Komisario Palmun erehdys
Mysteriet Rygseck (ruotsinkielinen nimi)
Mysteriet Rygseck, kommissarie Palmu (ruotsinkielinen nimi Ruotsissa)
Mysteriet Rygseck (ruotsinkielinen rinnakkaisnimi Ruotsissa)
Inspector Palmu's Error (englanninkielinen nimi)
Le Mystère Rygseck (ranskankielinen nimi)
Kommissar Palmu irrt sich (saksankielinen käännösnimi)
Finna rating
Komisario Palmun erehdys
Mika Waltarin samannimiseen romaaniin perustuva Komisario Palmun erehdys (1960) aloittaa Matti Kassilan ohjaaman neljän Komisario Palmu -elokuvan sarjan. Seurapiirikeikari Bruno Rygseck (Jussi Jurkka) löydetään kuolleena kotinsa uima-altaasta juhlien jälkeisenä aamuna. Onnettomuuden syyksi arvellaan liukastumista lattialle pudonneeseen saippuaan. Komisario Palmu (Joel Rinne) ei usko onnettomuuteen, vaan ryhtyy selvittämään murhaa yhdessä etsiviensä (Matti Ranin ja Leo Jokela) kanssa.
Saved in:
Genre | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Age Limit | ||||||||||||||||
7 |
||||||||||||||||
Actors | ||||||||||||||||
Uncredited actors
|
||||||||||||||||
Contributors | ||||||||||||||||
Uncredited
|
||||||||||||||||
Production | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Distribution | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Locations | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Filming date | ||||||||||||||||
18.3. - 6.6.1960 |
||||||||||||||||
Content Description | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Press reviews | ||||||||||||||||
Komisario Palmun erehdys ei ollut ainoastaan yleisön suosima elokuva. Se oli myös vuoden 1960 arvostelumenestys. "Suomalainen elokuvateollisuus menehtyisi varmaankin jonkinlaiseen henkiseen näivetystautiin, ellei Matti Kassila silloin tällöin toimisi piristäjänä", aloitti J. H-nen (Jukka Hokkanen, Jyväskylän Sanomat 4.11.1960). H-o K. (Heimo Kallio, Uusi Aura 18.9.1960) pohdiskeli monen muun kriitikon tapaan sitä, kuinka vaikeaa Mika Waltarin romaania oli muuttaa toiminnalliseksi trilleriksi - sujuvaksi käsikirjoitukseksi ja elokuvaksi. Hänen mielestään Kassila oli tässä työssä onnistunut: "Vaikealla, takautumia yhtenään sisältävällä tekniikalla hän on poistanut elokuvasta yhtäjaksoisten kuulustelujen helposti aikaansaaman pitkästyttävän tunteen. Komisario Palmun erehdys on näin ollen pirteästi ja vaihtelevasti etenevä jännityselokuva [- -]". Puutteina nimimerkki piti huumorin jäämistä "liiaksi taka-alalle" ja osittain itse komisario Palmu-hahmoa, jonka ohjaaja oli pannut "paikoin riehumaan kuin tuulispää". Enimmäkseen Joel Rinteen tulkinta sai kiitosta. Heikki Eteläpää (Uusi Suomi 18.9.1960) arvioi näyttelijäsuorituksia: "Joel Rinteen järeäotteinen, tutkimustöissään tiiviisti tosiasioissa ja maankamarassa pysyttelevä Palmu on herkullisen vivahderikas, oikein rabelaismaisen rehevä tulkinta, ja hänen tyhmänsutjakoina apulaisinaan Matti Ranin ja Leo Jokela menestyvät niinikään mainiosti kovassa kilpailussa - jälkimmäinen vie kirkkaasti nimiinsä pari elokuvan hauskinta kohtausta." H. G. G. (Henry G. Gröndahl, Hufvudstadsbladet 17.9.1960) näki Kassilan sovituksessa myös kritiikin aihetta: "Kassila har inte lyckats avlägsna alla longörer som tyngde Waltaris roman, men [- -] Mysteriet Rygseck lider inte av den omständlighet som präglar många finska filmer: skildringen flyter smidigt med skickligt växlande övergångar, uttrycksfulla närbilder och små roande detaljer som lättar upp förhören." Nimimerkki TOPi (Kymen Sanomat 21.9.1960) kiitti kuvausta: "Kameralle, jota on hoidellut Olavi Tuomi, on annettu vapaus liikkua ja sitä se tekeekin ilahduttavan taitavasti: Kuvaus on kekseliästä ja suorastaan herkullista. Onnistunut leikkaus ja Osmo Lindemanin musiikki täydentävät kuvauksen liikkuvuutta ja viime mainittu myötäilee tapahtumien tunnelmia vähin, mutta tehokkain keinoin." Nimimerkit G. B-s (Greta Brotherus, Hufvudstadsbladet 17.9.1960) ja Martti Savo (Modest Savtschenko, Kansan Uutiset 18.9.1960) pitivät puolestaan musiikkia ja ääniefektejä "alleviivaavina". I. L-s:lla (Inkeri Lius, Suomen Sosialidemokraatti 20.9.1960) oli toinen näkemys musiikin ja äänen käytöstä: "Osmo Lindemanin valitsemat instrumentit, ksylofonia muistuttava meksikolainen marimba, harppu ja lyömäsoittimet sekä ääniefekteinä toistuva lasien kilinä alleviivaavat läpi koko filmin Rygseckien ja Rykämöjen taipumusta perverssiin kuolemanleikkiin. Filmin tapahtuma-aika, 30-luku yrittänee sekin ilmentää vanhanaikaisin etuoikeuksin elävän suvun katastrofin partaalla elämistä." Aarre Koiviston lavastus sai kiitosta monelta arvostelijalta. J. M. (Jukka Martinkari, Turun Sanomat 18.9.1960) kirjoitti: "Yksi filmin merkittävimmistä ansiopuolista on myös oikean miljöön luominen. Tapahtumat on sijoitettu - onneksi - 30-luvulle, ja suoraan ällistyttävän tarkasti on pysytty tuon vuosikymmenen tunnelmissa ja tavoissa." - Suomen kansallisfilmografia 6:n (1991) mukaan. |
||||||||||||||||
Background | ||||||||||||||||
Suomen Filmiteollisuus omisti, monien muiden toteutumattomien kuvaussuunnitelmien ja käsikirjoitusten ohella, oikeudet Mika Waltarin (1940) poliisiromaaniin Komisario Palmun erehdys. Aiheesta tarpeeksi kiinnostunutta ohjaajaa ei kuitenkaan löytynyt, ennen kuin Matti Kassila toisen kerran SF:een palattuaan tarttui siihen syksyllä 1959. Käsikirjoituksessaan Kassila säilytti alkuperäisen tapahtuma-ajan, 1930-lopun Helsingin, ja filmausvaiheessa toteutti ajankuvan pienin, mutta riittävin keinoin. Elokuvan poliisikolmikoksi - Palmu ja hänen apulaisensa, lainopin ylioppilas Virta ja etsivä Kokki - Kassila kiinnitti näyttelijätrion Joel Rinne - Matti Ranin - Leo Jokela ja sai aikaan täysosumamiehityksen. Kassila piti Waltarin Palmua niin antoisana hahmona että siitä oli hyvä lähteä rakentamaan elokuvaa: "Ensin minulle tuli mieleen Aku Korhonen, mutta hän oli jo niin iäkäs ja sairasteli, ettei voinut lähteä mukaan. Jopi Rinteen kanssa olin tehnyt aiemmin yhden filmin Tyttö kuunsillalta, jossa hän esitti sellaista jämerää paperitehdas-patruunaa. Tämä oli minulle aivan uusi piirre, sillä näyttämöllä hän oli ollut pääasiassa veijariosissa ja kepeissä salonkikomedioissa. Lähdimme sitten kehittämään Palmun hahmoa, ja siihen lisättiin piirteitä maisteri Särkän temperamentikkaasta olemuksesta. Elokuvien Palmusta tuli kirjoja jykevämpi, särmikkäämpi poliisimies. Tähän tietysti vaikutti Jopin persoona, siinä oli karismaa ja arvovaltaa jolla hän pystyi hallitsemaan vaikka koko näyttämöä, jopa katsomoakin esim. Marskia esittäessään - tällainen synnynnäinen suuruus on suomalaisissa näyttelijöissä aika harvinaista, ja se kyllä osaltaan vaikutti siihen että Palmusta tuli se mikä tuli. Ihmiset jotka eivät olleet ikinä nähneet Jopia teatterissa monissa suurissa, vaikeissa rooleissa muistivat hänet aina silti komisario Palmuna." (Ruumiinkulttuuri 1/1987) Yksi elokuvan kohokohtia on ravintola Kämpin kabinettiin sijoitettu jakso, jossa Leo Jokela pitkän ja kostean lounaan jälkeen laulaa antaumuksella 1930-luvun sävelmää Silmät tummat kuin yö. Kirjailija Laihosta esittävä Leo Riuttu sovelsi roolityöhönsä eräitä Waltarille tunnusomaisia piirteitä. Etsivä Kokin hahmosta ja Kämpin kabinettikohtauksesta Kassila on kertonut (Katso 29/1975): "Etsivä Kokin roolin kirjoitin Leo Jokelalle. Se olikin hänen ensimmäinen merkittävämpi filmiroolinsa. Tosin Waltari ei ollut kiinnittänyt erikoisen suurta huomiota pikku etsivään, mutta työn edistyessä hänen henkilönsä selkiintyi. Filmissä on muuan hauska kohtaus. Palmu ja Kokki ovat iltapäiväryypyllä Kämpin kabinetissa. Iltapäivä venyy hauskassa seurassa ja ryyppyjäkin otetaan muutama liikaa. Kirjassa sanotaan: Kokki laulaa Kämpissä laulun. Muistin Leo Jokelan kertoneen, että hän oli joskus jossakin laulanut Anita Välkin kanssa. Miksei hän siis voisi laulaa elokuvassakin. Löysin laulun kuunnellessani sävelradiota. Humppa oli juuri tekemässä uutta tuloaan ja Silmät tummat niin kuin syksyinen yö oli vahvinta humppaa. Siinä laulu etsivä Kokille. Kohtaus nauhoitettiin SF-hallien äänittämössä ja otettiin kolmeen neljään kertaan, mutta henki oli poissa, ei se ollut oikein mikään. Oltiin jo pois lähdössä kun Jokela tempaisi takin päältään ja sanoi, että otetaas vielä kerran. Fiilis oli mitä mainioin, sitä oli helppo kuvatakin. Melodia jatkuu vielä laulun loputtua, muuttuu marssiksikin, jonka tahdissa herrat marssivat pikku hiprakassa pitkin katua ja päättyy siihen kun pojat aukaisevat poliisilaitoksen oven. Esimies sanoo hämmästyneenä ja vihaisena: 'Palmu! missä sinä olet ollut... ja juovuksissa keskellä iltapäivää!' Joku on sanonut että se kohtaus on suomalaisen elokuvan tähtihetkiä." Elokuvan yleisömenestys oli Kankkulan kaivon ohella vuoden 1960 paras. Elokuva-Aitan lukijaäänestyksessä Komisario Palmun erehdys valittiin vuoden yleisösuosikiksi, samoin kuin sarjan jatko-osat Kaasua, komisario Palmu! ja Tähdet kertovat, komisario Palmu kahtena seuraavana vuonna. Sarjan neljäs elokuva, vuonna 1969 valmistunut Vodkaa, komisario Palmu, ilmoittaa etsivä Kokin etunimeksi Väinön. Komisario Palmun etunimi sen sijaan ei käy koskaan selville. - Suomen kansallisfilmografia 6:n (1991) mukaan. |
||||||||||||||||
Music | ||||||||||||||||
1. "Alkumusiikki" Säv. ja sov. Osmo Lindeman Orkesteri (off, alkutekstit), 1' 45". 2. Virsi 623 ("Nyt ylös, sieluni, nous' ylös mullast' tästä - -") Säv. Johann David Meier, san. Johan Kahl. suom. san. Wilhelmi Malmivaara Kellopeli (off, kello), 0' 15". 3. Pianomusiikki Säv. Osmo Lindeman Es. Toivo Mäkelä, piano (off ja playback, Osmo Lindeman, piano), yhdeksässä osassa, yht. 9' 05". 4. Can can operetista Orphée aux enfers / Orfeus manalassa Säv. Jacques Offenbach, sov. Osmo Lindeman Orkesteri (off), kolmessa osassa, yht. 1' 30". 5. Silmät tummat kuin yö Säv. ja san. Usko Kemppi, sov. Osmo Lindeman Es. Leo Jokela, laulu, ja Toivo Mäkelä, piano (playback, Leo Jokela, laulu, piano- ja viihdeorkesterisäestys), 1' 05". Levytykset: Kauno Raivio ja Walter Schützen Filmiorkesteri; Polydor S-50234, 1933. Teijo Joutsela ja Humppa-Veikot, joht. Kullervo Linna; Triola TS, 23.4.1963. 6. "Loppumusiikki" Säv. ja sov. Osmo Lindeman Orkesteri (off, lopputekstit), 0' 45". - Toim. Juha Seitajärvi (2023) Suomen kansallisfilmografia 6:n (1991) mukaan |
||||||||||||||||
Inspection Details | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Technical Data | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Language | ||||||||||||||||
Finnish |