Raja 1918
Gränsen 1918 (ruotsinkielinen nimi)
Granitsa 1918 (venäjänkielinen nimi)
The Border (englanninkielinen nimi)
Frontière, 1918 (ranskankielinen nimi)
Piir 1918 (vironkielinen nimi)
Raja (työnimi)
Finna-arvio
Raja 1918
Lauri Törhösen ohjaama, Aleksi Bardyn käsikirjoittama ja Jörn Donnerin alkuperäisideaan perustuva suomalais-venäläinen yhteistuotantoelokuva Raja 1918 (2007) on kertomus Suomen valtion väkivaltaiselta alkuajalta. Sisällissodan päätyttyä nuori upseeri Carl von Munck (Martin Bahne) määrätään 1918 komentajaksi Suomen ja Neuvosto-Venäjän väliselle uudelle rajalle Karjalankannakselle. Sekasortoisissa oloissa von Munck ajautuu myös itse ristiriitaiseen tilanteeseen rakastuttuaan punapäällikkö Heikki Kiljusen (Tommi Korpela) morsiameen, idealistiseen opettajattareen Maaria Lintuun (Minna Haapkylä).
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||||||
K15 |
||||||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||||||
Avustajat
Juho Hampinen, Jonna Kankaanpää, Jaana Kemppi (Lähde: Forssan Lehti 25.10.2006)<br />Heikki Mäkelä (mustahattuinen isäntä rajalla), Anna Kankila, Tanja Rulja, Anna Laakso ja Iida Heikkilä (tyttöjä rajalla) (Lähde: Sydän-Hämeen Lehti 29.11.2007)<br />Jyri Lindfors (hevosmies), Sam Herckman (sotilas) (Lähde: Akaan Seutu 24.5.2007)<br />Niko Peräkivi, Sanna Lindstedt (Lähde: Akaan Seutu 27.4.2007)<br />Leif Bergbom, Eeva Huhtala, Kalevi Pajunen, Urpo Pyykönen, Tytti Räty (Lähde: Paikallissanomat 21.3.2007)<br />Pyry Karrimaa, Samu Rouvali, Mikko Vaittinen (Lähde: Valkeakosken Sanomat 25.4.2007)<br />Aleksi Hämäläinen, Tiina Jokinen (Lähde: Urjalan Sanomat 26.4.2007)<br />Mari Savia (Lähde: Paikallissanomat / Vammala 21.2.2007)<br />Juha Ruokola (valkoisten sotilas) (Lähde: Lempäälän-Vesikansan Sanomat 4.9.2008)<br />Tapio Vihersalo (venäläinen sotilas / vanki) (Lähde: KMV-Lehti 22.8.2008) ,
Juho Hampinen, Jonna Kankaanpää, Jaana Kemppi (Lähde: Forssan Lehti 25.10.2006)<br />Heikki Mäkelä (mustahattuinen isäntä rajalla), Anna Kankila, Tanja Rulja, Anna Laakso ja Iida Heikkilä (tyttöjä rajalla) (Lähde: Sydän-Hämeen Lehti 29.11.2007)<br />Jyri Lindfors (hevosmies), Sam Herckman (sotilas) (Lähde: Akaan Seutu 24.5.2007)<br />Niko Peräkivi, Sanna Lindstedt (Lähde: Akaan Seutu 27.4.2007)<br />Leif Bergbom, Eeva Huhtala, Kalevi Pajunen, Urpo Pyykönen, Tytti Räty (Lähde: Paikallissanomat 21.3.2007)<br />Pyry Karrimaa, Samu Rouvali, Mikko Vaittinen (Lähde: Valkeakosken Sanomat 25.4.2007)<br />Aleksi Hämäläinen, Tiina Jokinen (Lähde: Urjalan Sanomat 26.4.2007)<br />Mari Savia (Lähde: Paikallissanomat / Vammala 21.2.2007)<br />Juha Ruokola (valkoisten sotilas) (Lähde: Lempäälän-Vesikansan Sanomat 4.9.2008)<br />Tapio Vihersalo (venäläinen sotilas / vanki) (Lähde: KMV-Lehti 22.8.2008)Hae aiheista |
||||||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||||||
Tykkimiehet: Kankaanpään Seudun Tykistökilta ry<br /><br />Hevoset: Niinisalon Ratsastajat ry<br />Herttualan Ratsastuskoulu<br />Hämeen Eskadroona<br />Hessi-Talli
Tykkimiehet: Kankaanpään Seudun Tykistökilta ry<br /><br />Hevoset: Niinisalon Ratsastajat ry<br />Herttualan Ratsastuskoulu<br />Hämeen Eskadroona<br />Hessi-TalliHae aiheistaKokoonpanot
|
||||||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||||||
2006-2007 |
||||||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||||||
Leena Virtasen (Helsingin Sanomat Nyt-liite 48/2007) mielestä tuotannollisesta tuskien taipaleesta huolimatta ”Raja 1918 ei suinkaan ole huono elokuva. Se on monen näennäismodernin kotimaisen nykyelokuvan rinnalla virkistävän normaali, huolellisesti tehty epookkielokuva, jonka henkilöiden mielenliikkeitä on helppo seurata. Ja kun ottaa huomioon, että aihepiiri vaatii tasapainoilua, voi sanoa, että Törhönen on onnistunut. On niin paljon vaivattomampaa tehdä elokuva talvi- tai jatkosodastakin, kun kaikilla on kutakuinkin yhdenmukainen käsitys niiden ”dramaturgiasta”. Mutta vuosi 1918 jakoi kansan, ja se voi tehdä niin vieläkin. [- -] Raja 1918 ei ole kaavamainen sotaelokuva, vaikka alkutekstien alla räiskitäänkin vielä rintamalla. Kukin kolmiodraaman henkilöistä pohtii mielessään sotimisen ja väkivallan mielekkyyttä, mutta he ovat samassa suossa väistämättä itsekin. Rajat tekevät tehtävänsä. Epätyypillistä elokuvalle on myös se, että sen naispäähenkilö on särmikäs ja voimakastahtoinen eikä hän missään vaiheessa jää nyyhkimään univormumiesten varjoon. Tyypillistä on vain se, että hän on melkein ainoa nainen koko elokuvassa.” ”Raja 1918 on elokuva, jonka parissa viihtyy, sillä se sohaisee melodramaattisin painotuksin ärhäkästi kansallistarustomme pyhää muurahaispesää”, totesi Harri-Ilmari Moilanen (Kansan Uutiset Viikkolehti 5.12.2007). Moilasen mielestä ”elokuvasta muotoutuu myönteisesti yllättävä, moni-ilmeinen, terävä ja hyvin tunnevoimainen historiallinen tilitys, jossa faktaa ja fiktiota on purkitettu napakaksi kokonaisuudeksi.” Moilanen piti ohjausta Törhösen parhaana. ”Aihettaan myöten Raja 1918 on kuin malliesimerkki siitä, miten onnistunut näytelmäelokuva on tulosta kollektiivisesta osaamisesta. [- -] Ilmassa on sellaisen elokuvajuhlan tuntua, joka tuo mieleen ns. studiojärjestelmän ”vanhat kotimaiset”. Raja 1918 ei silti ole vanhahtava elokuva. Siinä on klassisen juoni- ja näytelmäelokuvan suoruutta, johon varsinaisen puhdin puhaltaa ajaton ja kansallisesti merkittävä aihe. [- -] Erityisesti Rajassa säväyttää realistinen väkivallan kuvaus. Keskitysleirien, pikaoikeudenkäyntien ja teloitusten käytäntö kuvataan silmää räpäyttämättä. Ylipäänsä elokuva esittää isänmaallisen hehkutuksen kaksikasvoisuuden kaunistelematta. Historiallisen miljöön autenttisuus on särmikkään elävää.” Myös Soila Ojanen (Satakunnan Kansa 30.11.2007) piti lopputulosta komeana. ”Kypsyttely on ollut produktiolle hyväksi. Sen monitasoisuudesta voi iso osa läpiohjatuista ja ohinäytellyistä elokuvista ottaa oppia. Tarinan lataus on raisu. Se heittää täkyjä ajatustyöhön, eikä ole helppo. Käsikirjoittaja Aleksi Bardyn osaamisesta kertoo rajateeman monipuolinen ujuttaminen elokuvaan. Asiat tapahtuvat Suomen ja Neuvosto-Venäjän rajamaalla, mutta tarinassa risteilee muitakin rajoja. [- -] On kielirajaa, moraalin rajaa, sotaa ja rauhaa sekä elämän ja kuoleman pohdintaa. Siis suuria kysymyksiä, joihin kenelläkään ei ole suoraa vastausta. Ja tietenkin ovat kaiken höysteenä vielä kysymykset rakkaudesta. Siinäkään tarina ei kulje suoraviivaisen ennakoitavasti.” ”Näyttelijät tekevät upeaa työtä”, Ojanen kiitti. ”Minna Haapkylän ilmeikkäät kasvot rakentavat lähikuviin jännitettä. Martin Bahne tekee todenoloisen herkän upseerimiehen, jonka vastavoimana punaiset etsintäkuulutetut – Kiljunen ja Maarian veli Edvin Lintu (Pauli Poranen) – toimivat onnistuneesti. Hannu-Pekka Björkmanin vääpeli Muranen ja Lauri Nurksen luutnantti Suutari rakentavat taidolla kaksi erilaista sotilasta omine aatemaailmoineen. Von Munckin ja neuvostomajuri Gentschin (Leonid Mozgovoy) luonteva ystävyys tuottaa monia kiinnostavia ajatuksenaiheita sivistyksen ja sukujuurten merkityksestä ihmiselolle.” Näissä kohtauksissa muutamat näkivät Jean Renoirin Suuren illuusion (1937) kaltaisuutta. |
||||||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||||||
Pitkän linjan elokuvaohjaaja Lauri Törhönen (s. 1947) valmistui Taideteollisen korkeakoulun elokuvataiteen osastolta ohjaajaksi vuonna 1976. Hän on tunnettu mm. elokuvistaan Palava enkeli (1984), Riisuminen (1986), Tropic of Ice – Jään kääntöpiiri (1987), Insiders (1989), Ameriikan raitti (1990), Mannen utan ansikte / Kasvoton mies (1995) ja Laila Hietamiehen romaaniin perustuvasta sotaelokuvasta Hylätyt talot, autiot pihat (2000). Hän on ohjannut myös lukuisia televisioelokuvia. Törhönen toimi vuosina 1995-2006 Taideteollisen Korkeakoulun elokuvataiteen professorina. Seuraavana pitkänä elokuvanaan Törhönen ohjasi Aleksi Bardyn käsikirjoituksen pohjalta Suomen kansalaissodan ja itsenäistymisen vaiheita käsittelevän elokuvan Raja 1918. Elokuvan tapahtuma-aikajänne on vuoden 1918 toukokuusta marraskuuhun eli kansalaissodan päättymisestä ensimmäisen maailmansodan päättymiseen. Suomalais-venäläisenä yhteistuotantona valmistuneessa historiallisessa draamassa kapteeni Carl von Munck (Martin Bahne) lähetetään pieneen karjalaiseen Rajajoen kylään perustamaan Suomen ja Neuvostoliiton välistä rajaa. Lokakuun vallankumouksen jälkeinen Neuvosto-Venäjä kuohuu ja pian rajan toiselta puolelta olisi tulijoita enemmänkin. von Munck rakastuu opettajatar Maaria Lintuun (Minna Haapkylä), joka on kihloissa etsintäkuulutetun punapäällikön Heikki Kiljusen (Tommi Korpela) kanssa. Elokuva sai alkuideansa Jörn Donnerin isän, kielitieteilijä, antropologi ja jääkäriliikkeen aktiivin Kai Donnerin (1888-1935) rajamaankomentaja-aikaisista päiväkirjamerkinnöistä. Törhönen kertoo motiiveistaan elokuvan tekoon Satakunnan Kansassa 24.11.2007: ”Halusin välittää katsojalle sen absurdin, surrealistisenkin tilanteen rajamaalla. Tämä on myös elokuva velvollisuudentunnosta, toveruudesta ja ystävyydestä.” Hän kuvailee kolmiodraamaan kietoutuvia roolihenkilöitä Turun Sanomissa 28.11.2007: ”Olen nähnyt kaikki päähenkilöt moraalisesti varsin tietoisina ja korkeatasoisina oman asiansa suhteen. Munckilla on velvollisuudentunto, Linnulla humanismi ja punakapinallinen Kiljunen vallankumousmies henkeen ja vereen.” Elokuvalle myönnettiin laatutukea 25 000 euroa. Törhönen palkittiin ohjauksestaan Humanismin kädellä Viitasaaren elokuvaviikolla. Hän sai lisäksi Anjalankosken elokuvapalkinnon. Kyösti Väntänen palkittiin parhaasta äänisuunnittelusta Jussi-patsaalla. Raja 1918 voitti Venäjän Serpuhovin elokuvajuhlilla pääpalkinnon. Valtion elokuvataidetoimikunta myönsi syksyllä 2007 Törhöselle 15 000 euron suuruisen valtionpalkinnon. Hänet palkittiin suomalaisen elokuvakoulutuksen kehittäjänä. Törhöseltä julkaistiin syksyllä 2007 mietelmiä resepteihin yhdistelevä kirja Potut pottuina (Otava). Hän on jatkanut ohjaajana mm. neljässä Vares-elokuvassa vuosina 2011-2012. |
||||||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||||||
Sarita Harma, Lasse Hyyti, Matti Paunio, Henrik Paersch, Rasmus Ramstad, Risto Karhula, Katriina Salmivuori, Juha Vänskä, Lauri Vänskä, Jan Fast, Anu Kantala, Yrjö Kantala, Ossi Kukko, Erkki Kärri, Karl Tammelander, Seija-Liisa Eskola, Marko Rauhala, Leo Hentula, Karita Mustonen, Petri Anttonen, Felix Bardy, Anton Bardy, Fred Fenel, Natalia Galitskaja, Alpo Hietanen, Regina Homskaja, Timo Humalisto, Juho Joki, Leena Jokinen, Kristiina Järvelä, Timo Järvenpää, Hans-Jörgen Riis Jensen, Juha Kaitanen, Maksim Kardashev, Helka Kekäläinen, Reima Kekäläinen, Olli Klemola, Aleksander Koltykov, Harri Korkeamäki, Aleksanteri Korschunoff, Dmitri Kougia, Jouni Laine, Martti Lehelä, Pirjo Lindholm, Johan Mardell, Hande Mattila, Raija Mikkola, Marko Nevala, Pertti Nikkilä, Juha Nikkilä, Raila Nurmi, Kati Nurminen, Seija Oksa, Pia Paakkanen, Tommi Partanen, Galina Pronin, Saara Salmi, Kalevi Sillanpää, Paavo Sipilä, Martti Suoranta, Pekka Telkki, Timo Tervo, Maija Timonen, Pasi Toivanen, Anna Tulusto, Hannele Törrönen, Arvo Uotila, Heidi Vaarna, Lasse Vilppala, Sinikka Ylimäki, Natalia Zamahina<br /><br />Kallion lukio, Lenfilm Studiot, Pietarin kaupunki, Sota-arkisto, Sotamuseo, Suomen pääkonsulaatti / Pietari, YLE TV2 puvusto ja rekvisiitta<br /><br />Aitoon VPK, Andersen Hotel, Angel Films, Helsingin Kaupunginteatteri, Helsingin seudun kauppakamari, Hotelli- ja ravintolamuseo, Kopiopojat, Kostian Kievari, Koulutintti, Leppävaaran VPK, Lähialuematkat, Mannerheim-museo, Museorautatieyhdistys Jokioinen, Nuorisotalo Betania, Onkkaalan VPK, Poliisimuseo, Porvoon Museorautatie, Viialan lukio, Vip Hair Clinic, Väinö Linnan lukio, Ravintola Onnikka, RIFAMS, Scandia Rent, Simon tila, Sipoon kunta, Suomen Elokuva-arkisto, Suomen Rautatiemuseo, Suomen Teatteriopisto, Svenska Odlingens Vänner i Helsinge, Taideteollinen korkeakoulu, Talonpoikaismuseo Yli-Kirra, Tampereen kaupunki, Teiskolan Kartano, Toijalan kellariteatteri, Toijalan Yhteiskoulun lukio, Tulli, Turun seudun mobilistit ry, Tykistöprikaati |
||||||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||||||
|