Kuriton sukupolvi
Nutidsungdom (ruotsinkielinen nimi)
Wild Generation (englanninkielinen käännösnimi)
Jeunesse d'aujourd'hui (ranskankielinen käännösnimi)
Die Zugellose Generation (saksankielinen käännösnimi)
Finna-arvio
Kuriton sukupolvi
Matti Kassilan ohjaama komedia Kuriton sukupolvi (1957) perustuu Mika Waltarin samannimiseen näytelmään. Professori Reinhold Varavaaraan (Tauno Palo) vaimo (Irma Seikkula) ja lapset Kali, Japi ja Pelle (Jussi Jurkka, Maija Karhi, Matti Ranin) vähättelevät miehen saavutuksia ja pitävät häntä vanhanaikaisena. Pellen voitettua kultaa Salpausselän kisoissa, perheen nuoret ja näiden ystävät kokoontuvat Varavaarojen kotiin juhlimaan. Professori tutustuu Pellen tyttöystävään Marjaan (Kaija Siikala) ja parin välille syntyy orastava ihastus.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||
S |
||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
|
||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||
Joulukuu 1956 - maaliskuu 1957 |
||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||
|
||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||
Kurittoman sukupolven kritiikki oli lähes yksinomaan kiittävää, kielteinenkin arvostelu sävyltään ymmärtävää. Harvinainen poikkeus oli G. B-s (Greta Brotherus, Hufvudstadsbladet 31.3.1957): "Ja det var livet i Texas det. Om det här ska föreställa livet i Finland måste kattorna uppmanas att gråta." Jatkossa G. B-s:n arvostelua saivat osakseen sekä käsikirjoitus että Ritva Arvelon laatima vuoropuhelu, "slanguppfiffning". Hieman toisin näki asiat Martti Savo (Modest Savtschenko, Kansan Uutiset 31.3.1957): "Juha Nevalaisen käsikirjoitus on muuttanut teatterinäytelmän filmillisempään asuun, reippaasti nykyaikaistanut sitä, mutta pysynyt uskollisena sen sovinnaiselle hengelle, josta lähinnä johtuu, että filmi muuttuu lopussa satiirista kiltiksi perhekomediaksi." Martti Savo piti tällaista uskollisuutta alkuperäisteokselle kunnioitettavana, mutta ei aina välttämättömänä. Inkeri Liuksen (Inkeri Lius, Suomen Sosialidemokraatti 31.3.1957) mielipide oli samansuuntainen kuin usean muun kriitikon: "[- -] Kassila on tehnyt tuoreen elokuvan, jolle nauraa rennosti [- -]. [- -] hurja rock'n roll temmellys, pilsnerihuumori ja rehvakkaat vuorosanat [- -] leikkaavat juuri tämän hetken Helsinkiä [- -]." "Jatkuvasti Kassila todistaa olevansa suomalaisista ohjaajista ainoa, joka muistaa että kamerakin voi hullutella mukana", huomautti H-o K. (Heimo Kallio, Uusi Aura 31.3.1957). Paula Talaskiven (Helsingin Sanomat 31.3.1957) mielestä "[- -] rokkauskohtaus - jota aivan oikein on venytetty hallitsevaan pituuteen - fantastisine musisointeineen on kerta kaikkiaan nautittavaa filmiä. Siinä Esko Nevalaisen kamerakin näyttää oikein hekumoivan yhteisissä keksinnöissä; ja improvisoidun luontevilta vaikuttavat tanssiesitykset sekä yleisilo ovat parempia kuin ehkä missään vastaavissa amerikkalaisissa esityksissä". Puutteena Paula Talaskivi piti sitä, että elokuvassa "parodioidaan vähän sinne tänne, yhtä hyvin 'kurittomia' kuin vanhempia" ja ihmetteli: "En käsitä, miksi ei Matti Kassilan veroinen, osaava ohjaaja ole muovannut filmiä kokonaisuutena johonkin suuntaan rohkeasti." I. J-la (Ilkka Juonala, Aamulehti 10.4.1957) näki Kurittomassa sukupolvessa "miltei epäsuomalaisen raisua, reipasta ja rohkeaa filmikerrontaa", mutta totesi lisäksi: "Eivät Kassilan ansiot ole yksin tässä, vaan lättähattunuorison melun vastapainona hän on mm. tavoittanut aidon Waltarin surumielisen hengen vanhan ja nuoren - matematiikan professorin ja ylioppilastytön - tähtitornikohtauksessa [- -]." H-o K. (Heimo Kallio, Uusi Aura 31.3.1957) piti Kurittoman sukupolven henkilövalintoja täysosumana: "Leo Jokelan nahkatakkihahmo osuu joka suhteessa naulan kantaan ja Maikki Länsiö on kuin suoraan Turun kaduilta napattu villamyssymissi. Jussi Jurkka [- -] tekee Kalistaan hauskasti repliikkejään sähisevän velton nuorukaishahmon. Matti Raninin Pelle ja Maija Karhin Jali täydentävät värikkäällä tavallaan Varavaaran perheen kuvaa." Temperamenttia "[- -] näkyy olevan meikäläisissäkin nuorissa näyttelijöissä aivan riittämiin, kunhan he vain saavat kyllin houkuttelevan tilaisuuden yrittää ja kunhan heihin pumpataan elämäniloa ja rytmiä oikealla tavalla", ihasteli nimimerkki O. K. (Onerva Kankaansydän, Kauppalehti 3.4.1957). J. H. (Jaakko Hurme, Liitosalueen Sanomat 29.3.1957) löysi myönteisiä piirteitä myös elokuvan musiikista ja lavastuksesta: "Toivo Kärjen musiikki seurailee - ei tosin puhtaana rockmusiikkina - hauskasti 'jannujen ja sutturoiden' rock-, jitterburg- ja jivesekoituksia ja Lauri Elon lavastuksesta jäi mieleen puhtaaksityylitelty hotellikäytävä ja -huone." - Suomen kansallisfilmografia 6:n (1991) mukaan. |
||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||
Mika Waltarin vuonna 1937 kirjoittama näytelmä 1930-luvun modernista nuorisosta oli siirretty elokuvaksi heti tuoreeltaan. Kaksi vuosikymmentä myöhemmin, kun näytelmää Ritva Arvelon ohjaamana esitettiin jälleen Helsingissä Kansanteatteri-Työväenteatterissa, elokuvantekijät kävivät uudelleen käsiksi aiheeseen. Idea ei ollut lähtöisin ohjaaja Matti Kassilalta, vaan kuului osana Kassilan ja Fennada-Filmin toimitusjohtaja Mauno Mäkelän herrasmiessopimukseen, jonka mukaan Kassila kesällä 1956 sai tehdä Elokuun, jos ohjaisi tämän jälkeen kaksi elokuvaa tuotantoyhtiön määräämistä aiheista. Kuriton sukupolvi oli niistä ensimmäinen, kesällä 1957 kuvattu Syntipukki toinen, uudelleenfilmatisointi sekin. Käsikirjoittaja Juha Nevalainen pyrki mahdollisuuksien mukaan siirtämään 1930-luvun näytelmän 1950-luvun nuorison kuvaukseksi. Elokuva-Aitta 10/1957 tiesi kertoa, että Ritva Arvelolta vuorosanojen muokkaaminen ajan helsinkiläisslangiksi vaati "puolentoista tunnin työn". Alkuperäisnäytelmässä Pelle oli juoksija, puolimaileri. Talvisen kuvausajankohdan vuoksi urheilulaji vaihtui mäkihypyksi - olihan suomalainen mäkihyppyurheilu noussut uuteen maineeseen ja menestykseen suomalaisten kehittämän entistä aerodynaamisemman tyylin ansiosta. Elokuva alkaa Salpausselän kisoista ja päättyy Holmenkollenille. Matti Kassila, Esko Nevalainen, Ensio Suominen ja Gösta Salminen kävivät vartavasten kevättalvella 1957 Oslossa tallentamassa Holmenkollenin mäkikisoja. Samalla kuvausryhmä teki aiheesta jakson Fennada-katsaus 16:een. Lisää autenttisuutta elokuvalle antavat Salpausselän kisakatsomossa istuvat presidentti Urho Kekkonen sekä hiihtoliiton valmennusjohtaja ja olympiakultamitalisti Veli Saarinen; myös ohjaaja itse ja kuvaaja Esko Nevalainen nähdään nopeana välikuvana. Pekka Tiilikaisen kisaselostusjaksot kuvattiin Kulosaaren studion pihalla. Elokuvatarkastamo määräsi Kurittoman sukupolven 15 %:n veroluokkaan ja kielletyksi alle 16-vuotiailta. Elokuvalautakunta myönsi valituksen jälkeen elokuvalle vapautuksen leimaverosta, mutta pysytti ikärajan ennallaan. Valituskirjeessään tuottaja luonnehti elokuvaa: "Kuriton sukupolvi käsittelee nykyajan nuorison keskeisintä ongelmaa, aatteettomuutta, ja sen seurausilmiötä, takertumista aineellisiin ihanteisiin. Haluamme korostaa, että vaikka onkin kysymyksessä komedia, on käsittely ja loppuratkaisu täysin taiteellinen ja eetillisesti korkeatasoinen, jopa komediakäsittely mielestämme on vaikutukseltaan tehokkaampi kuin sormella osoittava tai huumoriköyhä 'moralisoiva' elokuva. Tämän lisäksi haluaisimme korostaa, että elokuva vakuuttavasti osoittaa miten 'kurittoman sukupolven', joka aina on ollut olemassa, syntymisestä ovat lähinnä vanhemmat vastuussa. Nuoriso ei itsessään ole paha, se vain kaipaa vanhemmissaan ominaisuuksia, joita voi kunnioittaa ja jotka antavat varman turvallisuuden tunteen. Olemme elokuvassa yrittäneet supistaa nuorison alkoholinkäytön niin vähiin kuin se on mahdollista ja korostaa 'kurittomuutta' heidän muussa käyttäytymisessään, mutta kokonaan sitä mielestämme ei ole voinut poistaa sen vaikuttamatta koko perusasetelmaan. Alkuperäiseen näytelmään verrattuna olemme lieventäneet myös nuorison 'kovaa' suhtautumista vanhempiin ja sävyttäneet elokuvan huumorin nimenomaan nuorisoa silmällä pitäen lempeämmäksi ja viattomammaksi kuin se on alkuperäisessä Mika Waltarin tekstissä." Elokuva-Aitan yleisöäänestyksessä Kuriton sukupolvi valittiin vuoden 1957 suosituimmaksi kotimaiseksi elokuvaksi ja Jussi Jurkka vuoden "plakettipojaksi" kuten edellisenäkin vuotena. Elokuva-Aitan 1/1958 mukaan Ryysyrannan Joosepin (1955) myötä sekä Kuriton sukupolvi että Syntipukki myytiin Saksan demokraattiseen tasavaltaan. Tieto ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Vuoden 1937 elokuvaversion ruotsinkielisenä nimenä oli Det självsvåldiga släktet. - Suomen kansallisfilmografia 6:n (1991) mukaan. |
||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||
1. "Rock-fantasia" / "Mika-rock" Säv. Heikki Aaltoila Es. Leo Jokela, Jussi Jurkka, Maija Karhi, Maikki Länsiö, Matti Ranin ja Kaija Siikala, laulu (playback, viihdeorkesterisäestys), 2' 35". 2. Gaudeamus igitur Säv. trad. saksalainen, san. trad. Es. Maikki Länsiö, laulu (100 %), 0' 15". 3. Tuoll' on mun kultani Säv. ja san. trad. Es. Maikki Länsiö, laulu (100 %), 0' 15". Huomautuksia: Musiikki äänitettiin Konservatorion salissa Helsingissä, orkesterin johtajana Toivo Kärki. Elokuvan alussa on viihdeorkesterin soittamana rock-teema, säv. Toivo Kärki (off, levysoitin), 2' 35". "Rock-fantasia" -kohtauksessa Jussi Jurkka rummuttaa kattiloita, Maija Karhi puhaltaa sateenvarjoa, Maikki Länsiö kasaria ja Kaija Siikala lampunjalkaa, Matti Ranin näppäilee mäkisuksia; Leo Jokelan instrumenttina on piano. "Rock-fantasia" sisältää otteita seuraavista sävellyksistä: Fur Elise / Eliselle, säv. Ludwig van Beethoven, The Stars and Stripes for Ever / Tähtilipun alla, säv. Philip Sousa, Pikku Posteljooni ("Minä olen pikkupoika kenguru - -"), säv. trad. san. elokuvassa Juha Nevalainen, es. Jussi Jurkka, laulu. Ravintolakohtauksessa on orkesterisikermä, jossa otteita seuraavista sävellyksistä viihdeorkesteriesityksinä: Häämuistojen valssi, säv. I. Ivanovici, Can can operetista Orphée aux enfers / Orfeus manalassa, säv. Jacques Offenbach. - Toim. Juha Seitajärvi Suomen kansallisfilmografia 6:n (1991) mukaan. |
||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||
|