Ne 45000
De 45000 (ruotsinkielinen nimi)
Ne 45,000 (rinnakkaisnimi)
"Ne 45000" (rinnakkaisnimi)
De 45,000 (ruotsinkielinen rinnakkaisnimi)
"De 45000" (ruotsinkielinen rinnakkaisnimi)
Finna-arvio
Ne 45000
Erkki Karun ja Risto Orkon ohjaama yhteiskunnallinen draama- ja valistuselokuva Ne 45000 (1933) perustuu Maila Talvion samannimiseen romaaniin. Elokuva tehtiin yhteistyössä Suomen Tuberkuloosin Vastustamisyhdistyksen kanssa. Tuberkuloosia vastaan taisteleva lääketieteen kandidaatti Antti Ahonen (Jalmari Rinne) joutuu keskelle kolmiodraamaa ystävänsä Heikki Huhtamäen (Kaarlo Angerkoski) ja tämän mielitietyn Helmi Hirvisen (Helena Koskinen) kanssa.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||
7 |
||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Näyttelijäkokoonpanot
|
||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat
Kokoonpanot
|
||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||
1931 - lokakuu 1933 - Suomen kansallisfilmografia 1:n (1996) mukaan |
||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||
|
||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||
"Erkki Karun uusien filmien tullessa julkisuuteen on joka kerran saatu huomata se kansallinen ihanteellisuus joka on johtanut hänen filmitoimintaansa", aloitti O. T. (Oiva Talvitie, Uusi Suomi 12.11.1933) ja jatkoi ajankohtaisesta uutuudesta: "Filmiä nähdessä ei voi päästä siitä käsityksestä, että ainakin tekstin luoja, ohjaaja ja suurin osa esiintyjiä on tuntenut lähteneensä miltei pyhälle alueelle, käsittelemään kansamme raskaimmin tunnettua vitsausta ja antamaan lähimmäisilleen ohjausta siitä, kuinka tämä vitsaus on voitettavissa tai ainakin lievennettävissä. Ne 45,000 on opetusfilmi mitä suurimmassa määrässä, mutta se pyrkii tarkoitukseensa niin tärisyttävällä ja samalla lohduttavalla tavalla, että katsoja tuntee itsensä filmin nähtyään ikäänkuin henkisesti uudistuneeksi, katsovansa elämää ja lähimmäisiään uusi silmin ja uusin ajatuksin." "Tämä filmiteos on erinomaisen vaikuttava opetus- ja propagandafilmi", kiitti myös E. K-vi (Erkki Kivijärvi, Helsingin Sanomat 12.11.1933). "Se on taitavasti kokoonpantu, joten tuberkuloosin vastustamistyön eri puolet saavat selkeän ja mieltäkiinnittävän valaistuksen. [- -] Kokonaisuutena tämä suurteos - sillä siksi se on merkittävä - joka tapauksessa kohoaa tähänastisen kotimaisen elokuvatuotantomme huippusaavutukseksi ja on kaunis todistus Erkki Karun kyvystä ja filmaattisesta silmästä." "Filmen i fråga är på sitt sätt en predikan", myönsi -f. (Hufvudstadsbladet 12.11.1933), "men en predikan i mjuk och konstnärligt utmejslad form. Det är en film som en och var kan se med god behållning, ja vi ville säga att den bör ses av en och var, både gammal och ung." "Ne 45,000 on tarkoitusperää silmälläpitäen yhtä voimakasta julistusta kuin romaani", vertaili U. T. (Ajan Suunta 13.11.1933). "Sen teho on kenties vielä järkyttävämpi, koska filmillä on aina kouraantuntuvampi ote asioihin, ja samalla siinä on hämmästyttävällä taidolla saatu esille romaanin kaunis, valoisa elämänusko ja toivo keskellä kärsimystenkin. Elokuvateoksen tarkoitusperällisen arvon ja pätevyyden takaa se, että ohjaus on suoritettu mitä parhaan lääkäriasiantuntemuksen tukemana. [- -] Johtaja Erkki Karu on jälleen osoittanut, miten nerokas ja tarkkavaistoinen filmiohjaaja hän on." "Ne 45,000 täyttää siis propagandafilminä erinomaisesti tarkoituksensa", säesti Aamulehden nimetön kirjoittaja (17.11.1933). "Mitä elokuvan taiteelliseen arvoon tulee, on luonnollista, että tekijöitten tässä suhteessa on ollut ryhdyttävä erinäisiin kompromisseihin. Kun kohtauksilla kerran on ehdottomasti opettava tarkoitus, on itsestään selvää, että ne eivät aina voi taiteellisessa mielessä täysin vastata korkeimpia mittapuita. Mutta niinkuin jo yllä mainitsimme, on kuitenkin onnistuttu säilyttämään toiminta vireänä koko elokuvan ajan ja myöskin sommittelemaan juoni ja sen kehitys niin, että elokuvan luontevuus säilyy." "Näyttelijäsuorituksista tuli jo mainituksi ensimmäiselle sijalle asetettava Katri Raution pieni, mutta loistava työ", kirjoittaja jatkoi. "Kaarlo Angerkoski ja Jalmari Rinne miehisissä päätehtävissä ovat hieman epätasaisia, mutta molempien sympaattinen miehekkyys ja luonteva esiintyminen nostaa heidänkin suorituksensa lopulta varsin kunnioitettavalle tasolle. Helena Koskinen teki, niinkuin luonnollista onkin, eniten itsensä syypääksi vääriin korostuksiin, mutta hänellä on joka tapauksessa oma viehättävyytensä, joka oikeuttaa asentamaan hänelle toiveita, mutta myös jo vaatimuksia seuraavissa elokuvissa. Monet pikkutehtävät suoritettiin hyvin, mainittakoon vain Einar Wichmanin kamreeri, ja myöskin lääkärit, jotka esiintyvät elokuvassa, sanovat sanottavansa uskottavasti ja luonnollisesti." "Ne 45 000 on näytelmäelokuvan muotoon puettu propagandaelokuva", määritteli myös Markku Tuuli (Katso 38/1979) vuoden 1979 tv-esityksen yhteydessä, mutta oli aikalaiskritiikkiä ankarampi: "Talvion kirjan kehystarina on alkeellinen ja näiltä osiltaan elokuva on nykypäivänä kiusallisen vanhentunut. Jalmari Rinteen tai Helena Koskisen näyttelemisen teatraalisuus on pelkästään huvittavaa niin vakavasta aiheesta kuin onkin kysymys. Mutta dokumentaarisissa jaksoissa Ne 45 000 on edelleen kestävä elokuva. Varsinkin filmin loppupuolella fiktion ja dokumentaarisuuden yhdistäminen tarkoituksena opettaa ihmisiä suhtautumaan omiin koteihinsa terveydenhuollon kannalta välttämättömällä vakavuudella sisältää hienoa kuvailmaisua; mieleen tulevat Pare Lorentzin ym. 30-luvun Amerikassa tekemät tendenssielokuvat." - Suomen kansallisfilmografia 1:n (1996) mukaan. |
||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||
Taistelussa 1900-luvun alkuvuosikymmenien yleisintä kansantautiamme, tuberkuloosia, vastaan vuonna 1907 perustettu Suomen Tuberkuloosin Vastustamisyhdistys päätti eräiden ulkomaisten esikuvien mukaisesti ryhtyä vuonna 1929 toimiin suomalaisenkin valistuselokuvan aikaansaamiseksi. Aluksi keskusteltiin vain taudin oireita ja hoitoa kuvaavasta lääketieteellisestä lyhytelokuvasta, mutta vuonna 1931 tultiin siihen tulokseen, että tarkoitusta palvelisi paremmin kokoillan juonielokuva, jonka aihe liittyisi keuhkotautiin. Yhdistys kääntyi asiassa kirjailija Maila Talvion puoleen, joka jo entuudestaan oli monin tavoin ansioitunut tuberkuloosityön alalla. Tämän toimeksiannon perusteella Maila Talvio laati tendenssikertomukseksi luonnehtimansa tekstin Ne 45-tuhatta, jonka luovutti Suomi-Filmin käytettäväksi 9.11.1931. Painettuna "tarkoitusromaani" ilmestyi vuonna 1932 WSOY:n kustantamana nimellä Ne 45.000 ja kirjoittajan "Niille neljällekymmenelle viidelle tuhannelle ja heidän hoitajilleen sydämellisesti" omistamana. Luku 45 000 viittasi tuohon aikaan Suomessa vuosittain todettuihin uusiin tuberkuloositapauksiin. Elokuvan toteuttajaksi yhdistys toivoi saavansa valmistamoista vanhimman ja tunnetuimman, Suomi-Filmin. Yhtiö oli asiasta kiinnostunut, mutta omien talousvaikeuksiensa vuoksi halusi yhdistyksen mukaan osarahoittajaksi. Tuotantosopimus osapuolten kesken allekirjoitettiin 2.1.1932 ja siinä yhdistyksen rahoitusosuudeksi sovittiin 250 000 markkaa. Sopimus myös edellytti elokuvalle kaksi ohjaajaa, Erkki Karun lisäksi Risto Nylundin, joka kuului Maila Talvion ystäväpiiriin ja oli kirjailijan ja yhdistyksen nimissä käynyt elokuvaan liittyviä esineuvotteluja Suomi-Filmin Erkki Karun kanssa. Tämän alkuperäisen sopimuksen mukaan elokuvan oli määrä valmistua vuoden 1932 loppuun mennessä. Lähinnä Suomi-Filmin sisäisistä vaikeuksista johtuen kuvausten käynnistyminen kuitenkin pitkittyi ja työt siirtyivät valtaosin vuoden 1933 puolelle. Uudeksi määräajaksi sovittiin syyskuu 1933, mutta tästäkin jäätiin jälkeen niin että viimeiset kuvaukset tapahtuivat vasta 16.10.1933. Ensi-iltansa elokuva sai 12.11.1933 yhtaikaa Helsingissä, Tampereella, Turussa ja Viipurissa. Kuvausten ollessa vielä kesken, Suomi-Filmin toimitusjohtaja Erkki Karu riitaantui lopullisesti yhtiönsä hallituksen kanssa ja sai sen kokouksessa 21.8.1933 pyynnöstä eron tehtävästään ja kaikista yhteyksistään Suomi-Filmiin. Riidan jälkiselvittelyjen yhteydessä keskeneräinen elokuva siirtyi 7.9.1933 varoineen ja vastuineen Risto Nylundille, samaan aikaan kun hän Erkki Karun kanssa suunnitteli uuden elokuvayhtiön, Suomen Filmiteollisuus Oy:n, perustamista. 2.10.1933 pitämässään kokouksessa Suomi-Filmin hallitus päätti kuitenkin tarjota Karun jälkeen tyhjäksi jäänyttä "yhtiön filmi-tuotannon johdon" eli produktionipäällikön tehtävää Risto Nylundille. Lyhyen harkinnan jälkeen Nylund päätti suostua tarjoukseen, mikä samalla merkitsi sitä, että hänen Karun kanssa suunnittelemansa yhteistyö jatkossa raukesi. Ne 45000 -elokuvan lopputeksteihin ja elokuvan ohjelmavihkoseen jäivät suunnitelmista kuitenkin muistuttamaan sanat "Valmistanut Suomen Filmiteollisuus ja Suomen Tuberkuloosin Vastustamisyhdistys". Erkki Karun 31.10.1933 varatuomari Niilo Lahtisen ja professori Viljo Ylöstalon kanssa perustamalla Oy Suomen Filmiteollisuudella ei ollut Ne 45000 elokuvan kanssa mitään tekemistä - elokuva jäi Risto Nylundin (marraskuusta 1933 alkaen virallisestikin sukunimeltään Orko) omaisuudeksi aina vuoteen 1986 saakka, jolloin hän myi sen kaikkine oikeuksineen Suomi-Filmille. Käsikirjoituksen laativat Maila Talvion kertomuksen pohjalta Erkki Karu ja Risto Nylund yhteisesti. Tarinaan liittyvät dokumentinomaiset jaksot suunniteltiin jälkeenpäin lähinnä tohtori Severi Savosta asiantuntijana käyttäen. Näitä tietoiskunomaisia, Helsingin Tuberkuloosisairaalassa ja Tarinaharjun parantolassa kuvattuja jaksoja on kaikkiaan neljä. Niissä nähdään sekä ammattilääkäreitä (Severi Savonen, Allari Seppä) että lääkäreinä esiintyviä näyttelijöitä (Eero Kilpi, Jalmari Rinne, Unto Seppänen, Yrjö Tuominen). Kamreeri Hirvistä esitti amatöörinäyttelijä, fil. maisteri Einar Wichmann (1880-1943). Miespääosaan kaavailtiin aluksi Armas Leppästä. Elokuva oli ensimmäinen, johon musiikin sävelsi Uuno Klami - hänen muut elokuvatyönsä ovat Jumalan myrsky (1940) ja Yli rajan (1942). Severi Savonen mainitaan alkuteksteissä Suomen Tuberkuloosin Vastustamisyhdistyksen edustajana heti ohjaajien jälkeen. Elokuvan yleisömenestys jäi teatteriesityskertojen mukaan laskien vuoden 1933 heikoimmaksi. Sen sijaan Tuberkuloosiyhdistyksen vuodesta 1934 järjestämät 16 mm:n maaseutukiertueet saivat hyvän vastaanoton: noin 100 000 katselijaa vuosittain. - Suomen kansallisfilmografia 1:n (1996) mukaan. |
||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||
1. "Alkusoitto" (Maestoso e sostenuto) Säv. Uuno Klami Helsingin Teatteriorkesteri (off, alkutekstit), 2' 05". 2. Kuin kevään yö (Tempo di valse viennoise) Säv. Uuno Klami, san. V.A. Koskenniemi 1) Es. Helsingin Teatteriorkesteri (100 %), 0' 35". 2) Es. Georg Malmstén, laulu, ja Helsingin Teatteriorkesteri (100 %), 2' 45". 3) Helsingin Teatteriorkesteri (off), 0' 50". 3. La donna è mobile / Nainen on häilyvä, aaria oopperasta Rigoletto Säv. Giuseppe Verdi Es. Risto Orko, vihellys (100 %), 0' 10". 4. Foxi Säv. tuntematon Helsingin Teatteriorkesteri (off), 0' 55". 5. Kapteeni katsoi horisonttihin ("Eikä meripojan hautaa liljat, ruusut kaunista - -") Säv. trad., san. käsikirjoituksessa Es. Katri Rautio, laulu (100 %, harmonikan säestys), 1' 40". 6. Impromptu op. 99 nro 4 Säv. Jean Sibelius Helsingin Teatteriorkesteri (off), 1' 00". 7. Couplet op. 99 nro 5 Säv. Jean Sibelius Helsingin Teatteriorkesteri (off), 0' 20". 8. Parantola Säv. Uuno Klami Helsingin Teatteriorkesteri (off), 10' 00". 9. Rosen aus Süden / Etelän ruusuja Säv. Johann Strauss nuorempi Es. Helsingin Teatteriorkesteri (100 %), 2' 20". 10. Polka / "Matkakuvat" Säv. Uuno Klami Helsingin Teatteriorkesteri (off), neljään kertaan, yht. 3' 45". 11. 2 kansanlaulua / "Matkakuvat" (loppuosa) II osa Vif Säv. trad., sov. Uuno Klami Helsingin Teatteriorkesteri (off), 0' 50" 12. 4 suomalaista kansanlaulua / Kun kävelin kesäillalla I osa Lento Säv. trad., sov. Uuno Klami Helsingin Teatteriorkesteri (off), 2' 15". 13. Suo Säv. Uuno Klami Helsingin Teatteriorkesteri (off), 1' 00". 14. Virsi 443 ("Aurinko armas walollansa Taas uuden päiwän tuonut on - -") Säv. trad., san. trad., suom. Elias Lagus, muokanneet mahdollisesti Gustaf Rancken ja Jaakko Tengström sekä Carl Gustaf von Essen 1) Es. "hoitajat ja potilaat", laulu, sekä urkuharmonin soittaja (100 %), 1' 30". 2) Urkuharmoni (off), 1' 05". 15. "Kuolinmusiikki" (Largamente) Säv. Uuno Klami Helsingin Teatteriorkesteri (off), yht. 3' 00". 16. "Kalmistokohtaus" (Largo) Säv. Uuno Klami Helsingin Teatteriorkesteri (off), 0' 55". 17. Opernrecoute 1929 Säv. Uuno Klami Helsingin Teatteriorkesteri (off), 0' 40". Huomautuksia: Kuin kevään yö (nro 2:3) on elokuvan loppumusiikkina. "Ylioppilaat" tanssivat sen (nro 2:1 ja 2:2) sekä Foxin (nro 4) aikana. Teostoilmoituksen mukaan elokuvan musiikkiin on sisältynyt Ilmari Hannikaisen sävellys Keskustelu op. 11b sovittajanaan Kalle Tiger. Musiikin kesto on 2' 54". - Toim. Helena Tyrväinen ja Juha Seitajärvi Suomen kansallisfilmografia 1:n (1996) pohjalta |
||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kieli | ||||||||||||
suomi |