Takki ja liivit pois!
Takki ja liivit pois (rinnakkaisnimi)
Rocken och västen bort! (ruotsinkielinen nimi)
Off with the Coat and Vest! (englanninkielinen nimi)
Enlevez la veste et le gilet! (ranskankielinen käännösnimi)
In Hemdsärmeln (saksankielinen käännösnimi)
Finna-arvio
Takki ja liivit pois!
Jorma Nortimon ohjaama romanttinen komedia Takki ja liivit pois! (1939) pohjautuu Agapetuksen näytelmään. Näyttelijä Aarne Uusitalon (Unto Salminen) kanssa seurusteleva Ilona Vartio (Sirkka Sipilä) haluaa itsekin teatteriuralle. Kirurgian professori Sakari Vartio (Aku Korhonen) vastustaa jyrkästi tyttärensä suunnitelmia, mutta muuttaa mielensä rakastuttuaan näyttelijätär Irma Aaltoseen (Kaisu Leppänen).
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||
S |
||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
|
||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat
Kokoonpanot
|
||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||
Kevättalvi 1939 - Suomen kansallisfilmografia 2:n (1995) mukaan |
||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||
|
||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||
SF:n Agapetus-hupailua tervehdittiin "ilopillerinä" (T. A. eli Toini Aaltonen, Suomen Sosialidemokraatti 4.5.1939) ja "soveliaana kevätiloitteluna" (P. L-s eli Paula Lauris, Ilta-Sanomat 2.5.1939), jolle ei sälytetty liian korkeita taiteellisia vaatimuksia. P. L-s katsoi Nortimon sovittaneen ja ohjanneen Agapetuksen tekstin "humoristisen sävyn onnellisesti säilyttäen sekä kaikkia sen ja elokuvan tarjoamia tehokeinoja joustavasti yleiseksi hauskuudeksi käytellen". "Sitä paitsi tilanteiden koomillisuus on pidätelty miellyttävästi kohtuuden rajoissa, ja täten on väistetty liikariehakkuus ja mauttomuudet, joskin samalla on myöskin menetetty muutamia rehevämmän riemukkuuden mahdollisuuksia. Yleinen hilpeä meno on kuitenkin siksi tarttuvaa, että elokuva kyllä vastaa tarkoitustaan harmittomana keväthupailuna, jonka parissa kauniinakin iltana mielellään viettää tunnin verran." "Agapetuksen huumori on saavuttanut suuren kansansuosion, koska se perustuu pääasiassa sellaiseen tilannekomiikkaan, jonka katsoja helpoimmin käsittää", arveli S. S. (Salama Simonen, Uusi Suomi 1.5.1939). "Elokuva ei tosin ole millään tavoin räiskähtelevää ilonpitoa, se on tasaista, hilpeää menoa, johon katsomo tuntui reagoivan sympaattisesti, joskaan ei ylitsevuotavan innostuneesti. Ehkäpä innostus olisi ollut suurempi, jos elokuvan tempo olisi ollut vähän vilkkaampi." "Rocken och västen bort! vill ingenting annat än förströ åskådaren, beskedligt och utan alla konstnärliga pretentioner", koki H. K. (Hans Kutter, Hufvudstadsbladet 1.5.1939) ja vertaili elokuvaa SF:n edellisiin Agapetus-komedioihin Asessorin naishuolet ja Olenko minä tullut haaremiin?: "Rocken och västen bort! verkar något tunnare och lösare i fogarna än de tidigare omnämnda filmerna. Någon egentlig handling att tala om finns där inte [- -]. Lustspelets beståndsdelar äro de övliga, mycket missförstånd och mycket kärlek, både ung och gammal denna gång, påsplitsade med litet teaterdille och litet teatersatir - två icke alldeles vanliga inslag, som regissören gärna kunde ha tagit bättre vara på." "Vaikka käsikirjoituksessa ei ole lainkaan kuolleita kohtia ja ohjauskin on huolellista työtä", esitti K-a (Helsingin Sanomat 1.5.1939) varauksensa, "eivät muutamat kohtaukset tunnu liittyvän toisiinsa aivan saumattomasti, ja sitäpaitsi saa katsoja joskus sen vaikutelman, että henkilöt tulevat ja menevät jonkin ennalta tehdyn suunnitelman mukaan. Mitä käsikirjoitukseen tulee, lienee se liiankin vapaa turhista, asiaankuulumattomista kuvista, sillä kaikki tarpeelliset kohtaukset on liitetty toisiinsa yhtä tarkoituksenmukaisesti kuin hammasrattaat koneistoon." "Edellä mainittujen reunahuomautusten jälkeen on sanottava, että näyttelijäsuoritukset ovat melkein kauttaaltaan hyvät", K-a jatkoi ja näyttelijäarvioiden yleislinjan mukaisesti hän nosti esiin Aku Korhosen ja Sirkka Sipilän: "Kirurgian professorin osa on kuin kirjoitettu juuri vanhaa, kotimaista filmitähteä, Aku Korhosta varten. Hän luo hyväntahtoisesta professoristaan erittäin hauskan ja uskottavan tyypin, vaikka äänenkäyttö ja tilanteiden karrikointi paikkapaikoin eksyykin liiallisuuksiin. Uusi löytö, 18-vuotias filmikoulun oppilas Sirkka Sipilä on tietenkin katsojien mielenkiinnon kohteena, eikä hän petäkään niitä odotuksia, joita häneen on ennakkomainonnan perusteella kohdistettu. Hän osoittaa tässä ensimmäisessä elokuvassaan olevansa todellakin se lupaava voima, jota hän filmissäkin esittää." - Suomen kansallisfilmografia 2:n (1995) mukaan. |
||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||
Takki ja liivit pois! (1939) oli Jorma Nortimon kolmas elokuva ja hänen ensimmäinen komediaohjauksensa. Elokuvan pohjana oli Agapetuksen komedia Onnellinen Sakari, jonka kantaesitys oli ollut Suomen Kansallisteatterissa 12.4.1932. Agapetuksen näytelmässä on kolme näytöstä, joista ensimmäinen on sijoitettu lääkärin (professori Vartion) vastaanottohuoneeseen ja toinen sekä kolmas näyttämön puolella sijaitsevaan Uuden Teatterin huoneeseen. Ensimmäinen ja toinen näytös tapahtuvat kahtena peräkkäisenä päivänä, kolmas näytös alun toista kuukautta myöhemmin. Nortimon käsikirjoitus laventaa tapahtumia myös muualle professori Vartion huoneistoon sekä eri puolille Uutta Teatteria. Ulkokuvia on käsikirjoituksessa ainoastaan seitsemän. Päähenkilöt ovat samat kuin näytelmässäkin - Elma Vartion etunimi on vain vaihdettu Ilonaksi, ja mukaan lisätty mm. professorin potilaita, sähkösanomapoika, teatterin muuta näyttelijäkuntaa sekä baletti. Myös Kansallisteatterin esityksessä nähtiin professori Vartiona Aku Korhonen. Professorin tytärtä esitti Ruth Snellman, teatterinjohtaja Kukkaketoa Uuno Laakso, näyttelijä Uusitaloa Joel Rinne ja sähkömies Virtaa Unto Salminen. Elokuvasovituksessa sai Ilona Vartion roolin vuonna 1938 toimintansa aloittaneen SF:n Filmikoulun oppilas Sirkka Sipilä (1920-1964). Samaten professori Vartion sisäkkönä nähty Inna Ahti oli koulun oppilaita. Elokuva oli kummallekin ensimmäinen. Alkuun Nortimo on sijoittanut sisäpiirin vitsin: ensimmäisenä kuvana nähdään henkilöauto, jonka perässä on SF:n liikemerkki ja rekisterinumerona A-22. Numero viittaa siihen, että Takki ja liivit pois! oli töiden aloitusjärjestyksessä SF:n 22. elokuva, kun mukaan lasketaan Runon kuningas ja muuttolintu, jonka ensimmäiset kuvaukset tapahtuivat jo kesällä 1938. Elokuvan loppu poikkeaa käsikirjoituksesta, jonka paljolti näytelmää mukailevia tapahtumia on kuvattaessa ja leikattaessa kautta linjan lyhennetty ja tiivistetty. Elokuvan yleisömenestys oli vuoden keskitasoa parempi, varsinkin Helsingissä. Maksaneita katsojia kertyi vuoden 1945 loppuun mennessä 344 891 henkeä, joista aikuisia 290 381 ja alennuslippulaisia 54 510. Tuotantokulut olivat tuntuvasti keskimäärää alhaisemmat. SF:n osuus pääsylipputuloista oli vuoden 1949 loppuun mennessä 1 533 103 markkaa. Yhtiö mainosti uutuuttaan "sivistyneeseen tyyliin tehdyksi farssiksi". Takki ja liivit pois! oli näytäntökauden 1938-39 yhdeksäs SF-elokuva. Yhtiön edellisen kauden tuotanto oli ollut viisi ja kaudella 1936-37 ainoastaan kolme elokuvaa. - Suomen kansallisfilmografia 2:n (1995) mukaan. |
||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||
1. Viihdemusiikki 1 Säv. Martti Similä Helsingin Teatteriorkesteri (off, radio), 0' 25". 2. Viihdemusiikki 2 Säv. Martti Similä Helsingin Teatteriorkesteri (off, radio), 1' 00". 3. Kiinalainen tanssi Säv. Martti Similä Es. Helsingin Teatteriorkesteri (playback), 3' 45". Huomautuksia: Taustamusiikissa on kahteen otteeseen Ach Du lieber Augustin, säv. trad., Helsingin Teatteriorkesterin esittämänä (off), yht. 0' 15". Jaakko Vuormaa viheltää ja steppaa Lambeth Walkia, säv. Noel Gay. Kiinalaisen tanssin aikana esiintyvät Suomalaisen Oopperan ballerinat. - Suomen kansallisfilmografia 2:n (1995) mukaan |
||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||
|