Mäki Moore maailmanmestaruus
Mäki Moore (rinnakkaisnimi)
MM - Mäki Moore (rinnakkaisnimi)
Mäki - Moore kampen om världsmästerskapet (ruotsinkielinen nimi)
Mäki Moore World Championship (englanninkielinen käännösnimi)
Mäki Moore Championnat du monde (ranskankielinen käännösnimi)
Mäki Moore Weltmeisterschaft (saksankielinen käännösnimi)
Finna-arvio
Mäki Moore maailmanmestaruus
Mäki Moore maailmanmestaruus (1962) on T.J. Särkän tuottama urheiludokumentti, jossa seurataan 17.8.1962 Helsingissä järjestettyä ammattilaisnyrkkeilyn höyhensarjan maailmanmestaruusottelua suomalaisen Olli Mäen ja yhdysvaltalaisen Davey Mooren välillä. Ilmo Lounasheimon ja Helge Nygrenin selostama elokuva kuvaa maailmanmestaruusottelun lisäksi Mäen ja Mooren ottelua edeltäneitä kamppailuita ja korostaa illan tapahtumien tärkeyttä suomalaiselle nyrkkeilyhistorialle.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||
S |
||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||
|
||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||
2.8-17.8.1962 - Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan. |
||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||
|
||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||
"Juuri valmistunut tasan tunnin kestävä filmi kertoo MM-ottelun vaiheet tarkasti ja mielenkiintoisista kuvakulmista", aloitti Helsingin Sanomien (24.8.1962) nimetön kirjoittaja arvionsa. "Filmin rakenne on onnistunut ja niinpä onkin saavutettu yhtenäinen kokonaisuus. Miesten valmistautumiseen kiinnitetään tarpeeksi sopivasti huomiota, vain muutamalla välähdyksellä. Varsinaiseen asiaan siirrytään nopeasti ja joustavasti. Tunnelman kohottamiseen käytetään itse illan tarjoamia mahdollisuuksia ja ilmeikkäitä lähikuvia ottelijoista ja katsojista. [- -] Kokonaisuutena filmi on yksi parhaita Suomessa valmistettuja urheiluelokuvia. Titteliottelun ratkaisuvaiheen kertaaminen hidastettuna paljastaa Davey Mooren kylmäverisen taktiikan ja salamannopeat iskut." Selostusta pitivät kaikki kirjoittajat hyvänä. Helsingin Sanomien mukaan "filmin selostus myötäilee joustavasti näkymiä", eivätkä kommentoijat "pyrkineet paisuttelemaan ottelua yli äyräittensä, vaan sopivasti asiatiedoille höystetty selostus antaa itse kuvien kertoa päätapahtumat". "Tekstit samoin kuin selostus ovat Ilmo Lounasheimon ja Helge Nygrenin käsi- ja äänialaa. Nimet ovat jo sinänsä riittävä tae asiantuntemuksesta [- -]. Kerronta on rauhallista, paikoitellen hyvin harvatempoista ja lauserakenteet tutun urheilutoimittajamaisia", eritteli JuMe (Juhani Melart, Uusi Suomi 24.8.1962), jonka mielestä elokuva osoittautui "varsin mukaansatempaavaksi ja nasevaksi kokoonpanoksi". Suomen Sosialidemokraatin (14.8.1962) kirjoittaja piti muiden tavoin elokuvaa tärkeänä todisteena otteluratkaisun oikeellisuudesta: "Filmin nähtyään ei ainakaan voi sanoa, että keskeytys tuli liian aikaisin. Muista otteluista nähdään myös parhaat palat ja kameroiden käytölle on annettava tunnustusta, kuvakulmat ovat monasti erinomaisia." - Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan. |
||||||||||
Taustaa | ||||||||||
Promoottori Elis Ask, itsekin entinen aktiivinyrkkeilijä, järjesti 17.8.1962 Helsingin Olympiastadionilla ammattinyrkkeilyn höyhensarjan maailmanmestaruusottelun, jonka oli määrä kestää 15 erää, mutta ratkaisu syntyi jo toisessa erässä ajassa 2'31", kun kehätuomari Barney Ross keskeytti ottelun Olli Mäen pudottua sitä ennen kolmesti kanveesiin. Helsingin Sanomat kommentoi seuraavana päivänä: "Täydellisesti pyörryksissä oleva Olli Mäki poistui kehästä murheellisena ja oman yltiöpäisyytensä uhrina. Olli ei ottanut vakavasti mestarin raudanlujia lyöntejä, vaan antautui kamppailuun turhan rohkeasti. Höyhensarjan maailmanmestari Davey Moore oli puolustanut mestaruuttaan onnistuneesti jo viidennen kerran." Jo hyvissä ajoin etukäteen Ask oli ottanut yhteyttä T. J. Särkkään sopiakseen ottelun elokuvaamisesta. Alkuvaiheessa lienee ollut kysymys lähinnä ennakkomainoksesta, mutta pian elokuva laajennettiin käsittämään myös harjoitusleirit, otteluun liittyvät kaupalliset intressit, esiottelut sekä varsinaisen mestaruuskamppailun. Ottelun ruotsalaisen rahoittajan Per-Olof Kapp-Ahlin, Askin ja Särkän välillä solmitun sopimuksen mukaisesti SF sai yksinoikeuden ottelun kuvaamiseen. Elokuvan tekijöiksi ja pääkuvaajiksi Särkkä valitsi kokeneet kameramiehet Esko Jantusen ja Olavi Tuomen. Jantunen oli tullut SF:n kameraryhmiin vuonna 1950 ja Tuomi pari vuotta aikaisemmin. Kolmantena kuvaajana lähes koko tuotannon ajan työskenteli assistentin tehtävistä kuvaajaksi siirtyvä Pertti Seppälä. Kapp-Ahlin yhteys- ja luottomiehenä elokuvahankkeeseen osallistui hänen assistenttinsa Carl-Axel Hellqvist, joka on elokuvan alkuteksteissä nimetty "suunnittelijaksi ja teknilliseksi neuvonantajaksi". Sen sijaan teksteissä ei nimetä ohjaajaa, mikä tämäntyyppisen elokuvan yhteydessä usein onkin vaikeaa. Asiat etenivät "tässä ja nyt" -hengessä ja elokuvaaja oli samalla ohjaaja ja käsikirjoittaja, joka työssään pyrki nopein ja improvisoiduin ratkaisuin vangitsemaan kaiken oleellisen, myöhemmin leikkauspöydässä tapahtuvia ratkaisuja varten. "Kuvaukset tehtiin suurelta osin käsivaralta 'mykkä-Arrilla' tavanomaiseen reportaasityyliin. Olimme siinä määrin järjestäjän miehiä, että kaikki ovet olivat meille auki: saimme kuvata missä halusimme. Hellqvist piti meidät tilanteen tasalla. Hän kertoi missä tapahtuu ja milloin, mutta muuten saimme toimia oman näkemyksemme ja kokemuksemme varassa (Tuomi oli nyrkkeillyt nuoruudessaan Helsingin Kotkien riveissä). Siinä mielessä tämä oli kaikin puolin erittäin haastava ja mielenkiintoinen työtehtävä", kuvaajat muistelevat. Olympiastadionin kuvauksiin oli avuksi saatu myös SF:n kuvaajien nestor Kalle Peronkoski apunaan Reijo Heino. Temperamentikkaana miehenä tunnettu Peronkoski yllätti rauhallisuudellaan siten, että mestaruusottelu ennätti jo päättyä, kun "Kalle vasta orientoitui ottelijoiden tyyliin", kuten Olavi Tuomi muistelee. Esiotteluja Peronkoski kuvasi siinä missä muutkin. Jotta suomalaisittain onnettomasti ja ennen aikojaan päättyneen ottelun uutisarvo ei ehtisi kaikota, pyrittiin elokuva saamaan levitykseen mahdollisimman pikaisesti. Leikkaajaksi Särkkä asetti talon kokeneimman miehen Armas Vallasvuon: "Yötä päivää sitä leikattiin ja viidessä päivässä oli filmi kasassa", Esko Jantunen kertoo. "Armas tunsi elokuvaleikkauksen tekniikan ja draaman lait ja me kuvaajina materiaalimme", Olavi Tuomi tiivistää yhteistyön luonteen. Uusiksi työryhmän jäseniksi, selostustekstin laatijoiksi ja speakereiksi kiinnitettiin urheilun yleistuntija Helge Nygren ja nyrkkeily asiantuntija Ilmo Lounasheimo. Huolimatta MM-ottelun nopeasta lopusta saatiin elokuvan pituudeksi 55 minuuttia. Raskaan sarjan ottelussa Ilkka Koski vs. Lars Norling, jonka Koski voitti, kehän reunalta kuvannut Tuomi kuuli lempeänä tunnetun "Ison Ilkan" tiedustelevan huolestuneena ruotsalaisen vastustajansa kuntoa "en kai mä satuttanut sitä?". Lisäpituutta elokuvaan hankittiin turvautumalla oloissamme harvinaislaatuiseen trikkitekniikkaan. Davey Mooren ratkaiseva iskusarja hidastettiin käyttäen apuna Helsingin Yliopiston kuvalaitokselle 1950-luvulla "Amerikan apuna" saatua trikkikopiokonetta, Oxberryn optista printteriä, joka vuosikausia oli ainoa laatuaan maassamme. Elokuvasta otettiin 20 kopiota, ja sen ensiesityskierros alkoi yhdeksältätoista paikkakunnalta, suurten kaupunkien lisäksi myös Riihimäeltä. Elokuvasta on 16mm esityskopioita, joista puuttuu elokuvan nimen loppuosa ja tekijätermit. Edellisen pitkän nyrkkeilyelokuvan oli Suomessa valmistanut Lii-Filmi yksitoista vuotta aikaisemmin. Siinä Elis Ask kohtasi Helsingissä ranskalaisen Pierre Montanén kevyen sarjan EM-ottelussa, joka päättyi Askin voittoon. - Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan. |
||||||||||
Musiikki | ||||||||||
1. Unconquered Säv. Derek Dwyer Viihdeorkesteri (off), 2' 47". 2. Rhythm in a Row Säv. Derek Dwyer Viihdeorkesteri (off), 2' 42". 3. Jogging Along Säv. R. Gill Viihdeorkesteri (off), 1' 38". 4. Southern Serenade Säv. Giuseppe Becce Viihdeorkesteri (off), 1' 25". 5. The Flying Messenger Säv. Oliver Armstrong Viihdeorkesteri (off), 1' 32". 6. Winged Fury Säv. Oliver Armstrong Viihdeorkesteri (off), 0' 37". 7. In Step With the Times Säv. Ivor Slaney Viihdeorkesteri (off), 1' 50". 8. Conga Säv. Derek Laren Viihdeorkesteri (off), 0' 34". - Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan. |
||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||
|