Helsingin kuuluisin liikemies
Helsingfors främsta affärsman (ruotsinkielinen nimi)
Konstu Franssi ja Liljepekin Kalle (rinnakkaisnimi)
Konstu, Fransi ja Liljepekin Kalle (rinnakkaisnimi)
Konstu, Fransi och Liljebäcks Kalle (ruotsinkielinen rinnakkaisnimi)
Konstu, Fransi och Liljepeks Kalle (ruotsinkielinen rinnakkaisnimi)
Kun vain sisulla pelaa eli Liljepekin Kallen konjuktuurit (työnimi)
Finna-arvio
Helsingin kuuluisin liikemies
Valentin Vaalan ohjaama komedia Helsingin kuuluisin liikemies (1934) perustuu Rafael Ramstedtin aiheeseen. Mattilan talon rengit Konstu (Uuno Montonen) ja Fransi (Matti Jurva) matkaavat Helsinkiin tapaamaan ystäväänsä Kalle Liljepekiä (Aku Korhonen), joka pitää Sörnäisissä huonosti menestyvää sekatavarakauppaa. Matkaseurakseen toverukset saavat talon tyttären Maikin (Regina Linnanheimo) sekä metsäkonsulentti Sundin (Tauno Palo). Syntyy liuta väärinkäsityksiä ja tarina paholaisesta Kallen puodissa.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||
S |
||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
|
||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat
Kokoonpanot
|
||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||
Syksy 1933 - tammikuu 1934 - Suomen kansallisfilmografia 1:n (1996) mukaan |
||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||
|
||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||
Fennica-Filmin komedia kohtasi sekä kiitosta että kritiikkiä. "Elokuvan juoni on kansanomainen ja hupaisa ja se tarjoaa ohjaajalle verraten kiitollista materialia", katsoi H. (Helsingin Sanomat 19.2.1934). "Tätä aineistoa onkin Vaala käsitellyt aika taidokkaasti ja onnistunut tehtävässään hyvin, varsinkin kun hän on välttänyt farssimaisten kohtausten liiallista alleviivaamista, mikä tällaisen aiheen käsittelyssä on helposti vaarana. Niinpä elokuva kokonaisuudessaan tekeekin eheän vaikutelman." "Aihe on siis vaatimaton", koki puolestaan A. P. (Suomen Sosialidemokraatti 18.2.1934), "mutta sen mielenkiintoinen puoli on siinä, että se pysyttelee kokonaan kotoisella maaperällä, yrittämättäkään vetää mukaan mitään amerikkalaisuuksia. Se on eräänlainen pienoismitoissa tapahtuva löytöretki kotimaisten komedia-aiheiden maailmaan. Mutta kokonaistulos on siitä huolimatta köyhä. Juonen kehittymisessä on pitkäveteisyyksiä, ja varsinkin alkuunpääseminen tuntuu työläältä. Helsinki-kuvat sellaisenaan, Berg-Matteineen, Torneineen ja muine moneen kertaan nähtyine ihmeineen, eivät enää kiinnosta, ja olut- ja saippuareklaamitkin tuntuvat mauttomuuksilta, kun ne jälleen aivan kädestä pitäen talutetaan katsojan eteen." "Elokuva on lyhyesti sanottuna hyvä", kiitti Ylioppilaslehti (3/1934). "Se on lisäksi määrätyissä suhteissa 'rekordi' tähänastisen suomalaisen elokuvatuotannon alalla. Ensinnäkin siinä on pidetty päämäärä sikäli selvänä, ettei ole yritetty tehdä 'korkeata elokuvataidetta' sellaisesta aiheesta, joka ei sellaiseen tarkoitukseen sovi, vaan on pysytty käsikirjoituksen hengen tasalla ja käytetty ohjauksessa varmaa vaistoa. Ohjauksen ansioksi voitaneen lukea myös se, että näytteleminen kautta koko filmin on tasaista. - Toisen 'plussan' ohjaus on ansainnut itselleen välttäessään monotoonisuuden, mikä on luvalla sanoen ollut tunnusomaista kotimaisille elokuville." "Det är ett anspråkslöst försök att skapa ett folklustspel", pohti Ncp. (C. A. Nycop, Svenska Pressen 20.2.1934), "och med sina miljöer och typer från Sörnäs utkanter och bondvischan kan det väl även roa en bredare publik. Tekniskt sett hade filmen givetvis sina brister, men ljuspunkter saknas icke heller. Fotograferingen var delvis riktigt bra gjord och speciellt tågresan till staden med det rörliga perspektivet röjde god blick för effekter. Valentin Vaala laborerar med grupperingar som verka kopiering av ryska regissörer, men här har han icke haft tillräckligt stöd av kameramannen för att kunna genomföra en konsekvent stil. Hopklippningen av filmer är verkligt bra gjord, men däremot är ljudet ojämnt och störande grötigt." "Näyttelijäsuoritukset ovat pääosien esittäjien kohdalta kiitettäviä", arvioi H. "Aku Korhosen ajurista pienen nurkkapuodin omistajaksi kohonnut liikemies Liljepek on taidokkaasti piirretty rehevä luonnekuva alussa tuikeaa eukkoaan (Helinä Svensson-Timari) arkailevasta, mutta lopulta hieman mahtipontisesta kansanmiehestä. Uuno Montonen luo epäkiitollisesta osastaan, jurosta, jykevästä maalaisrengistä herkullisen hahmon, kun taas häntä 'perävaununa' myötäilevä Matti Jurva Franssuna on aika veikeä renkipoika. Eino Jurkka hra Petterqvistinä on suurenmoisen huvittava yrittäessään lasin ääressä hieroa metsäkauppoja 'isäntien kanssa' ja ravintolakohtaus Tornissa onkin hänen ansiostaan kappaleen kaikkein onnistuneimpia kohtia. Regina Linnanheimo on uusi miellyttävä tulokas meikäläiseen elokuvaan: hänellä on sointuva ääni, luontevat liikkeet ja vilkas ilmehtimisen taito." - Suomen kansallisfilmografia 1:n (1996) mukaan. |
||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||
Helsingin kuuluisin liikemies (1934) oli Valentin Vaalan viides ohjaustyö ja hänen ensimmäinen komediansa. Se oli myös Vaalan ensimmäinen elokuva ilman Theodor Tugaita. Käsikirjoituksen laati toimittaja Tauno Tattari Raf. Ramstedtin humoristisen aiheen Konstu, Fransi ja Liljepekin Kalle pohjalta. Tarkemmat tiedot alkuperäisäiheesta puuttuvat. Kysymyksessä saattaa olla Ramstedtin humoreski taikka painamaton näytelmä, jota ei ole esitetty ainakaan ammattilaisnäyttämöillä. Helsingin kuuluisin liikemies oli näyttelijä Tauno (Tanu) Majurin (1907-1980) ensimmäinen elokuva, ja ensimmäinen, jossa Regina Linnanheimolla (1915-1995) oli naispääosa. Elokuva oli myös Suomessa ensimmäinen, joka äänitettiin Suomi-Filmi Oy:n Ruotsista talvella 1934 hankkimilla uusilla Aga-Baltic -laitteilla. Alkuteksteissä mainitaan, että elokuvan lavastuksessa käytettiin Ensoniittiä ja Ensotapettia, tapetit saatiin Sanduddin Tehdas Oy:ltä. Helsingin kuuluisimman liikemiehen yleisömenestys teatteriesityskertojen mukaan laskien oli vuoden toiseksi paras. Ensiesityskierroksen jälkeen elokuvaa esitettiin uusintoina vuotta myöhemmin nimellä Konstu, Fransi ja Liljepekin Kalle. Filmikopion alkuteksteissä nimenä on Konstu, Franssi ja Liljepekin Kalle. Helsingin kuuluisin liikemies jäi Fennica-Filmin viimeiseksi elokuvaksi. Yhtiö joutui keväällä 1934 suoritustilaan, ja sen sekä Valentin Vaalan seuraava työ Kun isä tahtoo... siirtyi kesken kuvausten Bio-Kuva Oy:n ja Oy Kinoston omaisuudeksi. Molemmat yhtiöt olivat olleet osarahoittajina jo elokuvassa Helsingin kuuluisin liikemies. Kadonneeksi luullun elokuvan kopio saatiin talletuksena American Film Institutesta Suomen elokuva-arkistoon vuonna 1998. Kopio oli säilynyt kuusi vuosikymmentä Yhdysvalloissa, Ramsayn kaivoskaupungissa paikallisen elokuvateatterin omistajan Peter Pairolero Nuon hallussa. - Toim. Juha Seitajärvi Suomen kansallisfilmografia 1:n (1996) mukaan. |
||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||
Huomautuksia: Teostolla ei ole merkintöjä elokuvan musiikista. Lehti-ilmoituksessa mainitaan Renkipojan laulu ja Fransin Helsinki-aiheiset laulut. Elokuvan musiikkiin kuuluvat myös Ihminen älä hermostu Säv. Matti Jurva, san. Tatu Pekkarinen Matti Jurva, laulu, ja orkesteri (100 % ja off), useaan kertaan. Levytys: Matti Jurva ja Kristalli-tanssiorkesteri, joht. George de Godzinsky; Kristall 215, 1942. Uudelleenjulkaisu cd-kokoelmalla Suomalainen elokuvamusiikki vol 1 - Levytyksiä vuosilta 1931-1936; Artie Music AMCD 1029, 2010. sekä instrumentaaliversiona Kauniit unet Säv. Into Arpa (= Edvin Heimovalta) Levytys: Hannes Veivo ja Columbia-tanssiorkesteri; Columbia DY 31, 1932. Uudelleenjulkaisu cd-kokoelmalla Suomalainen elokuvamusiikki vol 1 - Levytyksiä vuosilta 1931-1936; Artie Music AMCD 1029, 2010. - Toim. Juha Seitajärvi Suomen kansallisfilmografia 1:n (1996) mukaan |
||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kieli | ||||||||||||
suomi |