitäisi julkista ilmoitusrekisteriä vaalirahoitusilmoituksista ja katsoisi, että ilmoitusvelvollisuutta on noudatettu. Virasto voisi tarvittaessa kehottaa ilmoitusvelvollista tekemään ilmoituksen, täydentämään tehtyä ilmoitusta tai selvittämään ilmoituksen oikeellisuutta ja riittävyyttä. Mikäli ilmoitusvelvollinen ei kehotuksesta huolimatta tekisi ilmoitusta, voisi tarkastusvirasto velvoittaa hänet siihen sakon uhalla. Uhkasakko olisi tehosteena myös niissä tilanteissa, joissa ilmoitus havaittaisiin olennaisilta kohdiltaan ilmeisen virheelliseksi tai puutteelliseksi ja virasto velvoittaisi ilmoitusvelvollisen korjaamaan virheen tai puutteen.
Mietintöön on jätetty kolme eriävää mielipidettä, jotka ovat mietinnön liitteenä. Lisäksi mietinnön liitteenä on valtiotieteen tohtori Tomi Venhon laatima selvitys Puolue- ja vaalirahoitussääntelyn kansainvälinen vertailu.

Tallennettuna: