Pikku pelimanni
En Liten spelman (ruotsinkielinen nimi)
En Liten speleman (ruotsinkielinen nimi Ruotsissa)
Alla tiders kille (ruotsinkielinen rinnakkaisnimi Ruotsissa)
En Pojke med ruter i (ruotsinkielinen rinnakkaisnimi Ruotsissa)
Der Kleine Spielmann (saksankielinen nimi)
Den Lille Spillemand (tanskankielinen nimi)
The Little Fiddler (englanninkielinen käännösnimi)
Le Petit musicien (ranskankielinen käännösnimi)
Pikku pelimannin tarina (työnimi)
Pikku viuluniekka (työnimi)
Finna-arvio
Pikku pelimanni
Toivo Särkän ohjaamassa musiikkielokuvassa Pikku pelimanni (1939) työtön Anna (Regina Linnanheimo) jättää poikansa Olavin (Heimo Haitto) suutari-Antin (Jalmari Rinne) kasvatettavaksi. Suutarin kuoltua Olavi joutuu orpokotiin, josta hän karkaa kissa ja viulu kainalossa. Monien vastoinkäymisten jälkeen lahjakas Olavi pääsee musiikkiopiston professorin (Aku Korhonen) oppilaaksi ja Lontooseen kansainväliseen viulukilpailuun.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||
S |
||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Näyttelijäkokoonpanot
|
||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||
Kreditoimattomat
Kokoonpanot
|
||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||
|
||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||
7.8.-19.9.1939 - Suomen kansallisfilmografia 2:n (1995) mukaan |
||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||
|
||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||
SF:n Heimo Haitto -elokuva herätti arvostelijoissa sekä ihastusta että varauksia. Leikari (Erkki Kivijärvi, Helsingin Sanomat 12.11.1939) "tunsi taas kerran filmistäkin saaneensa taiteellista tyydytystä" ja tunnusti "pariinkin kertaan" turvautuneensa nenäliinaan, vaikka pitikin tarinaa "sentimentaalisena", "juoneltaan mitä sovinnaisimpana ja sävyltään verraten puhtaaksi viljeltynä följetongitunteiluna". "Sen sijaan se, mikä tässä elokuvassa (etten sanoisi 'kuulokuvassa') on olennaista ja muodostaa sen raison d'etre'n", kirjoittaja jatkoi, "sen varsinainen ja asiallinen 'pelimannius' on erinomaista: aitoudessaan ja välittömyydessään sykähdyttävää, kaunista ja taiteellista, mukaansatempaavaa ja - silmiä kostuttavaa. Heimo Haitto soittaa paljon [- -] eikä hänen soittonumeroitaan - onneksi! - ole pahemmin pilattu filmaattisilla 'välihuudahduksilla', vaan on ne jätetty omaan ja todellakin suureen arvoonsa. Tästä oikeaan osuneesta hienovaraisuudesta on ohjaajaa onniteltava ja kiitettävä: siinä on ymmärtääkseni ohjauksen paras ja arvokkain taiteellinen ansio." "Vaikka sitä pidettäneenkin pääasiassa musiikki- ja lapsielokuvana, täyttää se ansiokkaasti joka tavalla paikkansa täyspainoisenkin arvostelumittapuun mukaan", kiitti A. A-o (Ajan Suunta 12.11.1939). "Pikku pelimannissa on kotimainen elokuvatuotantomme löytänyt aivan uuden aihepiirin ja alan, joka kiinnittää huomion pelkällä tuoreudellaan. Siinä on ohjaaja, maisteri Särkkä, onnistunut erinomaisesti ja vetänyt esiin tavallisuudesta poikkeavia piirteitä ja kohtia, jotka suorastaan viehättävät." "Itse aiheen käsittely vaativia mittoja ajatellen ei kylläkään kaikkialla vaikuta joustavalta ja eräiden herkkien piirteitten korostamisessa väijyy pieni banaalisuus", esitti Y. S. (Yrjö Suomalainen, Uusi Suomi 12.11.1939) varauksensa, mutta katsoi, että "tällaisenaankin Pikku pelimannilla on välitön viehätyksensä [- -]". Myös P. L-s (Paula Lauris, Ilta-Sanomat 13.11.1939) näki elokuvassa "paljon miellyttävää", "mutta tarina, sen kehittely ja yksityiskohdat, on nähtävästi tehty niin vähällä mahdollisella vaivalla kuin suinkin ja tulos on sen mukainen [- -]. Tunteellisuuden tavoittelu, etenkin sangen avuttomasti rakennetun ja esitetynkin äitijutun kustannuksella, on kerrassaan harhaan iskettyä ja etenkin loppuun sovitettu äidin ja pojan kohtaaminen on kaikin tavoin uskomaton." Ankarimman arvion antoi B-s (Greta Brotherus, Svenska Pressen 16.11.1939): "Ja det var en ovanligt söt pojke och en ovanligt dålig film. Den snubblar och släpar sig fram med långa pauser, kameran har totalt glömt att den för ett antal år sedan lärde sig att röra på sig, och de agerande spelar amatörteater över hela linjen. [- -] Vilken god och glad och strålande film hade det inte kunnat bli! Om Boris Sirpo, Tuomi Elmgren-Heinonen och Toivo Särkkä hade givit sig mödan av ett hyggligt manuskript och om Toivo Särkkä hade ansträngt sig betydligt mera med personinstruktion och försökt skaka av sig valhäntheten i regin." Heimo Haiton charmista ja soittotaidosta ei sen sijaan syntynyt erimielisyyttä. "En liten svartlockig kerub, mest lik någon av Murillos eller Rafaels kyrkoänglar med strålande, mörka stenkolsögon och lysande vita tänder", hehkutti H. K. (Hans Kutter, Hufvudstadsbladet 14.11.1939). "Och så den pojken spelade. Inte bara violin, utan också sin roll som liten musiker. Han var absolut impulsiv framför kameran, hurtig och chosfri. Vad skulle det inte kunna bli av den pojken under en konstnärligt begåvad regissör. Han kommer nog snart att bli en eftersökt exportvara." "Ilman viuluaankin, jo luonnollisella näyttelemisellään, paremmin sanoen tavallisella olemisellaan Heimo valloittaa", koki myös Y. S., "ja kun poika sitten tarttuu käyräänsä, hän taikoo pimeän salin pariksi tunniksi irti tästä murheellisesta, arkisesta kamarasta." "Mutta jos Pikku pelimanni elokuvana onkin vähän niin ja näin", kiteytti V. V-hl (Verneri Vesterdahl, Karjala 13.11.1939) arvionsa, "on sillä musiikissa ja lapsissa kaksi valttia, jotka kyllä lannistavat vastaväitteet ja saattavat loppuvaikutelman sekä myönteiseksi että ainutlaatuiseksi." Ilta-Sanomissa (13.11.1939) elokuvaa käsiteltiin myös musiikkipalstalla: nimimerkki Särrän (Sulho Ranta) mielestä Pikku pelimanni "todellakin on musiikkifilmi, jossa sävelillä, niin suorastaan tunnetuilla sävellyksillä on aivan keskeinen asema". "Siinä kopiossa, joka kutsuvieraille lauantaina esitettiin", kirjoittaja jatkoi, "ei tosin äänitys kaikistellen ollut vielä ihan 'valmis', mutta tärkeimmät kohdat, juuri varsinaiset musiikkinumerot saatiin kuitenkin usein varsin vaikuttavina toistetuiksi. Heimo Haiton osuus sekä viuluniekkana että myös 'näyttelijänä' tai paremminkin virkeänä ja vilpittömänä omana itsenään kameran edessä on filmin keskeisintä. Ja hän tekeekin työnsä kuin ei olisi muuta varten syntynytkään [- -] Paganini-konsertto muodostaa elokuvan nousuisen päätteen. Sitä olisi ehkä voinut valaista useammastakin näkökulmasta, mutta näinkin se kyllä tehosi. Muukin lapsikaarti oli ja soitti edukseen antaen samalla käsityksen koko siitä piiristä, missä Heimon musiikkityöskentely on saanut niin hyviä tuloksia aikaan." - Suomen kansallisfilmografia 2:n (1995) mukaan. |
||||||||||
Taustaa | ||||||||||
Nuori viulistilahjakkuus Heimo Haitto (1925-1999) oli Viipurin Musiikkiopiston johtajan Boris Sirpon kasvatti, joka jo 13-vuotiaana voitti Lontoossa järjestetyn kansainvälisen viulukilpailun. Sirpo laati yhdessä kirjailija Tuomi Elmgren-Heinosen ja Toivo Särkän kanssa käsikirjoituksen elokuvaan, jonka sisältönä oli Haiton kuvitteellinen elämäntarina ja pääantina hänen sekä Viipurin Musiikkiopiston lapsiorkesterin taiturimaiset esitykset. Sirpo itse nähdään elokuvan loppukohtauksen kapellimestarina - muuten hänen alter egonaan esiintyy Aku Korhonen. Viipurin Musiikkiopiston lapset avustivat myös tarinan Divoli Galle -jaksossa. Elokuva kuvattiin varsin nopeasti, kuudessa viikossa elo-syyskuussa 1939. Ensi-iltansa se sai marraskuun puolivälissä, yhtaikaa pääkaupungin kanssa myös mm. Hämeenlinnassa ja Kotkassa. Yleisömenestys oli vuoden keskitasoa. Maksaneita katsojia kertyi vuoden 1945 loppuun mennessä 332 360 henkeä, joista aikuisia 265 714 ja alennuslippulaisia 66 647. Tuottajan osuus pääsylipputuloista per 31.12.1950 oli 1 420 853 markkaa. Elokuva myytiin Ruotsiin, Saksaan ja Tanskaan. Sen ensiesitys Ruotsissa oli 3.3.1943. Heimo Haitto muutti syksyllä 1939 Boris Sirpon kanssa Yhdysvaltoihin ja vieraili ensimmäisen kerran vanhassa kotimaassaan vasta kesällä 1948. Tässä yhteydessä Pikku pelimannin loppuun lisättiin n. 15 minuutin mittainen, myöhäsyksyllä 1948 kuvattu täydennysjakso, jossa Haiton nähdään vierailevan Suomen Filmiteollisuuden Liisankadun halleilla tapaamassa vanhoja työtovereitaan Pikku pelimannin kuvausten ajoilta ja antamassa heille pari näytettä soitostaan. Samalla alkuperäistä elokuvaa lyhennettiin eri kohdista yhteensä nelisenkymmentä minuuttia. Uuden laitoksen nimeksi tuli Pikku pelimannista viulun kuninkaaksi. Heimo Haiton elämäntarina oli aiheena myös Pirjo Honkasalon ja Pekka Lehdon värielokuvassa Da Capo (1985). Ere Kokkosen ohjaamassa Uuno Turhapurossa (1973) viulua soittavaa Uunoa kuvaillaan sanoilla: "Täytyy sanoa, että tämä uusi viulukomeetta on kuin Heimo Haitto. Hän on suorastaan Heimo ilman haittoja." Yhdysvalloissa Haitto esiintyi vuonna 1940 musiikkielokuvassa Magic in Music / Nuoret määräävät sävelen. - Suomen kansallisfilmografia 2:n (1995) mukaan. |
||||||||||
Musiikki | ||||||||||
1. Airs variés Säv. Charles de Bériot 1) Es. Heimo Haitto, viulu (100 %), viiteen kertaan, yht. 1' 05". 2) Es. Jalmari Rinne (100 %), 0' 05" 2. Orvon huokaus / Iltalaulu / Tääll' yksinäni laulelen Säv. trad. Es. Heimo Haitto, viulu (100 %), kahteen kertaan, yht. 1' 35". 3. Sianpolska Säv. trad. Es. Heimo Haitto, viulu (100 %), kahteen kertaan, yht. 1' 00". 4. Tula tullalla Säv. trad. Es. tunnistamaton poika, laulu (100 %), kahteen kertaan, yht. 0' 10". 5. The Last Rose of Summer / Kesän viime kukka Säv. trad. irlantilainen Es. Jouko Ilvonen, laulu (100 %), 1' 10". 6. Concerto pour violon avec d'orchestre No 4 remineur op. 31 / Konsertto viululle ja orkesterille nro 4 d-molli op. 31, hidas osa Säv. Henri Vieuxtemps Es. Heimo Haitto, viulu (100 %, pianosäestys), 1' 40". 7. Mooses-fantasia Säv. Niccolò Paganini Es. Heimo Haitto, viulu, ja Martti Similä, piano (100 %), 2' 00". 8. Konzert für Violine und Orchester No 5 A-dur, KV 219 / Konsertto viululle ja orkesterille nro 5 A-duuri, KV 219, I osan (Allegro aperto) kadenssi Säv. Wolfgang Amadeus Mozart Es. Heimo Haitto, viulu (100 %), 1' 45". 9. Konsertto viululle ja orkesterille nro 1 D-duuri op. 6, keskiosa Säv. Niccolò Paganini Es. Heimo Haitto, viulu, sekä orkesteri, joht. Boris Sirpo (100 %), 8' 00". Huomautuksia: Elokuvassa esitetään lisäksi seuraavaa tarkemmin tunnistamatonta musiikkia: Todennäköisesti Boris Sirpon säveltämän viulumelodian esittävät Jalmari Rinne, viulu (playback, tunnistamaton viulisti), 0' 30", ja Heimo Haitto, vihellys (100 %), 0' 20". Todennäköisesti Boris Sirpon säveltämän karusellimusiikki-mukaelman soittaa orkesteri (off), 1' 10". Laulun "tivoli Hulinasta" esittävät lapsinäyttelijät (100 %), 0' 20". Haydn-tyylistä musiikkia esittää Viipurin musiikkiopiston lapsiorkesteri, joht. Aku Korhonen (100 %), 0' 30", ja Heimo Haitto, viulu (100 %), 0' 45". Niccolò Paganinin pienen sävellyksen esittää Heimo Haitto, viulu (100 %), 1' 10". Mozart-tyylistä musiikkia esittää Viipurin musiikkiopiston lapsiorkesteri, joht. Aku Korhonen (100 %), 1' 25". Viipurin musiikkiopiston lapsiorkesteri soittaa Jouko Ilvosen johtamana (100 %), 1' 50". Helinä Sirkiä soittaa pianolla teknisesti vaativan sävellyksen eli Heitor Villa-Lobosin kappaleen O Polichinello" (A prole do bebê no. 7), (100 %), 1' 25". - Toim. Juha Seitajärvi Suomen kansallisfilmografia 2:n (1995) mukaan |
||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Kieli | ||||||||||
suomi |