Rion yö
Det hände i Rio (ruotsinkielinen nimi)
A Night in Rio (englanninkielinen käännösnimi)
Une Nuit à Rio (ranskankielinen käännösnimi)
Nacht von Rio (saksankielinen käännösnimi)
Kuuban helmi (työnimi)
Finna-arvio
Rion yö
Ville Salmisen ohjaaman musiikkielokuvan Rion yö (1951) innoittajana oli Unto Koskelan kirjoittama runo ”Kuubalainen serenaadi”, jonka Juhani Pohjamies sävelsi suosituksi lauluksi. Suomalaiset merimiehet Leka (Leif Wager), Tapsa (Tapio Rautavaara) ja Lasse (Lasse Pöysti) muistelevat haikeina villiä vierailuaan Riossa ja kaunista tanssijatar Carmen Conchitaa (Assi Nortia).
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||
S |
||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Avustajat
Kreditoimattomia tunnistamattomia tekijöitä, sivuosien esittäjiä tai avustajia:<br />Raila Halmevaara, Stig Holländer, Pirkko Niemelä, K. Seppälä<br />(Lähde: SKF 4)<br /><br />Liisa Harsi (19-vuotias riolaistyttö), Severi Kataja (32-vuotias riolaismies) (Lähde: Filmitähti 2-3/1951) ,
Kreditoimattomia tunnistamattomia tekijöitä, sivuosien esittäjiä tai avustajia:<br />Raila Halmevaara, Stig Holländer, Pirkko Niemelä, K. Seppälä<br />(Lähde: SKF 4)<br /><br />Liisa Harsi (19-vuotias riolaistyttö), Severi Kataja (32-vuotias riolaismies) (Lähde: Filmitähti 2-3/1951)Hae aiheista |
||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat
Kokoonpanot
|
||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||
Tammikuu - huhtikuu 1951 |
||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||
"Rion yössä kannattaa nähdä upeat tanssikohtaukset, mutta muuten se antaa ilon aihetta vähän", tiivisti O. V-jä (Olavi Veistäjä, Aamulehti 12.8.1951) kritiikin yleislinjan ja täsmensi: "käsikirjoituksen heiveröiset ja naiivit tapahtumat vallan hukkuvat musiikkiin ja tanssiin. Mutta vastapainona ovat Kaarlo Hiltusen suunnittelemat ja ohjaamat tanssit, joissa on vauhtia, tyyliä ja häikäisevää koristeellisuutta enemmän kuin koskaan aikaisemmin suomalaisessa elokuvassa. Voi huoleti todeta, että ne ovat tasoltaan ja laadultaan monissa ulkomaisissa filmeissä nähtyjen veroiset. Varsinkin Kuubalaisen serenaadin ympärille punotut tanssit ovat häikäisevää katseltavaa. Harry Bergströmin musiikki on kauttaaltaan lajissaan iskevää ja vaihtelevaa." E. T-la (Eugen Terttula, Suomen Sosialidemokraatti 5.8.1951) kyseenalaisti ensin koko elokuvan tarpeellisuuden: "Hollywoodhan on rahan ja värin voimalla jo vuosikausia harrastanut tämän aihepiirin suoranaista ryöstöviljelyä. Tehtiin meikäläinen elokuva miten hyvin tahansa, se ei vedä vertaa vastaavalle hollywoodilaiselle eskapistiselle, todellisuutta pakenevalle ajanviete-elokuvalle." Arvostelija kuitenkin jatkoi: "Jos jättää huomioonottamatta, että SF:n uusin ajanvietefilmi Rion yö on kaikkea muuta kuin välttämätön suomalainen elokuva, sille voi antaa aika lailla kiitostakin. Hollywoodilaisissa ajanviete-elokuvissa ei ole likimainkaan aina nähty yhtä upeita ja tyylikkäitä eksoottisia kaunottaria kuin Assi Nortian yllättävän häikäisevä Carmen Conchita. Eräät hänen yksityiset kuvansa saattaisi ilman muuta liimata ulkomaisiinkin tämänlaatuisiin elokuviin. Puhua hän ei kylläkään osaa, mutta eiväthän sitä herra paratkoon tunnu osaavan tässä elokuvassa monet sellaisetkaan, jotka jo vuosia ovat käyttäneet näyttelijän titteliä. Lasse Pöysti hauskana 'viattomana meripoikana' on ainoa poikkeus." Hufvudstadsbladetin H. K. (Hans Kutter, Hufvudstadsbladet 19.8.1951) oli miltei ainoa, joka näki moitteen sijaa myös musiikkinumeroissa: "Intrigen med kärlek och litet giftsmuggling är tunn och valhänt spunnen, man saknar pregnanta detaljer, och den dränks i en uppsjö av balett- och sångnummer av tyvärr ytterst ojämn kvalitet vad dansen beträffar - koreografen Kaarlo Hiltunen hade den här gången inte arbetat under en lycklig stjärna, men i sanningens namn skall det också erkännas att materialet han haft till sitt förfogande inte var uppgiftenvuxen. Och i sanningens namn bör det även sägas att filmen inte saknar underhållande avsnitt, särskilt i början där regissören fått god fart på en del scener [- -]. "Filmin alku aina sankarittaren ryöstöön asti lupaa paljon", säesti T.-M. H. (Ilta-Sanomat 6.8.1951), "mutta tämän valmisteluvaiheen jälkeen kaipaisi tapahtumien jänittävämpää ja vauhdikkaampaa kulkua. Näyttää siltä että kaikki vauhti on pantu tansseihin ja juoni jätetty aivan sivuseikaksi." - Suomen kansallisfilmografia 4:n (1992) mukaan. |
||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||
Ville Salmisen vuonna 1941 alkaneella ohjaajanuralla oli musiikkipitoinen Rion yö hänen kahdestoista elokuvansa. Se perustui jyväskyläläisen Inkeri Marjasen alkuperäiskäsikirjoitukseen, jota Topias, Toivo Kauppinen, oli muokannut edelleen. Marjasen innoituksena taas oli ollut Unto Koskelan tunnettu runo Kuubalainen serenaadi, joka ensimmäisen kerran oli julkaistu Suomen Kuvalehdessä 6/1930 ja joka Salamanterin eli Juhani Pohjanmiehen säveltämänä oli saavuttanut lähes kansanlaulun aseman. Kuvausten jo alettua Suomi-Filmin pääjohtaja Risto Orko ilmoitti, että aiheen filmausoikeudet olivat Suomi-Filmillä. Näin SF-elokuvaa ei voitu rakentaa itse runon varaan, mutta toisaalta Suomi-Filmin oikeuksia loukkaamatta runo tai laulu voitiin esittää elokuvassa. Niinpä Ville Salminen suunnitteli kehyskertomuksen uudelleen ja rakensi elokuvan sisään kahdeksan minuutin mittaisen revyykohtauksen, joka sisälsi Kuubalaisen serenaadin esityksen. Elokuvan nimestä häivytettiin kaikki viittaukset Koskelan runoon, ja tapahtumapaikaksikin valittiin Kuuban asemesta Brasilian kuuluisa satamakaupunki Rio de Janeiro. Elokuvassa avustivat sekä Suomalaisen Oopperan että Punaisen Myllyn balettiryhmät. Tanssikohtaukset suunnitteli ohjaaja yhdessä Kaarlo Hiltusen kanssa. Ohjaaja-lavastajan kekseliäisyyttä on ylimeno Carmen Conchitan sukkanauhasta suoraan suureen balettitanssijoiden esittämään numeroon. Laulukuoroon kuului parikymmentä henkeä ja Rytmi-Veikot -orkesteriin 25 miestä. Orkesterin erikoisalana oli latinalaisamerikkalainen musiikki. Assi Nortian lauluosuudet esitti Harmony Sistersien Maire Ojonen. Tuottaja T. J. Särkkä ei hyväksynyt Nortian omaa ääntä. Tarinan mukaan Maire Ojonen lennätettiin varta vasten äänitykseen Tukholmasta. Säveltäjä Harry Bergström sai parhaan musiikin Jussi-palkinnon elokuvasta. Palkintoa myönnettäessä mainittiin myös elokuva Kenraalin morsian (1951). Kaarlo Wilskan sukunimi on elokuvan alkuteksteissä muodossa Vilska. Rion yön viimeisiä jaksoja filmattiin SF-halleilla 36 tunnin ajan keskeytyksettä. Yhtään varsinaista ulkokuvajaksoa elokuvaan ei sisälly, ainoastaan höyrylaivan vihellyspillin kuva alussa ja lopussa sekä aivan loppuun sijoitetut kaksi näkymää laivasta avomerellä. Elokuvan alkuteksteissä mainitaan myös Heikki Savolainen. Hänen osuutensa (mies ikkunassa) on kuitenkin leikkausvaiheessa poistettu. Alunperin vapuksi aiottu ensi-ilta siirtyi elokuun 1951 alkuun. Yleisömenestys oli jonkin verran vuoden keskitasoa parempi. Kansallisessa audiovisuaalisessa instituutissa ei ole Rion yön käsikirjoitusta. - Suomen kansallisfilmografia 4:n (1992) mukaan. |
||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||
1. Rion yö Säv. ja sov. Harry Bergström, san. Kullervo ( = Tapio Kullervo Lahtinen) 1) Viihdeorkesteri (off, alkutekstit), 2' 10". 2) Es. Lasse Pöysti, laulu ja okariina, Tapio Rautavaara, laulu ja kitara, Leif Wager, laulu ja huuliharppu (playback, okariina-, kitara- ja huuliharppusäestys), 1' 15". 3) Es. Assi Nortia, laulu (playback, Maire Ojonen, laulu, viihdeorkesterisäestys), 1' 45". 4) Es. viihdeorkesteri (playback), 1' 45". 5) Es. Lasse Pöysti, Tapio Rautavaara, Leif Wager ja Assi Nortia, laulu (playback, viihdeorkesterisäestys), 0' 35". 6) Es. tunnistamaton mies, laulu ja kitara (playback, Auvo Nuotio, laulu, ja orkesteri), 0' 15". 7) Es. tanssijat ja Assi Nortia, laulu (playback, kuoro, solisti ja viihdeorkesterisäestys), 0' 55". 8) Es. Lasse Pöysti, Leif Wager, laulu, Tapio Rautavaara, laulu ja kitara (playback, viihdeorkesterisäestys, lopputeksti), 1' 00". Levytys: Assi Nortia ja Triola-yhtye, joht. Harry Bergström; Triola T-4022, huhtikuu 1951. Uudelleenjulkaisu cd-kokoelmalla Suomalainen elokuvamusiikki vol 6 - Musiikkia elokuvista 1950-1951; Artie Music AMCD 1049 (2016). 2. Vanhan merirosvon kapakassa / Yö Riossa / Rion satama Säv. ja san. Usko Kemppi, sov. Harry Bergström Es. Lasse Pöysti, Tapio Rautavaara ja Leif Wager, laulu (playback, Auvo Nuotio, Tapio Rautavaara ja Leif Wager, laulu), 0' 30". Levytys: Kipparikvartetti ja Harry Bergströmin yhtye; Leijona T-5048, 1951. 3. Neljä veikkoa Säv. Harry Bergström, san. Kullervo (= Tapio Kullervo Lahtinen) Es. Lasse Pöysti, Tapio Rautavaara, Leif Wager ja Reino Valkama, laulu (playback, Auvo Nuotio, Tapio Rautavaara, Leif Wager, Lasse Pöysti ja tunnistamaton mies, laulu, viihdeyhtyeen säestys), 1' 45". Levytys: Kipparikvartetti ja Harry Bergströmin yhtye; Tähti RW-443, 1951. Uudelleenjulkaisu cd-kokoelmalla Suomalainen elokuvamusiikki vol 6 - Musiikkia elokuvista 1950-1951; Artie Music AMCD 1049 (2016). 4. Tähtisade Säv. ja sov. Harry Bergström 1) Viihdeorkesteri (off), 1' 10". 2) Viihdeorkesteri ja kuoro (off), 2' 35". Levytys: Finlandia-viihdeorkesteri, joht. Harry Bergström; Finlandia P-208, 5.5. 1954. Uudelleenjulkaisu cd-kokoelmalla Suomalainen elokuvamusiikki vol 6 - Musiikkia elokuvista 1950-1951; Artie Music AMCD 1049 (2016). 5. Kuubalainen serenadi / Kuubalainen serenaadi Säv. Juhani Pohjanmies, san. Unto Koskela, sov. Harry Bergström Es. Assi Nortia, laulu, balettitanssijat, laulu ja kitara, sekä viihdeorkesteri (playback, Maire Ojonen ja Assi Nortia, laulu, sekakuoro ja viihdeorkesteri), kahdessa osassa, yht. 7' 20". Levytykset: Ture Ara ja Kristalli-Konserttiorkesteri, joht. George de Godzinsky; Imperial F. S. 1510, 1942. Reino Armio ja Sointu-orkesteri; Sointu T-430, 4.11.1942. Kauko Käyhkö ja Toivo Kärjen yhtye; Rytmi R-6100, 15.2.1951. Tapio Rautavaara ja yhtye; Philips 340716 ja Rytmi RILP-7009, 1965. 6. Pohjantähden alla Säv. ja sov. Harry Bergström Viulusolisti ja viihdeorkesteri (off), 1' 25". Levytys: Olavi Virta ja Triola-orkesteri; Triola T-4082, 1953. Uudelleenjulkaisu cd-kokoelmalla Olavi Virta - Kootut levyt osa 10 1953; Helmi 1576-45010-2 (1994). 7. Pystyssäpäin Säv. ja sov. Harry Bergström, san. Kullervo ( = Tapio Kullervo Lehtinen) 1) Viihdeorkesteri (off), 0' 40". 2) Es. Lasse Pöysti, laulu ja okariina, Tapio Rautavaara, laulu ja kitara, Leif Wager, laulu ja huuliharppu sekä viihdeorkesteri (playback, Auvo Nuotio, Tapio Rautavaara ja Leif Wager, laulu, ja viihdeorkesteri), 1' 45". 3) Es. Lasse Pöysti ja Leif Wager, laulu, Tapio Rautavaara, laulu ja kitara (playback, sekakuoro ja viihdeorkesterisäestys), 0' 55". Levytys: Auvo Nuotio, Leif Wager ja Matti Lehtinen; Triola T-4022, huhtikuu 1951. Uudelleenjulkaisu cd-kokoelmalla Suomalainen elokuvamusiikki vol 6 - Musiikkia elokuvista 1950-1951; Artie Music AMCD 1049 (2016). 8. Carmen Conchita Säv. ja san. Harry Bergström, san. Kullervo ( = Tapio Kullervo Lehtinen) 1) Viihdeorkesteri (off), 0' 25". 2) Es. Assi Nortia ja Atte Hovimaa, laulu (playback, Maire Ojonen ja Olavi Virta, laulu, viihdeorkesterisäestys), 2' 50". 3) Es. Inkeri Tuunanen, Rakel Laakso, Esko Väänänen, Lea Penttinen, Assi Nortia, Lasse Pöysti, Tapio Rautavaara, Leif Wager sekä muita näyttelijöitä, laulu (playback, mm. Aino Angerkoski, Rakel Laakso, Teijo Joutsela, Metro-Tytöt, Tapio Rautavaara, Leif Wager, Auvo Nuotio, laulu, kuoro solisteineen ja viihdeorkesteri), 1' 05". 4) Viihdeorkesteri (off), 1' 00". Levytys: Assi Nortia, Olavi Virta ja Metro-tytöt sekä Triola-orkesteri, joht. Harry Bergström; Triola T-4023, huhtikuu 1951. Uudelleenjulkaisu cd-kokoelmalla Suomalainen elokuvamusiikki vol 6 - Musiikkia elokuvista 1950-1951; Artie Music AMCD 1049 (2016). 9. Kukkuu kukkuu Säv. ja san. trad., sov. Harry Bergström Es. Rauni Luoma, laulu, Lasse Pöysti, laulu ja okariina, Leif Wager, laulu ja huuliharppu (playback, viihdeorkesterisäestys), 2' 00". 10. Heikki Hiirulainen ("Pieni Heikki Hiirulainen katsoo kolostaan - -") Säv. Harry Bergström, san. Kullervo Es. Yrjö Ikonen, laulu ja kitara (playback, kitarasäestys), kaksi kertaa, yht. 0' 40". Levytys: Justeeri ja Finlandia-orkesteri, joht. Harry Bergström; Finlandia P-201, huhtikuu 1954. 11. Isontalon Antti ja Rannanjärvi / Isoo- Antti ja Rannanjärvi Säv. ja san. trad. Es. Lasse Pöysti, laulu (100 %), 0' 10". 12. Kotimaani ompi Suomi Säv. ja san. trad. 1) Es. Leif Wager, hyräily ja vihellys (100 %), 0' 25". 2) Es. Lasse Pöysti, Tapio Rautavaara ja Leif Wager, laulu (playback, Auvo Nuotio, Tapio Rautavaara ja Leif Wager, laulu, kitarasäestys), 1' 25". 3) Es. Leif Wager ja Kaarlo Wilska, vihellys (playback), 0' 15". Huomautuksia: Lasse Pöystin okariinaesitykset soittaa Helge Pahlman. Metro-tytöt -lauluyhtyeeseen kuuluivat Hertta ja Anna-Liisa Väkeväinen sekä Tamara Hramova. Rion yön aikana tanssivat Assi Nortia ja Atte Hovimaa (nro 1:3) ja Assi Nortia ja Ville Salminen (nro 1:4). Carmen Conchitan tanssivat kuusi ballerinaa (nro 8:1), Assi Nortia, Atte Hovimaa ja viisi ballerinaa (nro 8:2), kaikki esiintyjät sekä erikseen Assi Nortia ja yhdeksän miestä (nro 8:3). Kuubalainen serenaadi (nro 5) on sovitettu revyyksi, jossa on kymmenen miestanssijan sekä Assi Nortian ja kahdeksan ballerinan esitykset. Oke Tuuri ja Kauko Vuorensola viheltävät tunnistamatonta melodiaa (100 %), 0' 10". - Toim. Juha Seitajärvi Suomen kansallisfilmografia 4:n (1992) pohjalta. |
||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kieli | ||||||||||||||
suomi |