Pedon merkki
Pedon merkki eli kun eräs aikakausi päättyi (rinnakkaisnimi)
Vilddjurets märke (ruotsinkielinen nimi)
Sign of the Beast (englanninkielinen nimi)
Das Zeichen der Bestie (saksankielinen nimi)
Im Zeichen des Böse (saksankielinen nimi)
Petshat zverja (venäjänkielinen nimi)
Le Signe de la bête (ranskankielinen käännösnimi)
Synkkä yksinpuhelu (työnimi)
Finna-arvio
Pedon merkki
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||||
12 |
||||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Muut esiintyjät
Arkistoaineisto / esiintyjät: Adolf Hitler (ääni alkutekstien taustalla) ,
Arkistoaineisto / esiintyjät: Adolf Hitler (ääni alkutekstien taustalla)Hae aiheista |
||||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||||
14.11.1980 - kesäkuu 1981 - Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan. |
||||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||||
"Asennekuvia sodasta", otsikoi H.E. (Heikki Eteläpää, Uusi Suomi (myös Iltalehti) 26.9.1981) ja antoi äänilajin kritiikin ristiriitaiselle yleislinjalle: "Pakkasvirran jännityksellä odotettu Pedon merkki on kiistattoman komea ammattilainen saavutus. Ja samalla elokuva, johon etenkin alkupuolella - kukaties jatkossakin - on hieman ongelmallista asennoitua. [- -] Sodanvastaisuus, rauhan asia erottuu vaivatta Pedon merkin sanomaksi, kauniiksi ja kannustettavaksi. Mutta elokuvan selvä dramaturginen heikkous on siinä, että tämä viesti ei vähitellen selkiinny tilannekuluista, sitä ei 'taistella voittoon'. Se näet levitetään katsojan luettavaksi jo alkumetreillä [- -]. Ihmiskuvauksen sijasta on tarjottavana vain asennekuvia sodasta ja rakkaustriangeli [- -]." "Pedon merkki on komeaa kuvaa, kaunista kuvaa, runollista kuvaa", näki Sakari Toiviainen (Ilta-Sanomat 25.9.1981, 16.2.1984). "Se on hyviä näyttelijöitä, huolekasta lavastusta, eri vuodenaikojen upeita näkymiä ja monia mainioita yksityiskohtia. Mutta enemmän kuin ihmisten draama se on ihmisyyden draama: asetelmallisuus tunkee paikoin läpi, joskus ihmiset puhuvat kuin kirjasta tai jonkun asenteen äänitorvina. Tämä estää ihmissuhteita tulemasta aidolla voimalla läpi. Katsomme enemmän aatteiden taistelukenttää ja vertauskuvallista asetelmaa." "Huolimatta ajoittaisesta ulkokohtaisuudestaan, ylimääräisestä estetisoinnistaan ja puhtaasti sodankäynnin kuvauksen ylimitoituksestaan jättää Pedon merkki erittäin myönteisen vaikutelman", koki Pertti Lumirae (Suomen Sosialidemokraatti 29.9.1981, 16.2.1984). "Tämä johtuu lähinnä siitä, että elokuvan tematiikka tuntuu tärkeältä: Pakkasvirran halu kertoa keskeisistä lähimenneisyyden tapahtumista vaikkapa nykyiselle nuorisolle, jolle on mm. koulussa annettu kovin rajoittunut ja yksipuolinen kuva jatkosodasta, on erittäin arvostettava. Pedon merkki edustaa Suomessa jokseenkin harvinaista pohtivaa, mietiskelevää, älyllistä elokuvantekemistä, joka ei banalisoi esittelemiään asioita." "Pedon merkki sortuu siihen, että sen tekijät ovat lukeneet Paavolaista hyvin huolellisesti ja hirveästi kirjailijaa säälien", arvosteli Helena Ylänen (Helsingin Sanomat 26.9.1981). "Filmi on kunnianosoitus, myötätunnon osoitus, sen sijaan että Pakkasvirta miehineen olisi ottanut materiaalia niskasta kiinni ja pakottanut sen omakseen. [- -] Pedon merkki on sellaisen ohjaajan elokuva, joka ei osaa kertoa tarinaa, mutta käsikirjoituksen lähtökohta olisi sitä taitoa edellyttänyt. Tällaisena Pedon merkki on aivan liian lähellä kauniitten, seisovien kuvien ja mietelauseitten koostetta. Kokonaisuus ei liiku eikä kasva. Lapamatomaisesti se etenee mietteliäästä kohtauksesta toiseen. Ne katkaisee vain ponnettomasti, ontosti paukahtelevien sotakuvien sarjat." "Kulttuurielokuva, varma, horjahtelematon, tyylikäs ja eräiltä osiltaan kovin etäinen, varsinkin alkupuolellaan", tiivisti E.L. (Erkka Lehtola, Aamulehti 26.9., 9.10.1981) ja arvioi näyttelijätyötä: "Hannu Laurin dekadentti, ironinen, synkänkipeä Paavolainen soveltuu elokuvan henkeen, samoin Vesa-Matti Loirin pettynyt, epätoivoinen, luopuva rintamakarkuri, mutta Esko Salmisen ja Tom Wentzelin keskeiset ja merkittävät osasuoritukset jäävät kaikessa ammattitaitoisuudessaan ja varmuudessaan kapeahkoiksi [- -]. Miehistä joukkoa täydentää Irina Miian, mutta hänen osasuorituksensa on kalsea ja vajaa." - Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan. |
||||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||||
Pedon merkin lähtökohtana oli vuonna 1946 ilmestynyt ja tuolloin runsaasti keskustelua herättänyt Olavi Paavolaisen päiväkirjateos Synkkä yksinpuhelu. Käsikirjoituksen laativat vapaasti sen pohjalta Timo Humaloja, Jaakko Pakkasvirta ja Arvo Salo. Eräät kohtaukset ja vuorosanat on otettu suoraan Paavolaisen teoksesta. Loppujakso, kesä rauhan palautumisen jälkeen, on lisätty vasta kuvausvaiheessa. Pedon merkin tuotti Filmityö yhteistyössä Kinoston ja Mainos-TV.n kanssa. Suomen elokuvasäätiö tuki tuotantoa 1 410 000 markalla. Elokuva kuvattiin marraskuun 1980 ja kesäkuun 1981 välisenä aikana 50 kuvauspäivässä. Jälkeenpäin elokuva sai 250 000 markan suuruisen laatutuen. Hannu Laurin ja Vesa-Matti Loirin osasuoritukset palkittiin Jussi-patsailla. Roomassa Pedon merkki sai 1982 René Clair -palkinnon, Donatellon David-patsaan pienoisjäljennöksen, yhdessä sveitsiläisen Markus Imhoofin elokuvan Das Boot ist voll / Vene on täynnä (1980) kanssa. Magnus Zweygbergin sukunimi on elokuvan alkuteksteissä virheellisessä muodossa Zweyberg ja Matti Pellonpään etunimi muodossa Martti. Pedon merkin ensiesityskierros alkoi 25.9.1981 myös Joensuusta ja Rovaniemeltä sekä 26.9.1981 Kuusamosta. Elokuvan katsojamäärät jäivät hiukan alle 100 000 hengen; yleisömenestys oli kuitenkin vuoden neljänneksi paras. Kansainvälisiä markkinoita silmällä pitäen Pedon merkistä leikattiin lyhennetty 93 minuutin versio. - Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan. |
||||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||||
1. "Pedon merkki -teema" Säv. ja sov. Otto Donner Otto Donnerin yhtye (off), kuuteen kertaan (eri muunnelmina), 6' 25". 2. "Tuli" Säv. ja sov. Otto Donner Otto Donnerin yhtye (off), 1' 15". 3. "Muisto" Säv. ja sov. Otto Donner Otto Donnerin yhtye (off), 0' 30". 4. "Sota alkaa" Säv. ja sov. Otto Donner Otto Donnerin yhtye (off), 0' 25". 5. "Ruumisriihi" Säv. ja sov. Otto Donner Otto Donnerin yhtye (off), 1' 50". 6. "Valokuvaajan kuolema" Säv. ja sov. Otto Donner Otto Donnerin yhtye (off), 0' 55". 7. Tuikkikaa, oi joulun tähtöset Säv. P.J. Hannikainen, san. Elsa Koponen Es. Irina Milan, laulu (100 %), 0' 40". 8. "Valokuva" Säv. ja sov. Otto Donner Otto Donnerin yhtye (off), 0' 30". 9. "Usko" Säv. ja sov. Otto Donner Otto Donnerin yhtye (off), 0' 25". 10. Jesus Christus, Unser Heiland Säv. Johann Sebastian Bach Urut (off), 1' 40". Levytys: Columbia RO X-164. 11. Pakolaisvalssi Säv. trad., sov. Tapani Mäkinen Es. Pekka Milonoff, haitari (playback, Tapani Mäkinen, haitari), 2' 50". 12. "Murhe" Säv. ja sov. Otto Donner Otto Donnerin yhtye (off), 0' 20". 13. Valse / Valssi nro 10 h-molli op. 69 nro 2 Säv. Frédéric Chopin, sov. Hannele Hake Hannele Hake, piano (off), 0' 45". 14. Ouvertüre / Alkusoitto oopperasta Tannhäuser Säv. Richard Wagner Sinfoniaorkesteri (off, gramofoni), 3' 10". Levytys: Telefunken E-1425. 15. Dorfkinder Säv. Emmerich Kálmán Orkesteri (off), 2' 55". Levytys: Elite Special A-469 B. 16. "Uskon epätoivo" Säv. ja sov. Otto Donner Otto Donnerin yhtye (off), 0' 45". 17. "Uskonkuolema" Säv. ja sov. Otto Donner Otto Donnerin yhtye (off), 0' 40". 18. Violinkonzert Nr 5 A-Dur / Viulukonsertto nro 5 A-duuri KV 219 Säv. Wolfgang Amadeus Mozart Jousiyhtye (off, radio), 3' 00". Levytys: La voix de son maître, 08-5143 A. 19. Frühlingsstimmen / Kevään ääniä op. 410 Säv. Johann Strauss nuorempi Orkesteri (off, radio), 1' 05". Levytys: Columbia 9289. 20. Ilolan Iita Säv. trad., sov. Tapani Mäkinen ja Timo Koski Es. Leikarit-yhtye (100 %), 2' 40". 21. Koskisen Sakarin valssi Säv. trad., sov. Timo Koski Leikarit-yhtye (off), 2' 50". 22. Das Klavierquintett A-Dur / Pianokvintetto A-duuri "Forellikvintetto" D. 667 IV osa Säv. Franz Schubert Piano- ja jousikvartetti (off, gramofoni), 1' 40". Levytys: Telefunken E-2113. 23. "Tuska" Säv. ja sov. Otto Donner Otto Donnerin yhtye (off), 0' 55". 24. Virsi 600 ("Oi Herra, jos mä matkamies maan - -") Säv. Mikael Nyberg, san. Wilhelmi Malmivaara "Suruviestin tuojat", laulu (off), 0' 35". 25. "Keskitys" Säv. ja sov. Otto Donner Otto Donnerin yhtye (off), 1' 25". 26. Karjalan kunnailla Säv. trad., san. Valter Juva 1) Es. Pekka Laiho ja "sotilaat", laulu (100 %), 2' 10". 2) Otto Donnerin yhtye (off), 1' 05". Huomautuksia: Musiikkinumeron 18 edellä kuullaan saksalaisen radiolähetyksen fanfaari (off, radio), 0' 20". Musiikkinumero 24 kuullaan päällekkäin numeron 23 kanssa. - Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan. |
||||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kieli | ||||||||||||||||||
suomi |