Noita palaa elämään
Häxan går igen (ruotsinkielinen nimi)
The Witch (englanninkielinen nimi)
Dangereuses sont les nuits claires (ranskankielinen nimi)
Gefährlich sind die hellen Nächte (saksankielinen nimi (Saksan liittotasavalta))
Gevaarlijb zijnde blare Nachten (flaaminkielinen nimi)
The Witch Comes Back to Life (englanninkielinen käännösnimi)
La Sorcière revient (ranskankielinen käännösnimi)
Finna-arvio
Noita palaa elämään
Roland af Hällströmin ohjaama kauhuelokuva Noita palaa elämään (1952) perustuu Mika Waltarin näytelmään. Arkeologisissa kaivauksissa tohtori Hannu (Toivo Mäkelä) ja hänen vaimonsa Greta (Hillevi Lagerstam) löytävät paroni Hallbergin (Aku Korhonen) kartanon mailta suokaivannosta noitana pidetyn naisen ruumiin. Paikalliset uskovat, että ruumiin ylös kaivaminen johtaa noidan palaamiseen. Kun illalla nousee myrsky, Hannu ja taiteilija Kauko (Helge Herala) lähtevät suojaamaan kaivauksia ja löytävät haudasta tajuttoman nuoren naisen (Mirja Mane).
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||
K16 |
||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
|
||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||
19.5. – 28.7.1952 (ulkokuvat), loppukesä 1952 (studio) |
||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||
Roland af Hällströmin vierailu suomalaisittain harvinaisen lajityypin parissa ei saanut arvostelijoilta vastakaikua. "Luulen elokuvan tekijöiden olleen epätietoisia siitä, miten Mika Waltarin itsensä 'dramaattiseksi komediaksi' nimittämä teos olisi pitänyt siirtää filmimuotoon", epäili E. T-la (Eugen Terttula, Suomen Sosialidemokraatti 5.10.1952). "Aika ajoin on näet kysymys kauhuelokuvasta, aika ajoin komediasta, aika ajoin ei oikein mistään. Sattumanvaraisuutensa ja alinomaan järkkyvän tasapainonsa takia Noita palaa elämään on varmasti omituisimpia ilmiöitä kotimaisen elokuvan historiassa. Se on aivan poikkeuksellisessa määrin vailla suhdallisuuden tuntoa ja aistia. Se tyrmää kaaosmaisuudellaan katsojan ensimmäisen tunnin ellei peräti ensimmäisen puolen tunnin aikana." Samaan asiaan kiinnitti huomiota Martti Savo (Modest Savtschenko, Työkansan Sanomat 5.10.1952) todetessaan ensin, että "perusaiheessa oli tarpeeksi ainesta hirtehistä komediaa tai sitten vahvaa painajaisthrilleriä varten", ja jatkaessaan, että "filmistä ei ole kuitenkaan tullut kumpaakaan, sillä käsikirjoituksen muokkaajat kehittivät tarinansa näiden kahden mahdollisuuden välimailla". M. S. (Maija Savutie, Vapaa Sana 5.10.1952) muotoili ongelmaksi "taiteellisen keskittämisen puutteen": "Monet kohtaukset, useat repliikit toistuvat kolmeen kertaan: 'rekvisiittaa' tuntuu olevan tukahduttavan paljon ja eri tyylisävyjä on sotkettu keskenään. Ehkäpä Waltaria olisi kaivattu myös käsikirjoituksen tekijäksi, tuskin hän olisi päästänyt aiheitaan näin laveaksi laverteluksi." "Roland af Hällström har inte behärskat medlen och materialet i Noita palaa elämään" , katsoi myös G. B-s (Greta Brotherus, Hufvudstadsbladet 5.10.1952). "Filmen saknar linje och fast uppbyggnad, den har ingen rytm, inga dalar och toppar. Det förefaller som om ett överflödande rikt bildmaterial sammanställts ganska på slump." J. A. E. (Jerker A. Eriksson, Nya Pressen 8.10.1952) kiteytti arvionsa: "Pjäsen visar endast ett virrigt manus, en hjälplös regi och några otillfredställande rolltolkningar. Samt lysande foto." J-a N-nen (Juha Nevalainen, Ilta-Sanomat 6.10.1952) piti elokuvaa "pannukakkuna", mutta O. V-jä (Olavi Veistäjä, Aamulehti 5.10.1952) näki myös myönteisiä puolia, aluksi sen, "ettei filmatun teatterin tuntua ole, vaikka kyseessä onkin näytelmä": "Noita-aihe tuntuu erityisesti innoittaneen ohjaajaa ja filmi on parhaimmillaan noidan riehuessa vanhassa kartanossa ja päästäessä pahuuden voimat valloilleen. Kerronnan rytmi, korostetut kuvakulmat, yllättävät käänteet ja voimakkaat tehosteet seuraavat toisiaan nopeassa, noitamaisessa piruntanssissa ja luovat voimakkaan epätodellisen, karmaisevan tunnelman. Noidan tanssissa öisellä suolla tuulen vinkuessa ja kuun loistaessa on lennokkuutta ja vaikuttavuutta, jollaiseen suomalaisessa filmissä ennen on tuskin pystytty. Mutta kun liikutaan todellisuudessa, ohjaajan ote höltyy pahasti. Elokuvan toisen 'tason' voitolliseen hallitsemiseen eivät ohjaajan voimat ole riittäneet." Esko Töyrin kuvausta kiitettiin yleisesti, mutta naispääosan ensikertalainen Mirja Mane herätti ristiriitaisia tunteita. P. Ta-vi:n (Paula Talaskivi, Helsingin Sanomat 5.10.1952) mielestä hän "ei tähän tehtävään mitenkään riitä" ja E. T-la piti häntä "kertakaikkiaan avuttomana". Sekä Valma Kivitie (Elokuva-Aitta 20/1952) että M. S. näkivät hänen sitävastoin onnistuvan "odottamattoman hyvin" Martti Savon mukaan Mirja Mane suhtautui rooliinsa "kiitettävällä antaumuksella" ja O. V-jä koki hänen esittävän noitaa "nuortean notkeasti, verevästi ja iskuvalmiisti, paikoittain tosin pingoitetusti, mutta joka tapauksessa osoittaen ilmeistä lahjakkuutta". - Suomen kansallisfilmografia 4:n (1992) mukaan. |
||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||
Mika Waltarin "dramaattinen komedia" Noita palaa elämään oli saanut kantaesityksensä maaliskuussa 1946 Helsingin Kansanteatterissa. Tärkeimmissä rooleissa nähtiin noitana Ritva Arvelo, arkeologipariskuntana Sasu Haapanen ja Aino-Inkeri Notkola, patruuna Hallbergina Artturi Laakso, hänen poikanaan Tarmo Manni ja taiteilijana Vilho Ruuskanen. Emännöitsijää esitti Irja Kuusla. Näytelmä tapahtuu "kuutena kuvaelmana Hallbergin sukukartanon vanhan päärakennuksen tuvassa elokuisena iltana, yönä ja aamuna". Kuvaelmat 2-5 ovat Hannun unta. Hannu Leminen oli suunnitellut elokuvasovitusta jo vuonna 1950, mutta hanke raukesi mm. noidan rooliin sopivan henkilön puutteeseen. Arkeologiksi ajateltiin Tauno Paloa ja paroni Hallbergiksi Uuno Laaksoa. Vuonna 1952 elokuvasovituksen tekivät kirjailija Kaarlo Nuorvala ja ohjaaja Roland af Hällström. Tapahtumien pääpaikkana elokuvassa on Hallbergin kartanorakennuksen ja pihapiirin lisäksi myös läheinen suo, josta noidan ruumis löytyy. Noidaksi kiinnitettiin turkulainen näyttelijä Mirjami Manelius, joka sai uudeksi taiteilijanimekseen Mirja Mane. Kastamisen suoritti kirjailija itse ohjaaja Hällströmin ja tuottaja Mauno Mäkelän todistaessa tapahtumaa Kulosaaren Kasinon rannassa. Mirjami Manelius oli aikaisemmin esiintynyt omalla nimellään pienessä Juliskan roolissa elokuvassa Kaunis Veera (1950). Myöhemmin hänet nähtiin pääosassa Roland af Hällströmin Saariston tytössä (1953), toisessa naispääosassa elokuvassa Kuningas kulkureitten (1953) ja pienessä Ingan osassa elokuvassa Morsiusseppele (1954). Kirjailijan muistelmissa Waltari on kertonut näytelmänsä ja noitakiinnostuksensa taustasta: "Itse asiassa ensimmäisiä impulsseja minulle oli Lillehammerissa Sigrid Undsetin kirjastossa näkemäni paksu teos Norjan noitaoikeudenkäynneistä, niiden pöytäkirjoista. [- -] Huomatessaan kiinnostukseni Sigrid Undset tuli ystävällisesti keskustelemaan ja mainitsi joitakin saksalaisia lähdekirjoja, joista noitavainoista saisi enemmän tietoja. Sitten tosiaan lainasin noitavainoja käsitteleviä teoksia Yliopiston kirjastosta jo aikoja ennen kuin kirjoitin näytelmän Noita palaa elämään (1945). Joka tapauksessa noituus on ollut ainakin keskiaikana sellainen ongelma, ettei sitä vielä ole minun mielestäni riittävän pätevästi pystytty tieteellisesti selvittämään. Niinpä tuo Noita palaa elämään näytelmäkin perustuu ajatukseen, että ihmisten joukossa on henkilöitä, jotka todella ovat eräässä mielessä demoneja, noitia, joihin liittyy selittämättömiä kykyjä - keskiaikana ne oli jopa tutkittu niin perusteellisesti, että Noitien vasara -teoksessa lueteltiin sellaisia ulkonaisia, fyysisiäkin tunnusmerkkejä, joiden perusteella noidan saattoi tutkimuksissa erottaa muista ihmisistä." Kari Salminen kirjoitti Filmihullussa 1989 artikkelissaan Suomalaisen kauhun kootut selitykset: "Noita palaa elämään pitää sisällään suorimmat viittaukset seksuaalisuuteen. Tieteen ja taiteen, rationaalisuuden ja irrationaalisuuden, valveen ja unen sekä todellisuuden ja fantasian ristiriidat löytävät lähteensä piilotajunnan kerroksista. Tätä pimeän valtakuntaa symbolisoi suo. Piilotajunnan sisältö projisoituu seksuaalifantasioiden kiteytymäksi, henkiin herääväksi noidaksi." Noita palaa elämään sai kaksi Jussi-patsasta - toisen kuvaaja Esko Töyri, toisen lavastaja Lauri Elo. Alastomuusjaksojensa voimalla elokuva onnistuttiin myymään sekä Saksan liittotasavaltaan että Yhdysvaltoihin. Kotimaassa elokuvatarkastamo poisti kaksi liian rohkeiksi katsomaansa repliikkiä, yhteensä noin puoli minuuttia. Tuottaja valitti sekä veroluokasta että leikkauksista elokuvalautakunnalle, joka kuitenkin säilytti tarkastamon päätöksen. Elokuvasta otettiin kymmenen kopiota. Menestys jäi kuitenkin odotettua heikommaksi - Helsingissä selvästi alle vuoden keskitason, ja muissa suurissa kaupungeissa keskitason tuntumaan. Kun Noita palaa elämään esitettiin uusintana televisiossa 22.12.1987, nähtiin kuuluttaja Eija Aaltion elokuvan esittelysanojen päätteeksi yhtäkkiä taianomaisesti katoavan, samalla kun pöydällä palanut joulukynttilä sammui. - Toim. Juha Seitajärvi Suomen kansallisfilmografia 4:n (1992) mukaan. |
||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||
1. Alkumusiikki Säv. ja sov. Tapio Ilomäki Orkesteri (off, alkutekstit), 1' 55". |
||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||
|