Evakko
Evakuerad (ruotsinkielinen nimi)
Les Évacués (ranskankielinen nimi)
Evacuated (englanninkielinen käännösnimi)
L'Exode (ranskankielinen käännösnimi)
Die Evakuierung (saksankielinen käännösnimi)
Finna-arvio
Evakko
Ville Salmisen ohjaama Evakko (1956) on Unto Seppäsen samannimiseen romaaniin perustuva yhteiskunnallinen draamaelokuva, jossa seurataan karjalaisen kyläyhteisön pakoa kotiseuduiltaan talvisodan syttymisen seurauksena. Kun sodan alettua evakuointikäskyä ei tule, jää isäntä Aato Nikkasen (Santeri Karilo) harteille järjestää kaikki turvaan, yhdessä vaimonsa Ullan (Linda Lampinen) ja tyttärensä Sirkan (Eila-Kaarina Roine) kanssa.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||
S |
||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Muut esiintyjät
Arkistoaineisto / esiintyjät: Väinö Tanner (ääni radiossa 13.3.1940) ,
Arkistoaineisto / esiintyjät: Väinö Tanner (ääni radiossa 13.3.1940)Hae aiheista |
||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||
Syksy 1955 – kevät 1956 |
||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||
Juha Nevalainen (Ilta-Sanomat 4.9.1956): "Vaikka elokuva nyt onkin tapahtumiltaan vain typistelmä itse romaanista, se sisältää tragedian ytimen, evakon katkeran kohtalon ammottavan syvyyden." Inkeri Lius (Suomen Sosialidemokraatti 2.9.1956): "Elokuva on tehty siinä määrin edesmenneen Seppäsen muistoa ja romaania kunnioittaen, että osa kirjan puutteistakin on siirtynyt filmiin. Elokuva niinkuin kirjakin ovat katkelmallisia. Kovasydämiset ihmiset saavat kummassakin teoksessa hiukan naiivilla tavalla heti rangaistuksensa. Muutamat sekä lukijalle että katsojalle läheisiksi aiotut ihmiset ovat läkähdyttävän omahyväisiä [- -]. Salminen on kuitenkin tohtinut tehdä uskalletun muutoksen. Hän on muokannut kirjan jäykät vuorosanat luonnollisemmiksi." Oman näkökulmansa esitti Martti Savo (Modest Savtschenko, Työkansan Sanomat 2.9.1956): "Poliittisessa mielessä ei filmi anna mitään - päinvastoin kuin romaani - selostuksia tapahtumien syistä ja syy-yhteyksistä. Se keskittyy yksinomaan kannakselaisten kohtaloihin. Näin filmi onnistuneesti välttää tulkinnanvaraisia pulmia ja muodostuu realistiseksi, objektiiviseksi ja sodanvastaiseksi ihmiskohtalokuvaukseksi [- -]." R. V-n (Risto Varjonen, Kauppalehti 5.9.1956) huomautti: "Ohjaaja on jo käsikirjoitusta laatiessaan suhtautunut kuvattavana olevaan aikaan lämpimästi. Filmin alun pateettisuus, jota voidaan perustella kuvatun ajan yleisellä paatoksella, ei kuitenkaan ole täysin tarkoituksenmukainen, koska myöhempi kerronta muuttuu koruttomaksi [- -]. Filmin alkupuolta häiritsee myös pieni näyttämöllinen vivahdus." Leo Nordberg (Uusi Suomi 2.9.1956) jäi kaipaamaan "selkeämpää yhtenäisyyttä ja hieman tiivistetympää tyyliä samoin kuin eräiden varsin värikkäiden sivuhenkilöiden lähempää esittelyä". "Salminen har varit radikal i sina nedskärningar och lyckats rätt väl: han visar upp en bildkoncentration och en förståelse för associeringar som få inhemska förmågor är mäktiga", mainitsi B. P-m (Bengt Pihström, Nya Pressen 3.9.1956). Hän myös luetteli Salmisen ohjaustyön tuntomerkit: sisällöllisesti tiivistetyt kuvat, älykkäät ja iskuvoimaiset leikkaukset sekä rytmisesti punnitut johdannot. Nevalainen piti erityisen onnistuneina jaksoja, joissa Salminen "luo väkeviä tunnelmia pelkän hiljaisuuden ja odotuksen avulla". Ja Rihla (Risto Hannula, Ylioppilaslehti 7.9.1956) kirjoitti: "Aihe on hallittu kokonaisuutena, eikä sen käsittelyssä ole meidän filmillemme yleensä ominaista näpertelyä ja pikkupiirteisyyden tuntua. Avarammat kameranäkymät olisivat ehkä antaneet monumentaaliselle aiheelle lisätehoa, sillä jonkinlainen ahtauden vaikutelma syntyy kyllä toisin paikoin." Martti Savo luonnehti kuvausta karun yksinkertaiseksi. Hän myös totesi: "Hyvä on Harry Bergströmin musiikkisäestys, joka mm. kuorolaulua ja kantelesooloa hyväksikäyttäen paikoitellen rohkeasti rikkoo filmimusiikin tavanomaista rutiinia." G. B-s. (Greta Brotherus, Hufvudstadsbladet 2.9.1956) arvioi: "De två stora huvudrollerna är fint besatta. Santeri Karilo, själv karelare och f.d. skådespelare vid Viipurin kaupunginteatteri ger med knappt, uttrycksrikt spel kraft och auktoritet åt Nikkanen och Eila-Kaarina Roine är betagande som den lilla Sirkka, underbart naturlig i spelet och den barnsligt eftertänksamma replikeringen. Som Hanna [- -] debuterar Mirjam Salminen, hon är mjuk och avspänd Och har bra filmansikte. Kanske är det i alla fall myllret ay anonyma mänskor i de skickligt manövrerade masscenerna och den karelska dialektens must, som efterlämnar starkaste intrycket, Det talas nämligen mestadels dialekt, tyvärr inte i perfekt ljudåtergivning." - Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan. |
||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||
Tuntemattoman sotilaan menestyksen myötä yrittivät muut suuret valmistamot löytää sotaan liittyviä aiheita. Ville Salminen ja Fennada-Filmi päätyivät Unto Seppäsen romaaniin Evakko, joka sekin oli kuulunut joulun 1954 luetuimpiin kirjoihin. Salminen työskenteli käsikirjoituksen parissa melkein vuoden. Myös kuvaukset venyivät, sillä ohjaaja valmisteli samanaikaisesti Anua ja Mikkoa. Evakkoa Salminen on muistellut tyytyväisin mielin: Katso-lehdessä hän kertoo elokuvan olleen lähinnä sitä, mihin hän pyrkikin. Rooleihin kiinnitettiin kaksi syntyperäistä viipurilaista näyttelijää: Santeri Karilo ja Kaarlo Wilska. Wilskan sukunimi on elokuvan alkuteksteissä muodossa Vilska ja Mai-Brit Heljon etunimi muodossa Maj-Britt. Nikkasen Ulla oli Linda Lampisen ainoa elokuvarooli. Kiesin perheen nuorimpina nähdään ohjaajan lapset Jaana, Timo ja Juha Salminen. Heistä Timo Salminen on tullut tunnetuksi 1980-luvulta lähtien eturivin kuvaajana. Evakon ensiesitys oli Kouvolassa elokuvateatteri Kuva-Hovissa 30.8.1956. - Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan. |
||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||
1. "Alkusoitto" (Andante maestoso – Allegretto – Alla Marcia) Säv. ja sov. Harry Bergström Orkesteri (off, alkutekstit), 1' 20". 2. Karjalaisten laulu Säv. ja san. P.J. Hannikainen, sov. Harry Bergström Sekakuoro, laulu, ja viihdeorkesteri (off, alkutekstit), 0' 50". 3. Varsinaissuomalaisten laulu Säv. Toivo Louko, san. Väinö Kulo (= Väinö Kolkkala) Mieskuoro, laulu ja hyminä (off), kahteen kertaan, yht. 2' 30". 4. Karjalan kellot / Konevitsan kirkonkellot Säv. trad., sov. Eero Koskimies Kanteleet (off), 0' 55". 5. Lobt Gott, ihr Christen, allzugleich BWV 732 Säv. Johann Sebastian Bach Es. Harri Sinijärvi, urkuharmoni (playback / tuntematon soittaja, urut), kolmeen kertaan, yht. 1' 15". 6. Loppumusiikki Säv. ja sov. Harry Bergström Orkesteri ja sekakuoro (off, lopputeksti), 1' 00". Huomautuksia: Karjalaisten laulun teema soi alkumusiikissa, Varsinaissuomalaisten laulun ja Loppumusiikin teemat soivat taustamusiikissa. - Toim. Juha Seitajärvi (2022) Suomen kansallisfilmografia 5:n (1989) mukaan. |
||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||
|