Kasvot kuvastimessa
Flickan och spegeln (ruotsinkielinen nimi)
Face in the Mirror (englanninkielinen käännösnimi)
Visage dans le miroir (ranskankielinen käännösnimi)
Gesichter im Spiegel (saksankielinen käännösnimi)
Kuvastin (työnimi)
Satamatyttö (työnimi)
Finna-arvio
Kasvot kuvastimessa
Ralf Rubinin ohjaamassa, tuottamassa ja yhdessä Ossi Skurnikin kanssa käsikirjoittamassa draamassa Kasvot kuvastimessa (1953) tajuton teini-ikäinen tyttö, Inkeri Harju (Airi Honkaniemi), löytyy kadulta pistooli kädessään. Tyttö vaikenee, kunnes ystävällinen lääkäri (Tauno Majuri) saa hänet kertomaan elämästään ja syistä, joiden vuoksi hän on joutunut epätoivoiseen tilanteeseen.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||
K16 |
||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
|
||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat
Kokoonpanot
|
||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||
Talvi 1953 |
||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||
|
||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||
E. T-la (Eugen Terttula, Suomen Sosialidemokraatti 3.9.1953): "Kasvot kuvastimessa on harrastelijain filmi, mutta ei yksinomaan kielteisessä merkityksessä." Helsingin Sanomien arvostelija kirjoitti: "Moninaisesta avuttomuudestaan ja paljosta ristiriitaisuudestaan huolimatta tämä terveesti nuori yritys vaikuttaa ainakin aidommalta realistiselta meikäläisen elämänkuvaukselta kuin useimmat kotimaiset filmit." Suurimmat puutteet nähtiin käsikirjoituksessa. "Se on paikoitellen kovin hapuileva, turhan alleviivaava, eikä anna avausta mihinkään", totesi L. N-rg (Leo Nordberg, Uusi Suomi 13.9.1953). J-a N-nen (Juha Nevalainen, Ilta-Sanomat 12.9.1953) arvioi käsikirjoitusta sosiaaliselta hengeltään sovinnaiseksi ja jopa ristiriitaiseksi. Katsoja ei tiedä kenen puolelle sympatiansa asettaa. O. V-jä (Olavi Veistäjä, Aamulehti 15.9.1953) analysoi seuraavasti: "Elokuvassa on selvä sosiaalinen tendenssi ja sen hyväksi on uhrattu psykologia, loogisuus ja uskottavuus. Siten tytön kohtalo ei jaksa vakuuttaa kaikilta kohdiltaan katsojaa. Käsikirjoituksen laatijain yritys on ollut hyvä, mutta juonirakennelma on liian teoreettinen ja vuorosanat kovin kirjallisia. [- -]. Tyylittely olisi ollut suoritettava joko rohkeammin tai sitten seurattava aivan realistista linjaa." Ralf Rubinin ja Ossi Skurnikin italialaisvaikutteet eivät jääneet arvostelijoilta huomaamatta. Monien mielestä tekijät kuitenkin juuttuivat teoreettisen ja ulkokohtaisen matkimisen tasolle. Esimerkiksi E. T-la puuttui Rubinin henkilöohjaukseen: "Hieman tyhmästi hän kuitenkin on tehnyt yrittäessään leikkiä Rossellinia tai Vittorio De Sicaa: filmin 'aidot tyypit', nimenomaan huoltoviranomaiset, ovat sietämättömiä kaikessa kankeassa harrastelijamaisuudessaan." Elokuva-Aitan (18/1953) Valma Kivitie piti ohjausta kovin arkana, hentona ja pinnallisena. Kasvot kuvastimessa herätti huomiota nimenomaan kuvauksellaan. "Bakgrundsmonologerna är för det mesta placerade i riktigt sammanhang, kamerarörelserna är sparsamma men välvalda [- -], bilderna hålls på duken så länge som är nödvändigt, valet av kameravinklar rätt och sympatiskt", analysoi J. A. E. (Jerker A. Eriksson, Nya Pressen 15.9.1953). "Varsin ansiokkaita ovat realistiset ulkokuvat, joiden teknillinen hämäryys muodostuu tässä tapauksessa tehokeinoksi", kirjoitti J-a N-nen. - Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan. |
||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||
Kasvot kuvastimessa sai ensi-iltansa uuden helsinkiläisen elokuvateatterin Allotrian avajaisohjelmana 11.9.1953. Elokuvan tuottaja ja ohjaaja Ralf Rubin oli entinen Suomen Filmiteollisuuden mainospäällikkö ja tuottanut vuodesta 1951 alkaen joukon veronalennuslyhytelokuvia, niistä osan yhteistyössä Veikko Laihasen kanssa. Elokuvan kuvaaja Ossi Skurnik oli tutustunut Centro Sperimentale -elokuvakoulun työskentelymetodeihin Roomassa. Hänen välittämänään on tässä elokuvassa mukana häivähdys italialaista neorealismia niin sisällön kuin kuvaustyylinkin osalta - tai ainakin pyrkimys siihen suuntaan. Kasvot kuvastimessa on ensimmäinen suomalainen näytelmäelokuva, joka kokonaan on kuvattu kevyellä mykkäkameralla ja jonka repliikit ovat kokonaisuudessaan jälkiäänitettyjä. Elokuvan pääosaan kiinnitetty Airi Honkaniemi oli amatööri; muissa rooleissa esiintyi sekä ammattinäyttelijöitä että harrastelijoita. Vuonna 1955 Airi Honkaniemi näytteli parissa muussakin elokuvassa. - Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan. |
||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||
1. Alkumusiikki Säv. ja sov. Erkki Ertama Helsingin kaupunginorkesteri (off, alkutekstit), 1' 45". 2. Kaksi nuorta Säv. Kalevi Hartti, sanat levytyksessä Pentti Kaartinen Orkesteri (off), 1' 05". Levytys: Pentti Kaartinen ja Kalevi Hartin yhtye; His Master's Voice HMV TJ 32, 16.10.1953. Uudelleenjulkaisu cd-kokoelmalla Kalevi Hartti - Dolorosa 1949-1960; Artie Music AMCD 1058, 2022. 3. Five O'Clock Rumba Säv. ja sov. Kalevi Hartti Orkesteri (off), viisi kertaa, yht. 4' 00". Levytys: Kalevi Hartti ja hänen orkesterinsa; His Master's Voice HMV TJ 28, 4.6.1953. Uudelleenjulkaisu cd-kokoelmalla Kalevi Hartti - Dolorosa 1949-1960; Artie Music AMCD 1058, 2022. 4. Etelän yössä (tango) Säv. Kalevi Hartti, san. tuntematon, sov. Kalevi Hartti 1) Orkesteri (off), kaksi kertaa, yht. 1' 45". 2) Hammond ja piano sekä soitinyhtye (off), kaksi kertaa, yht. 3' 00". 3) Es. Kaarina Kare, laulu, ja tunnistamaton nuori nainen, piano (playback / Kalevi Hartti, pianosäestys), 1' 10". Levytys: Kaarina Kare ja Kalevi Hartin yhtye; His Master's Voice TJ-28, 4.6.1953. Uudelleenjulkaisu cd-kokoelmalla Kalevi Hartti - Dolorosa 1949-1960; Artie Music AMCD 1058, 2022. 5. Dolorosa Säv. Kalevi Hartti, san. levytyksessä Tauno Rautiainen, sov. Kalevi Hartti Es. Nisse Nordström, trumpetti, ja tanssiyhtye (playback), 1' 05". Levytys: Olavi Virta ja Kalevi Hartin vahvistettu yhtye; Tähti RW-444, 1951. Uudelleenjulkaisu cd-kokoelmalla Kalevi Hartti - Dolorosa 1949-1960; Artie Music AMCD 1058, 2022. 6. Kotisaaren poukama (valssi) Säv. Kalevi Hartti, san. Pekka Korpi, sov. Kalevi Hartti Viihdeorkesteri (off), viisi kertaa, 0' 55". yht. 1' 50". Levytys: Erkki Meri ja Kalevi Hartin yhtye; Triola T-4034, joulukuu 1951. 7. Take It or Leave Säv. ja sov. Kalevi Hartti 1) Kalevi Hartti, piano, ja yhtye (off), kolme kertaa, yht. 3' 10". 2) Es. tunnistamaton nuori nainen, piano (playback, Kalevi Hartti, piano), 0' 20". 8. Venetsiana (tango-beguine) Säv. Kalevi Hartti, san. Pekka Korpi, sov. Kalevi Hartti Melody-trio, laulu, ja Kalevi Hartin yhtye (off, levysoitin), 0' 40". Levytys: Melody-trio ja Kalevi Hartin yhtye; Triola T-4041, 14.2.1952. Uudelleenjulkaisu cd-kokoelmalla Kalevi Hartti - Dolorosa 1949-1960; Artie Music AMCD 1058, 2022. 9. Little White Duck / Pieni ankanpoikanen Säv. Bernard Zaritsky, suom. san. Kyllikki Solanterä Es. Airi Honkaniemi ja Erkki Ertama, laulu (playback), 0' 15". 10. Virsi 170 ("Jumala ompi linnamme") Säv. tuntematon Erkki Ertama, urut (off), 0' 15". 11. Levoton yö Säv. ja sov. Erkki Ertama ja Kalevi Hartti Orkesteri (off), kaksi kertaa, yht. 3' 10". 11. Loppumusiikki Säv. ja sov. Erkki Ertama Helsingin kaupunginorkesteri (off, lopputekstit), 1' 40". Huomatuksia: Ertama ja Hartti sävelsivät taustamusiikkia yhteistyössä. Teema Kaksi nuorta soi taustamusiikissa myös varioituna versiona. Erkki Ertama laulahtaa italiaksi (off), 0' 05". - Toim. Juha Seitajärvi (2024) Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) pohjalta. |
||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||
|