Sininen viikko
Den Blå veckan (ruotsinkielinen nimi)
En Vecka av kärlek (ruotsinkielinen nimi Ruotsissa)
Den Blå veckan (televisioesitysnimi Ruotsissa)
La Semaine bleue (ranskankielinen nimi)
La Settimana blu (italiankielinen nimi)
Blue Week (englanninkielinen käännösnimi)
Die Blaue Woche (saksankielinen käännösnimi)
Finna-arvio
Sininen viikko
Matti Kassilan ohjaama draama Sininen viikko (1954) perustuu Jarl Hemmerin novelliin. Siiri (Gunvor Sandkvist) ja Usko (Matti Oravisto) tutustuvat ja rakastuvat kesäisellä leirintäalueella. Kun leirintäalue autioituu ihmisten palatessa työhön viikonlopun jälkeen, jäävät nuoret viettämään viikkoa yhdessä salaten romanssinsa Siirin ikääntyneeltä ja rammalta aviomieheltä Berteliltä (Toivo Mäkelä).
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||
7 |
||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Muut esiintyjät
Kreditoimattomia tunnistamattomia tekijöitä, sivuosien esittäjiä tai avustajia:<br />Usko Kantola, Jorma Metsävainio, A. Juntto, P. Suomikallio ,
Kreditoimattomia tunnistamattomia tekijöitä, sivuosien esittäjiä tai avustajia:<br />Usko Kantola, Jorma Metsävainio, A. Juntto, P. SuomikallioHae aiheista |
||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomia tunnistamattomia tekijöitä, sivuosien esittäjiä tai avustajia:<br />Usko Kantola, Jorma Metsävainio, A. Juntto, P. Suomikallio
Kreditoimattomia tunnistamattomia tekijöitä, sivuosien esittäjiä tai avustajia:<br />Usko Kantola, Jorma Metsävainio, A. Juntto, P. SuomikallioHae aiheistaKreditoimattomat
Kokoonpanot
|
||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||
Kesä 1953 |
||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||
"Sininen viikko osoittaa Kassilan ohjaajana edelleen kehittyvän hyvään suuntaan, mutta paljastaa samalla entistä armottomammin hänen ilmeiset heikkoutensa käsikirjoitusten tekijänä", totesi L. N-rg (Uusi Suomi 28.2.1954). Samantapaiseen tulokseen päätyivät muutkin kriitikot. Käsikirjoituksen puutteita arvioi muun muassa Valma Kivitie (Elokuva-Aitta 6/1954). "Tutustuminen Jarl Hemmerin novelliin osoitti, että Kassila on aika tarkasti seurannut sen kertomaa. Mutta Hemmerin novelli on siitä vaikea kuvattavaksi, että siinä tapahtuu sisäisesti niin paljon, että sitä on vaikea ilmentää harvasäkeisen ulkonaisen tapahtumien kulun puitteissa." Ylioppilaslehden (5.3.1954) PaLa (Pekka Lounela) löysi aiheenvalinnasta hyviäkin puolia: "Sininen viikko on aluevaltaus: se kajoaa vakavasti ja tendenssittömästi kaupunkilaistyöväestön elämään ja elintapoihin." Paula Talaskivi (Helsigin Sanomat 28.2.1954) kaipasi Matti Kassilan ohjaukseen inhimillistä kosketusta. Hän huomautti: "Yleensäkin toivoisi hänen kiinnostuvan ja oppivan ihmisestä enemmän kuin tyypeistä ja toiminnoista." "Speakerin käyttäminen silloin kun on paremmat mahdollisuudet puhua sama asia kuvin on yleisön filmillisen käsityskyvyn aliarvioimista", kirjoitti JuHo (Jukka Holopainen, Suomen Sosialidemokraatti 28.2.1954). PaLa kuitenkin havaitsi yleisohjauksen joustavaksi, harkituksi ja rytmikkääksi. Myös Jussi Montosen (Ilta-Sanomat 5.3.1954) mielestä Kassila loi erotiikan tuntua miljöövälähdysten ja kuvarytmin avulla. "Pahinta on, että aikamoisen hyvin näyttelevän (paitsi lopussa) Matti Oraviston ja sorean, mutta sekä tyypiltään väärän että pintapuolisen ja liian useasti nyreäilmeisen Gunvor Sandqvistin kesken ei tunnu syntyvän sitä kiihkeästi eroottista atmosfääriä [- -]", arvioi Talaskivi. G. B-s (Greta Brotherus, Hufvudstadsbladet 28.2.1954) piti Gunvor Sandqvistia osaansa liian eksoottisena. JuHo taas osoitti ymmärtämystä pääosien esittäjiä kohtaan: "Ei heissä oikeastaan ole muuta vikaa kuin että ilmaisuasteikosta puuttuvat molemmat äärilukemat: kyyneleet ja vallaton kujeilu." Vapaan Sanan (28.2.1954) P. B. antoi tunnustusta elokuvan visuaalisuudelle: "Kuvaaja Osmo Harkimo on tehnyt hyvää työtä, rikkaita kuvakompositioita, liikettä kamerassa ja kuvassa, tunnelmaa luonnonkuvauksessa." - Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan. |
||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||
Sinisessä viikossa voi havaita vaikutteita Ingmar Bergmanin elokuvista Kesäinen leikki (1950) ja Kesä Monikan kanssa (1952). Sen sijaan rantavedessä tapahtuvan suutelukohtauksen yhteys Fred Zinnemannin elokuvaan Täältä ikuisuuteen (1953) lienee sattuma, sillä kyseinen elokuva saapui Suomeen vasta runsas kuukausi ennen Sinisen viikon ensi-iltaa. Gunvor Sandkvist oli näyttelijäkoulutuksessa Lontoossa, kun hänet kutsuttiin mukaan tähän elokuvaan. Hänet valittiin ensimmäisen osasuorituksensa (Läpi usvan, 1948) ansiosta ilman koekuvausta. "Tunnelman luomiseksi turvauduttiin novellin lukemiseen, se oli niin voimakas", kertoi Matti Oravisto Elokuvat-lehden haastattelussa kuvausten päätyttyä. Oravisto luonnehti Uskon osaa "ankaraksi rooliksi". Varauksellisesta ensi-iltakritiikistä huolimatta Sininen viikko sai Elokuvajournalistit ry:ltä tunnustusta kahden Jussi-patsaan muodossa. Jarl Hemmerin novellin tapahtumapaikka oli 1920 suosittu Helsingin Kivinokan telttailualue. Tämä miljöö oli kuitenkin muuttunut niin paljon, että kuvauspaikaksi valittiin nykyisin Raaseporiin kuuluva Bromarv. 1960-luvun puolivälissä T. J. Särkkä suunnitteli Sinisen viikon uudelleenfilmatisointia. Tarkoitus oli tehdä suomalais-ruotsalainen yhteistyö kansainvälisiä markkinoita varten. Hanke kuitenkin raukesi. - Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan. |
||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||
1. Kaksoiskotkan alla Säv. J.E. Wagner Es. Helsingin Työväenyhdistyksen torviseitsikko (playback), kahteen kertaan, yht. 3' 41". 2. Some of These Days Säv. S. Brooks 1) Es. HTY:n seitsikko (playback), 2' 19". 2) Es. Matti Oravisto, hyräily (100 %), 0' 15". 3. Soir de pluie Säv. Alstone - S. Bessière Es. HTY:n seitsikko (playback), 0' 55". 4. Häämarssi Säv. Toivo Kuula Viihdeorkesteri (off), kahteen kertaan, 0' 20". 5. Yli aaltojen Säv. Juventino Rosas Es. Gunvor Sandkvist, hyräily (100 %), 0' 15". 6. Tacka vet, gubben far Säv. Bert Carsten Nordlander HTY:n seitsikko (off), 0' 39". 7. La Cumparsita Säv. G. H. Matos Rodrigues Es. HTY:n seitsikko (playback), 1' 20". 8. Jag är ute säv. Jules Sylvain Es. HTY:n seitsikko (playback), 1' 17". 9. I Love You, Song Säv. Guy Bontempelli Es. HTY:n seitsikko (playback), 2' 01". - Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan. |
||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kieli | ||||||||||||||
suomi |