Toivelauluja
Önskevisor (ruotsinkielinen nimi)
Songs After the Heart's Desire (englanninkielinen käännösnimi)
Des airs favorits (ranskankielinen käännösnimi)
Wunschlieder (saksankielinen käännösnimi)
Finna-arvio
Toivelauluja
Toivelauluja (1961) on Ville Salmisen ohjaama ja Reino Helismaan käsikirjoittama iskelmäelokuva, jonka musiikista vastaa Toivo Kärki. Nuoret rakastavaiset Pirkko (Pirkko Mannola) ja Pekka (Esko Salminen) purkavat kihlauksensa tanssiravintolassa vietetyn illan päätteeksi. Kotona Pirkko löytää huoneestaan Toivelauluja-vihkon, jonka laulut muuttuvat musiikkikuvaelmiksi. Yövahti (Pentti Irjala) kuljettaa vihkoa mukanaan ja se päätyy surullisen prostituoidun (Leni Katajakoski), konstaapelin (Leif Wager) ja yömajan asukin (Pentti Viljanen) kautta Pirkon anteeksiantoa odottavalle Pekalle, joka tulee noutamaan morsiantaan.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||
S |
||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Avustajat
|
||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||
Ossi Runnen orkesteri<br />Ossi Runnen tanssiorkesteri<br />Ossi Runnen yhtye<br />Harry Aaltosen orkesteri
Ossi Runnen orkesteri<br />Ossi Runnen tanssiorkesteri<br />Ossi Runnen yhtye<br />Harry Aaltosen orkesteriHae aiheistaKreditoimattomat
|
||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||
Maaliskuu 1960 - tammikuu 1961 |
||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||
|
||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||
"Toivelauluja on tähänastisista iskelmäelokuvistamme ehdottomasti paras. Vaikka tämä ei nyt vielä tarkoita, että se olisi maailman paras musiikkifilmi, siitä huomaa ilokseen, että virheistä on otettu oppia", kirjoitti Jaakko Tervasmäki (Elokuva-Aitta 7/1961) ja jatkoi: "Kamera ei nyt tuijota vokalistia silmästä silmään kolmen minuutin ajan yhteen menoon. Iskelmiä ei nyt ole ihan kolmeakymmentä, vaan vain alun toistakymmentä [- -], ne on punottu filmin kertomukseen varsin luontevasti. Värikuvaus on teknillisesti onnistunutta, josta kunnia Harkimolle. Äänitys tekee täyttä oikeutta musiikille." Martti Savo (Modest Savtschenko, Kansan Uutiset 26.3.1961) oli toista mieltä: "Helismaan käsikirjoitus on sikäli hyvä, että sitä on vähän - tarinan 'punainen lanka' on nim. kiitettävän ohut. Mutta iskelmät, jotka tämä 'lanka' yhdistää [- -] tarjotaan melko mielikuvituksettomaan tapaan Royn lavastuksissa, jotka [- -] pääosaltaan edustavat parin vuosikymmenen takaista Show-Business -tyyliä. Hyvätkin näyttelijät näyttelevät huonosti, kun ei ole mitä näytellä. Lohdutonta." Femina (Helmi Neva, Satakunnan Kansa 28.3.1961) valitteli, että Ville Salmisen ohjauksesta ei synny "minkäänlaista kokonaisuutta tai juonellista revyyfilmiä [- -], sen sijaan sarja musiikillista viihdettä saman periaatteen mukaan kuin television mainospalat". Parasta Toivelauluissa oli Feminan mukaan "Erkki Melakosken [po. Ossi Runnen] orkesterin esittämä blues, jossa jazz-esitystä on todella koetettu kuvata sen oman olemuksen mukaisesti eri soittimien ja soittajien 'sykkiessä' hauskasti heijastuskuvissa". "Ville Salminen on jostain syystä - ehkäpä johdonmukaisuudenkin nimessä - filmannut kaikki episoodit studiossa ja Royn fantasialavastuksiin näyttää uponneen rahaa ja tavaraa tavattomasti. Kun ohjaaja lisäksi käyttää monissa kohtauksissa - etenkin tansseissa - turhan runsaita joukkoja, syntyy lähes kauttaaltaan ahdettua vaikutelmaa", kirjoitti Paula Talaskivi (Helsingin Sanomat 27.3.1961). Hänkin piti Toivelauluja lajityyppinsä toistaiseksi parhaana työnä, mutta huomautti: "Omituisen usein käytetään [- -] tanssijain rinnalla kaikissa liikkeissään paljon kömpelömpiä toisten alojen ammattilaisia, kun tanssikokonaisuus rikotaan joillakin huvittamiskonsteilla." E. E. (Esko Elstelä, Päivän Sanomat 26.3.1961) olisi pitänyt Toivelaulujen iskelmä- ja tanssiesityksistä, "jos ei numeroiden välissä olisi ollut kertakaikkiaan älyttömiä 'juoni'-pätkiä: typerästi riiteleviä rakastavaisia, syvämielisyyksiä laususkelevia katutyttöjä ja muuta". "Något enstaka nummer i Önskevisor väcker intresse - bluesavsnitet och den tyvärr överdrivna 'Living Doll' -episoden. Det mesta av det övriga är mycket enkel, om än påkostad underhållning. Helheten är så kompakt och enformig, att åtminstone jag började långledas", arvioi B. P-m (Bengt Pihström, Nya Pressen 28.3.1961). - Suomen kansallisfilmografia 6:n (1991) mukaan. |
||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||
Rinnan Tähtisumua-elokuvan kanssa valmistui SF-halleilla toinen musiikkikavalkadi Toivelauluja (1961). Elokuvan käsikirjoitus oli Reino Helismaan ja lavasteet Royn, Tapio Vilpposen, suunnittelemat - Tähtisumua-elokuvan ohella Royn ainoa vierailu Suomen Filmiteollisuudessa. Molemmissa elokuvissa pääosia esittivät Pirkko Mannola ja Esko Salminen. Elokuvan nimi viittasi Musiikki-Fazerin kustantamaan suosittuun iskelmätekstivihkosten sarjaan: juonen punaisena lankana on Toivelauluja-vihkosen kulkeutuminen yhden yön aikana kädestä käteen. Elokuvassa on runsaasti tanssikohtauksia, joiden koreografian suunnitteli Airi Säilä, SF:n studiopäällikön Alf Salinin puoliso. Mustalaistanssikohtauksessa oli mukana 60 osallistujaa. Elokuva-Aitan (8/1960) mukaan kohtauksen avustajina oli tanssiurheiluseura Terpsikhoren jäseniä. Elokuvan iskelmät esitetään kuvaelmina, joissa useimmiten ei jäljitellä laulamista. Toivelauluja oli Suomen Filmiteollisuuden ensimmäinen värielokuva sitten Juhan (1956). Värimenetelmänä oli Eastmancolor ja laboratoriotyöt tehtiin kotimaassa, Suomi-Filmi Oy:n värifilmilaboratoriossa. Elokuvan levitys suurimmissa kaupungeissa alkoi tavallisuudesta poikkeavasti Suomi-Filmin teattereissa. Kallis ja suuritöinen värielokuva oli tuottajalleen ankara pettymys sikäli, että yleisömenestys jäi huomattavasti alle vuoden keskitason. Toivelauluja oli Ville Salmisen 30. ja samalla viimeinen ohjaustyö. Elokuvan tullessa ensi-iltaansa hän oli jo siirtynyt Mainos-TV:n tuotantopäälliköksi. Elokuvan televisioesityksen yhteydessä 1975 Ville Salminen kertoi Katso-lehdessä (26/1975): "Tuo filmi viehätti minua kuitenkin monestakin syystä. Se oli minun ensimmäinen ja ainoa värifilmini ja ainoa, jota minä en lavastanut. Sitä paitsi se jäi viimeiseksi elokuvakseni. Jos ei kiinnitetä huomiota sisältöön, niin filmillisesti sitä oli mukava tehdä. Siinä on joitakin hyvinkin onnistuneita kohtauksia, muunmuassa tanssikohtaukset. Ulkokuvauksia ei ole nimeksikään, filmasimme SF-halleilla ja joskus vuokrattiin Käpylän palokunnantalo. Toivelauluja-vihkonen siirtyi kädestä käteen - siinä koko käsikirjoitus - ja filmimetrit siirtyivät purkkiin." Toivelaulujen alkukuvana nähtiin Annikki Tähden kolmen minuutin Monrepos-esitys. - Suomen kansallisfilmografia 6:n (1991) mukaan. |
||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||
1. Illan viimeinen tango Säv. Kari Aava (= Toivo Kärki), san. Reino Helismaa, sov. Toivo Kärki Es. Eino Grön, laulu, ja tanssiorkesteri (playback, Taito Vainion tango-yhtyeen säestys), 1' 10". Levytys: Eino Grön ja Taito Vainion tango-yhtye; Rytmi R-6393, 1.12.1959. 2. La belle fiancée / Kaunis morsian Säv. Emil Stern, Dick Manning ja Eddie Barclay, san. Eddy Marnay, suom. Kullervo Tunnistamaton laulajatar, laulu, ja viihdeorkesteri (off), 2' 35". Levytykset: Seija Lampila ja Ingmar Englund yhtyeineen; Blue Master BLU-522, 1958. Tuula-Anneli Rantanen; His Master's Voice TJ-160, 1959. Laila Halme ja Unto Haapa-ahon orkesteri; Philips PF-340510, 15.2.1960. 3. Taikayö Säv. M.D. Tomnikovski, sov. Toivo Kärki Viihdeorkesteri (off), 2' 40". Levytys: Valssisikermä I -- II ja III -- IV. Ossi Malisen orkesteri; His Master's Voice 7EGY-120, elokuu 1961. 4. Rock-tanssi Säv. Toivo Kärki 1) Tanssiorkesteri (off, matkaradio), kolmeen kertaan, yht. 2' 20". 2) Es. Ossi Runnen tanssiorkesteri (playback), 1' 30". 5. Kaksi suudelmaa Säv. ja sov. Toivo Kärki, san. Reino Helismaa Viihdeorkesteri (off), 1' 20". Levytys: Ritva Mustonen ja orkesteri; Decca SD-5497, 11.4.1960. 6. Living Doll Säv. ja san. Lionel Bart, suom. Lala (= Lasse Liemola) Es. Pärre (= Per-Erik) Förars, laulu ja kitara, Ossi Runne, trumpetti, sekä tanssiorkesteri (playback), 4' 25", lauluosuus 0' 30". Levytykset: Lasse Liemola ja Pentti Lasasen yhtye; Columbia MY-58, 15.10.1959. Pärre Förars ja Erkki Melakosken orkesteri; Decca SD-5489, 9.12.1959. 7. Rakkauden arvoitus Säv. ja sov. Toivo Kärki, san. Reino Helismaa Eila Pienimäki, laulu, sekä orkesteri, joht. Taito Vainio (off), 1' 40". Levytys: Eila Pienimäki ja orkesteri, joht. Taito Vainio; Rytmi R-6396, joulukuu 1959. 8. Mona Lisa Säv. ja san. Jay Livingstone ja Ray Evans, suom. Usko Kemppi, sov. Ronnie Kranck Eino Grön, laulu, sekä viihdeorkesteri, ksylofonisoolo (off), kolmeen kertaan, yht. 6' 15". Levytys: Eino Grön ja Ronnie Kranckin orkesteri; Decca SD-5482, 16.10.1959. 9. Porsaita äidin oomme kaikki / Äidin porsaat Säv. ja san. trad. Es. Emo Katajavuori, ksylofoni (playback), kahteen kertaan, yht. 0' 40". 10. Katukahvilassa Säv. ja sov. Toivo Kärki, san. Reino Helismaa Es. Eino Katajavuori, ksylofoni (playback, Eino Grön, laulu ja Eino Katajavuori, ksylofoni, viihdeorkesterisäestys), 2' 20". Levytys: Eino Grön ja orkesteri, joht. Toivo Kärki; Rytmi R-6420, 11.4.1960. 11. Kohtalon hetki Säv. ja sov. Toivo Kärki, san. Reino Helismaa John Forsell, laulu, ja Harry Aaltosen orkesteri (off), 1' 20". Levytys: John Forsell ja Harry Aaltosen orkesteri; Decca SD-5520, 1961. 12. Kaipuun kukka Säv. tuntematon, san. ja sov. Bunny Botkin, sov. Pat Murtagh ja Gil Garfield, suom. Asser Tervasmäki 1) Es. Armas Jokio, vihellys (100 %), kahteen kertaan, yht. 0' 30". 2) Es. Leif Wager ja naiskuoro, laulu, ja viihdeyhtye (playback), 0' 45". Levytykset: Tuula Ikäheimo ja Ronnie Kranckin orkesteri; Decca SD-5483, 26.11.1959. Olli Pariola ja rytmiryhmä; Philips PE-427512, 29.3.1960. 13. "Espanjalainen tanssi" Säv. ja sov. Toivo Kärki Viihdeorkesteri (off), 2' 00". 14. Vanhan veräjän luona Säv. Kari Aava (= Toivo Kärki), san. Rauni Kouta (= Reino Helismaa), sov. Toivo Kärki Eila Pienimäki, laulu, ja Decca-orkesteri, joht. Ossi Runne (off), 1' 00". Levytys: Eila Pienimäki ja Decca-orkesteri, joht. Ossi Runne; Decca SD-5466, 26.3.1959. 15. "Blues" Säv. Ossi Runne Es. Ossi Runnen yhtye (playback), 3' 00". 16. Podmoskovnye vetšera / Moskovan illat / Unohtumaton ilta Säv. ja san. Vasili Solovjev-Sedov, san. Mihail Matusovski, suoni. Kristiina (= Kyllikki Solanterä), sov. Toivo Kärki Georg Ots, laulu, sekä Pärre Förarsin yhtye (off), kahteen kertaan, yht. 1' 30". Levytys: Georg Ots ja Pärre Förarsin yhtye; Decca SD-5426, 12.3.1958. 17. Kukkakaupan ulkopuolella Säv. ja san. Tapio Rautavaara, sov. George de Godzinsky Es. Tapio Rautavaara, laulu (playback, Triola-yhtyeen säestys), 3' 05". Levytys: Tapio Rautavaara ja Triola-yhtye; Triola T-4093, 1953. 18. Katson, tuleeko hän Säv. ja sov. Toivo Kärki, san. Reino Helismaa Jorma Lyytinen, laulu, ja Toivo Kärjen orkesteri (off), 1' 15". Levytys: Jorma Lyytinen ja Toivo Kärjen orkesteri; Philips PF-3405 17, 4.4.1960. 19. Onni, jonka annoin pois Säv. ja sov. Toivo Kärki, san. Reino Helismaa Eila Pellinen, laulu, ja Ossi Runnen orkesteri (off), 1' 05". Levytys: Eila Pellinen ja orkesteri, joht. Ossi Runne; Decca SD-5424, 13.3.1958. 20. "Katu puhkeaa kukkimaan" Viihdeorkesteri ja lauluyhtye (off), 1' 55". Huomautuksia: "Mustalaisorkesterina" esiintyvä viihdeorkesteri, jossa on viulusolisti, esittää sikermän mustalaissävelmiä, 5' 20". Suomen kansallisfilmografia 6:n (1991) mukaan |
||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kieli | ||||||||||||
suomi |