Rantasuon raatajat
Sagan om Rantasuo (ruotsinkielinen nimi)
Rantasuon sankarit (työnimi)
The Toilers of Rantasuo (englanninkielinen käännösnimi)
La Légende de Rantasuo (ranskankielinen käännösnimi)
Die Roderer des Strandmoors (saksankielinen käännösnimi)
Finna-arvio
Rantasuon raatajat
Orvo Saarikiven ohjaama ja Toivo Särkän käsikirjoittama draama Rantasuon raatajat (1942) pohjautuu Urho Karhumäen romaaniin. 1860-luvun Hämeeseen sijoittuvassa elokuvassa Rantasuon nuori isäntä Taavetti (Eino Kaipainen) ei anna periksi, vaikka halla vie sadon, kiero tukkipäällikkö metsärahat ja epärehellinen vallesmanni vapauden. Syytön Taavetti joutuu vankilaan ja velkainen Rantasuon tila vasaran alle. Sisukas suonraivaaja taistelee henkensä, rakkaidensa ja maansa puolesta.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||
7 |
||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Muut esiintyjät
Kreditoimattomia tunnistamattomia tekijöitä tai avustajia:<br />E. Kämäräinen, Kyösti Käyhkö, U. Ryöppy, Savolainen ,
Kreditoimattomia tunnistamattomia tekijöitä tai avustajia:<br />E. Kämäräinen, Kyösti Käyhkö, U. Ryöppy, SavolainenHae aiheista |
||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||
Kreditoimattomia tunnistamattomia tekijöitä tai avustajia:<br />E. Kämäräinen, Kyösti Käyhkö, U. Ryöppy, Savolainen
Kreditoimattomia tunnistamattomia tekijöitä tai avustajia:<br />E. Kämäräinen, Kyösti Käyhkö, U. Ryöppy, SavolainenHae aiheistaKreditoimattomat
Kokoonpanot
|
||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||
Kesä 1942, syystalvi 1942 |
||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||
|
||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||
SF:n 50. elokuva kohtasi kiitollisen kritiikin; "Suomen Filmiteollisuus antaa Suomen kansalle kauniin joululahjan", aloitti -tomi- (Ilta-Sanomat 24.12.1942) ja jatkoi: "Suomalainen filmitaide on saavuttanut kauneimmat laakerinsa käsitellessään puhtaasti kansallisia aiheita. Paljon hyvää olemme aikaisemmin nähneet tältä alalta, mutta Rantasuon raatajat on - vilpittömästi sanoen - kuitenkin eräs kaikkein parhaita tätä laatua. On suorastaan ilahduttavaa, että monien sota-ajan aiheuttamien vaikeuksien keskellä meillä pystytään luomaan jotain Rautasuon raatajien veroista." Sovitustyölle kirjoittaja antoi erityisen tunnustuksen: "Urho Karhumäen esikoisteos on elokuvattuna paljon parempi kuin romaanina - sen myöntää kirjailija itsekin - ja se johtuu lähinnä siitä, että filmikäsikirjoituksen laatija Toivo Särkkä on löytänyt sen syvimmän ja kauneimman säveleen, jota Karhumäki itse on 20 vuoden takaisessa kynänsä kankeudessa tavoitellut." H. A.:n (Ajan Suunta 24.12.1942) näkemys oli sama: "Tämä käsikirjoitus on innoittanut Orvo Saarikiven ohjaajan ominaisuudessa luomaan ehkä tähän asti vakavintaan ja parastaan. On syntynyt vaikuttava runoelma, joka sykkii ja elää herättäen herkällä, vaatimattomalla tavallaan katsojassa vireille parhaita ajatuksia ja tunteita. Saamme tutustua pienoiseen muunnelmaan kaikkien tuntemasta näytelmästä Pohjalaisia, muunnelmaan, joka vain on lyyrillisempi, hauraampi ja sellaisena samalla ehkä joissakin suhteissa vielä lämpimämmän muiston jättävä." Monet arvostelijat panivat merkille yhteydet Järviluoman näytelmään, mutta kaikille aihe ei ollut aivan tyydyttävä. P. T-vi:n (Paula Talaskivi, Helsingin Sanomat 3.1.1943) mukaan "itse juoni ei sinänsä, suhteellisen niukkana tapahtumakäänteiltään ja toiminnaltaankin yksiviivaisena, ole mikään esimerkillisen sovelias filminaihe, mutta juuri tällaisena kauniina, hartaana suomalaisen maalaiselämän filmimaalailuna se puolustaa hyvin paikkaansa". "Aihe ei siis ole kovinkaan persoonallinen", lisäsi O. V-hl (Olavi Vesterdahl, Aamulehti 30.12.1942), "ja paikka paikoin se muistuttaa markkinoineen, hevosilla ajamisineen, tunteiluilleen ja kyyneleineen aika tavalla helppohintaistä romantiikkaa, mutta tästä huolimatta elokuvassa viehättää sen tuore kotoinen tuntu ja maalaiselämän koruton kuvaus. Ohjaaja Orvo Saarikivi on tavoittanut kodikkaita tunnelmia ja juonen kehityskin etenee varmasti ja laskelmoidusti, niin että kaikesta huolimatta elokuva hyvin puolustaa paikkaansa lukuisten samantapaisten kotimaisten elokuvien joukossa, vieläpä asettuu niiden etupäähän." "Koko filmi henkii suomalaisen talonpojan ja suomalaisen maiseman väkevyyttä ja kauneutta", kiitti T. A. (Toini Aaltonen, Suomen Sosialidemokraatti 30.12.1942). "Rantasuon raatajissa oli juuri tämä maalaiselämän ylistys saatu hyvin esille", myönsi myös S. S. (Salama Simonen, Uusi Suomi 5.1.1943), mutta esitti myös varauksensa: "Itse juoni on romanttisuudestaan huolimatta melko raskas ja keskittyy oikeastaan kahteen ihmiseen muiden ollessa enemmän tai vähemmän välttämättömänä taustana. Osat oli uskottu Ansa Ikoselle ja Eino Kaipaiselle, joita oli taas pitkästä aikaa todellinen nautinto nähdä yhdessä. Nähtävästi ohjaaja oli tahallisesti korostanutkin päähenkilöiden välistä vastakohtaisuutta. Eino Kaipainen tulkitsi voimakkaasti suomalaisen talonpojan juurevuutta, josta vastoin väitteitä ei suinkaan puutu temperamenttia. Ansa Ikonen taas oli luonut nuoren vaimon osasta ennen kaikkea hennon ja hauraan salotorpan tytön tyypin." P. T-vi nosti esiin muitakin osatekijöitä: "Hyvin tärkeä osuus on ehjän ja kauniin kokonaisuuden syntymisessä ollut myös säveltäjällä, Väinö Haapalaisella, jonka musiikki perinpohjin suomalaisena ja soinniltaan puhtaana tuo erinomaisen tehokkaan positiivisen lisän siihen värikkäästi maalailevaan kerrontaan, jota ohjaus kautta linjan on korostanut myös valokuvaaja Armas Hirvosen huolitellussa, soveliaasti romanttiseksi hakeutuneessa kameratyössä". Pyrkijä-lehdessä (1/1943) V. T. lausui SF:lle "nuorisoseuraväen kiitokset", "sillä hyvähenkiset elokuvat tekevät suuren palveluksen kansansivistyspyrkimyksille, kuten koko kansan elinvoimallekin, kun taasen huonot ovat mitä tuhoisimmat [- -]. Elokuvan kulttuurihistoriallinen arvo on myöskin huomattava, sillä se käsittelee erästä aikakautta, jonka esittely kirjallisuudessamme on jäänyt melko vähäiseksi." Vuoden 1987 tv-esitys ei enää koskettanut uuden sukupolven tunteita: "Tänään Rantasuon raatajat näyttää vanhentuneelta kotimaiselta elokuvalta", kirjoitti Mikael Fränti (Helsingin Sanomat 11.3.1987). "Iäkkäämpi yleisö katsoo sen varmasti nostalgian vallassa. Nuoremmat voivat ihmetellä maahenkisen isänmaanuskon ja yltiöpäisten tunteiden paloa." - Suomen kansallisfilmografia 3:n (1993) mukaan. |
||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||
Elokuva perustuu Urho Karhumäen romaaniin Rantasuon sankarit (1923), jonka pohjalta SF:n pääjohtaja Toivo Särkkä laati käsikirjoituksen. Elokuvasovituksen nimeksi hän antoi Rantasuon raatajat. Romaanista ilmestyi vuonna 1943 uusittu laitos Rantasuon raivaajat, alaotsikkonaan "romaani murrosvuosilta". Syksyllä 1942 SF-Uutiset (6/1942) kertoi, että aiheen perusmotiivina on "maa ja maan läheisyydessä elävä ihminen": "Taavetti Rantasuo kasvaa filmissä suomalaisen miehen ruumiillistumaksi. Hän tuo mieleemme kaiken sen, mihin suomalainen mies tässä maassa on pystynyt ja pystyy." Eino Kaipaista rooli miellytti: "Siinä on aitoutta ja todellisen elämän tuntua. Ei tarvitse luoda osasuoritusta 'tyhjästä' [- -]" (SFU 7/1942). Mainoslauseen mukaan kyseessä oli "Vihdoinkin jälleen voimakkaasti suomalaishenkinen elokuva, kertomus suomalaisen korvenraivaajan jättiläistaistelusta nurjamielistä luontoa ja ilkeämielisiä ihmisluonteita vastaan - kuvaus kamppailusta, jonka voittopalkintona on oma maa ja oma vaimo!" Rantasuon vanhan emännän hautaristissä näkyvä merkintä 1801.21.6. (syntynyt) — 1865.1.1. (kuollut) ajoittaa kertomuksen vuosiin 1864 - 1867. Suoria viitteitä ajankohdan suuriin nälkävuosiin ei tarinassa kuitenkaan ole. Pääosissa nähtiin Runon kuninkaan ja muuttolinnun (1940) yleisöä suuresti miellyttäneet Eino Kaipainen ja Ansa Ikonen. Rantasuon nuoren isännän rooliin 42-vuotias Eino Kaipainen on selvästi yli-ikäinen. Kalle Rounin etunimi on elokuvan alkuteksteissä muodossa Kaarlo ja v:llä alkavat nimet on muutettu w:ksi vanhaa tyyliä tavoitellen, esim. Pentti Wiljanen, Kurt Wilja ja Wäinö Haapalainen. Rantasuon raatajia mainostettiin 50:ntenä SF-elokuvana. Itse asiassa kunnia olisi kuulunut yhtiön edelliselle uutuudelle "Niin se on, poijaat!". Rantasuon raatajien yleisömenestys oli yhdeksän suurimman kaupungin teatteriesityskertojen mukaan laskien vuoden 1942 keskitasoa hieman parempi, mutta jäi Möttös-elokuvaa heikommaksi. Ensiesitys oli jouluna 1942 Helsingin ohella myös Hämeenlinnassa ja Kotkassa. Riihimäellä Rantasuon raatajat nähtiin 21.2.1943 SF:n ensimmäisen oman teatterin, Riihilinnan, avajaisohjelmana. - Suomen kansallisfilmografia 3:n (1993) mukaan. |
||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||
1. Alkumusiikki Säv. Väinö Haapalainen Helsingin Teatteriorkesteri (off), 2' 15". 2. Halla Säv. Väinö Haapalainen Helsingin Teatteriorkesteri (off), 1' 15". 3. Suru Säv. Väinö Haapalainen Helsingin Teatteriorkesteri (off), 2' 10". 4. Elotanssit Säv. Väinö Haapalainen Helsingin Teatteriorkesteri (off), 1' 10". 5. Markkinat l Säv. Väinö Haapalainen Helsingin Teatteriorkesteri (off), 1' 40". 6. Markkinat 2 Säv. Väinö Haapalainen Es. kaksi huuliharpunsoittajaa, viulisti ja harmonikansoittaja (playback ja off), 4' 30". 7. Kihlaus Säv. Väinö Haapalainen Helsingin Teatteriorkesteri (off), 1' 55". 8. Kivisillalla Säv. Väinö Haapalainen Helsingin Teatteriorkesteri (off), 2' 05". 9. Häät Säv. Väinö Haapalainen Venni Kuosma, urut ja Helsingin Teatteriorkesteri (off), 1' 55". 10. Äidin lähtö Säv. Väinö Haapalainen Helsingin Teatteriorkesteri (off), 2' 30". 11. Työn ylistys 1 Säv. Väinö Haapalainen Helsingin Teatteriorkesteri (off), 1' 20". 12. Tukkityöt 1 Säv. Väinö Haapalainen Helsingin Teatteriorkesteri (off), 1' 30". 13. Tukkityöt 2 Säv. Väinö Haapalainen Helsingin Teatteriorkesteri (off), 2' 40". 14. Vankilaan lähtö Säv. Väinö Haapalainen Helsingin Teatteriorkesteri (off), 1' 30". 15. Suruviesti Säv. Väinö Haapalainen Helsingin Teatteriorkesteri (off), 0' 50". 16. Painajaisuni Säv. Väinö Haapalainen Helsingin Teatteriorkesteri (off), 3' 20". 17. Huutokauppa Säv. Väinö Haapalainen Helsingin Teatteriorkesteri (off), 3' 20". 18. Työn ylistys 2 Säv. Väinö Haapalainen Helsingin Teatteriorkesteri (off), 0' 45". 19. Talkoot Säv. Väinö Haapalainen Helsingin Teatteriorkesteri (off), 1' 00". 20. Kivenvihan polska Säv. Väinö Haapalainen 1) Es. klarinetisti ja viulisti (playback, pelimanniyhtye), 0' 25". 2) Es. Toppo Elonperä, viulu (playback, pelimanniyhtye), 0' 20". 21. Nuori äiti Säv. Väinö Haapalainen Helsingin Teatteriorkesteri (off), 1' 05". 22. Vapauteen Säv. Väinö Haapalainen Helsingin Teatteriorkesteri (off), 3' 55". 23. Kotona jälleen! Säv. Väinö Haapalainen Helsingin Teatteriorkesteri (off), 3' 05". 24. Loppumusiikki Säv. Väinö Haapalainen Helsingin Teatteriorkesteri (off), 0' 40". - Suomen kansallisfilmografia 3:n (1993) mukaan. |
||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||
|