Linnaisten vihreä kamari
Gröna kammarn på Linnais (ruotsinkielinen nimi)
The Green Chamber of Linnais (englanninkielinen nimi)
Das Grüne Zimmer auf Linnais (saksankielinen nimi)
Det Grønne Kammar paa Linnais (tanskankielinen nimi)
La Chambre verte des Châtelains (ranskankielinen käännösnimi)
Linnaisten kartanon vihreä kamari (työnimi)
Finna-arvio
Linnaisten vihreä kamari
Valentin Vaalan ohjaama historiallinen jännityselokuva Linnaisten vihreä kamari (1945) pohjautuu Zacharias Topeliuksen romaaniin. 1830-luvulle sijoittuvassa tarinassa Linnaisten kartanon valtias, eversti Karl Littow (Paavo Jännes) ja hänen tyttärensä Anna (Regina Linnanheimo) ja Ringa (Kaija Rahola) ovat ylpeitä aatelissukunsa tahrattomasta historiasta. Kartanoon saapuu talvella vierailulle Annaa havitteleva ulkomaalainen kreivi Spiegelberg (Ture Junttu) ja rakennuksen korjauksia suunnitteleva arkkitehti, suvun vähäisempään haaraan kuuluva Kaarle Lithau (Rauli Tuomi). Pian Linnaisten kartanon ja Littow’n suvun vuosisataiset salaisuudet uhkaavat paljastua niin kartanon vieraille kuin isäntäväelle.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||
7 |
||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
|
||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||
Syystalvi 1943 - lokakuu 1944 (Lähde: Uusi Aura 6.10.1944) |
||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||
Suomi-Filmin Topelius-elokuva herätti sekä ihastusta että pettymystä. O. V-hl (Olavi Vesterdahl, Aamulehti 11.2.1945) näki elokuvan suurimman ansion "topeliaanisen romantiikan elävöittämisessä", "aidon historiallis-romanttisen tunnelman aikaansaamisessa", "oikeassa talvi-iltain tarinoiden hengessä", mutta lisäsi: "Enemmän selvyyttä olisi kuitenkin suvun historiallisten vaiheitten esittelyssä voinut olla. Samoin kaipasi tarkempaa selvitystä Annan ja Kaarle Lithaun suhteesta." "Valentin Vaala ohjaajana on nähdäkseni ennen kaikkea pyrkinyt toteuttamaan topeliaanista henkeä", katsoi myös Ta-vi (Paula Talaskivi, Helsingin Sanomat 9.2.1945), "ja ollut otteissaan sen vuoksi erittäin hillitty, rauhallisesti kuvaileva ja kiltti. Näin hän on päätynyt eräänlaiseen, sinänsä tosin ehjästi hallittuun, mutta sittenkin filmin tehoa jonkin verran vähentävään, vaimennettuun sävyyn, joka kuultaa läpi jokaisen kohtauksen kuvasommittelussa, liikkeissä, jopa henkilöiden puhetyylissäkin. Topeliuksen hienostuneessa kertomatyylissä voinee löytää yhtymäkohtia Vaalan tällä kertaa tavoittamalle kuvakielelle, mutta eri asia on sitten, onko ratkaisu otollinen tarinalle filminä." "Osittain pettymyksen" koki L. S. (Leo Schulgin, Ilta-Sanomat 6.2.1945): "Kirjailijaa kohtaan tunteman pieteetin ei tarvitsisi nähdäksemme estää sitä, että aiheen perusviivoja saatettaisiin jossakin määrin modernisoida. On sääli havaita, että huolimatta elokuvan valmistukseen uhratusta erittäin tunnollisesta ja vaativasta työstä kokonaisuus ei ole pysynyt pyrkimyksen tasalla." Tällainen kaksijakoisuus hallitsi useimpia arvosteluja. "Resultatet har blivit en mycket kultiverad och sober film", kirjoitti Kk. (Hufvudstadsbladet 7.2.1945), "utan några som helst plumpa publikfrierier. Det är med verklig glädje man konstaterar detta. Men samtidigt vill man dock göra den invändningen, att något av den omedelbarhet och vibrerande nerv som motivet kräver, gått förlorad." "Ei voi olla ihmettelemättä sitä huoliteltua sävyä, jolla elokuva on valmistettu", kiitti T. A. (Toini Aaltonen, Suomen Sosialidemokraatti 9.2.1945). "Ohjaaja Valentin Vaala on suorittanut henkilöohjauksen mitä suurimmalla tunnollisuudella. Häntä on erinomaisella tavalla avustanut kuvaaja Eino Heino, jonka kameran käsittelyn ansiosta elokuvan jännittävyys ja salaperäisyys kasvaa huomattavasti. Paikoitellen salaperäinen tunnelma synnytetään yksinomaan kameran avulla, jonka valon ja varjon leikittelyä seurailee ihastuneena. Pääansio oikean tunnelman ja miljöön luomisessa lankeaa kuitenkin Roylle, jonka suurenmoiset lavastukset ja kauniisti sommittelemat puvut tekevät elokuvasta niin puhdastyylisen ja hienostuneen. Hiukan liian hidas tempo elokuvalla kuitenkin on, mikä toisinaan synnyttää pitkäveteisen vaikutuksen." Kuvauksen ja lavastuksen ansioista oltiin yksimielisiä ja myös näyttelijäin osuus nähtiin "kauttaaltaan korkeatasoisena" (S. S. eli Salama Simonen, Uusi Suomi 5.2.1945). Erityistä tunnustusta saivat Rauli Tuomi ja Paavo Jännes. "Juuri hänen tyyppiään on suomalaisessa filmissä kaivattu", kirjoitti O. V-hl Rauli Tuomesta ja totesi hänen "varmistavan paikkansa nuorten filmisankariemme eturivissä, niin tyylikäs ja varmaotteinen hänen Kaarle Lithaunsa on." T. A. luonnehti puolestaan: "Hän on hyvin miellyttävä, ilmeily hillittyä, kultivoitunutta, ääni kaunis ja hyvin hallittu." "Linnaisten kartanon henkilöistä on Paavo Jänneksen eversti taatuinta työtä", ajatteli Ta-vi, "hienostunut, lujapiirteinen ja koko käytöksessään perinnepohjainen". Myös L. S. nosti Jänneksen "näyttelijäsuorituksista ensimmäiseksi" ja S. S.:n mielestä tulkinta oli yksi "näyttelijän parhaita filmiosia". - Suomen kansallisfilmografia 3:n (1993) mukaan. |
||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||
Linnaisten vihreä kamari perustuu Zacharias Topeliuksen pienoisromaaniin Gröna kammarn i Linnais Gård (1880), joka ilmestyi ensimmäisen kerran suomeksi vuonna 1881 Aatto Supasen kääntämänä nimellä Linnaisten vihreä kamari, ja uudelleen Ilmari Jäämään suomentamana vuonna 1928 nimellä Linnaisten kartanon viheriä kamari. Vuonna 1944 Jäämään suomennoksesta otettiin toinen ja vuonna 1945 kolmas painos. Aihe kuului pitkään Suomi-Filmin tuotantosuunnitelmiin. Hanke julkistettiin jo syksyllä 1940, jolloin ohjaajaksi ilmoitettiin Orvo Saarikivi ja toisen naispääosan esittäjäksi Helena Kara. Saarikiven vaihdettua työnantajaa ohjaajana mainittiin Jorma Nortimo, jolta tehtävä kuitenkin siirrettiin Valentin Vaalalle kuvaustöiden alkaessa syystalvella 1943. Helena Kara vaihtui Regina Linnanheimoksi. Kuvaukset keskeytyivät Helsingin suurpommituksiin sekä Regina Linnanheimon sairastumiseen ja työ saatiin päätökseen vasta vuoden 1944 lopulla. Uutisaitan 1/1945 mukaan viimeisenä kuvattiin luistelujaksoon liittyvä lumimyrsky. Topeliuksen romaani ajoittuu 1830-luvun loppuun, lyhyt epilogi tapahtuu 20 vuotta myöhemmin. Elokuvasovituksen teki Usko Hurmerinta (myöh. Kemppi) ensimmäisenä käsikirjoitustyönään. Alkuteksteissä häntä ei mainita, ja käsiohjelmassa hän esiintyy nimimerkillä Siks, Uutisaitan 11-12/1944 mainoksessa "Six". Käsikirjoitus noudattelee uskollisesti romaanin juonenkulkua; epilogi on tosin jätetty pois. Henkilögalleriaan on lisätty vallesmanni, joka kertoo "kreivi" Spiegelbergin olevan huijari - romaanissa paljastuksen tekee arkkitehti Kaarle Lithau. Leikkausvaiheessa on jätetty pois jakso, jossa vallesmanni ajaa hevosella takaa reellä pakenevaa Spiegelbergiä ja pidättää hänet, näin elokuvassa Spiegelbergin kohtalo jää epäselväksi. Sota-ajan pulan vuoksi Syrjäkosken jouluateriajakso on toteutettu vain viitteenomaisesti muutamalla lähikuvalla. Linnaisten vihreä kamari sai peräti neljä Jussi-patsasta. Vaalan Jussin yhteydessä mainittiin myös hänen jännityskomediansa Dynamiittityttö (1944). Yleisömenestys oli teatteriesityskertojen mukaan laskien vuoden 1945 kotimaisista uutuuksista ylivoimaisesti paras. Linnaisten vihreä kamari sai Helsingissä kolmoisensi-illan, ensimmäisenä Suomi-Filmin elokuvana vuoden 1925 jälkeen. Samana päivänä se nähtiin myös Kauhajoen Kinolinnassa, josta kopio siirtyi viisi päivää myöhemmin Lapuan Kino Tapioon. - Suomen kansallisfilmografia 3:n (1993) mukaan. |
||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||
1. "Alkusoitto" Säv. ja sov. Felix Krohn Orkesteri (off, alkutekstit), 1' 45". 2. Kaivattu kevät / "Balladi" ("Talven jälkeen kevät taas koittaa - -") Säv. Felix Krohn, san. Usko Hurmerinta Es. Kaija Rahola, laulu ja klaveeri (playback, Kaija Rahola, laulu, ja orkesteri), 2' 50". 3. "Loppusoitto" Säv. ja sov. Felix Krohn Orkesteri (off, lopputekstit), 0' 30". Huomautuksia: Kaivattu kevät -laulun teema on aiheena myös elokuvan alkumusiikissa. Felix Krohnin orkesteripartituurin osat ovat: "Andante", "Kilpailu alkaa", "Kävely vihreään kamariin", "Ryhti, valo liikkuu, valo pysähtyy", "Kummitus näkyy", "Littow - minä", "Anna ja arkkitehti", "Anna itkee", "Kreivi istuu rekeen, lumilinna", "Kaappi avataan", "Vallesmanni saapuu", "Syrjänkoski", "Päivällinen", "Arkkitehti pihalla", "Tupsu syttyy", "Kapteeni ajaa kovaa", "Rekimatka", "Ringa ja Anna", "Eversti ja arkkitehti", "Eversti, arkkitehti rypistää paperin, aamu", "Paperi palaa" ja "Ringa alkaa itkeä". - Toim. Juha Seitajärvi Suomen kansallisfilmografia 3:n (1993) pohjalta. |
||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kieli | ||||||||||||||
suomi |